Verf verwijderen.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verf verwijderen.

Bericht door Erik »

willietaria schreef:Niemand die op 0.5m afstand een Duitse jerrycan kan herkennen...
Deze werden tot in de jaren '60 op dezelfde manier gemaakt.
Mijn idee Willie, maar coco is er vrij duidelijk over: in het dorp waar hij woont zijn de mensen kennelijk erg 'ticky' waar het militaria betreft. Vandaar zijn keus er niet mee over straat te gaan, Duits of niet.

Vraag me af hoe dat met mijn collegea zou zijn daar, die dagelijks gewoon in uniform naar en van hun werk komen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Verf verwijderen.

Bericht door earlymb »

willietaria schreef:Niemand die op 0.5m afstand een Duitse jerrycan kan herkennen...
Deze werden tot in de jaren '60 op dezelfde manier gemaakt.
Die worden nog steeds op dezelfde manier gemaakt. De cans die je nu bij het lokale Shell benzinestation kan kopen zijn vaak gemaakt door Sandrik, die in WO2 precies dezelfde cans voor de SS maakte.

Maar Duitse cans zijn dus wel degelijk duidelijk te onderscheiden van andere (na-oorlogse) cans door de stampings. Of iemand op straat daar echter op let lijkt me echter volstrekt onwaarschijnlijk... :lol:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verf verwijderen.

Bericht door Erik »

coco schreef:Niet Woudrichem Erik.
De oorlog heeft hier iets na gelaten vandaar mijn keus dat niet over straat te gaan met de jerrycan.

Anyway, ik heb meer aan tips van mensen die ervaring ermee hebben
Die zijn nog niet aan het woord geweest. Er zijn geen vloeibare middelen waarbij je wel de bovenste maar niet de onderste laag verwijdert.
Ik denk dat jouw initiele idee het beste is, want controleerbaar. Gebruik in plaats van een plectrum een pennemesje en accepteer dat het niet voor 100% gaat lukken
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Verf verwijderen.

Bericht door earlymb »

Ik verwijder soms een laag verf door er wat remvloeistof overheen te smeren. Op het moment dat de bovenste laag los begint te komen kun je de remvloeistof dan afspoelen met (overvloedig) water. Je kan er het beste bij blijven; hoelang het duurt voor de verf van de bovenste laag loskomt ligt aan de verfsoort. Sommige soorten komen vrijwel meteen los, andere kunnen er tegen. Als ik ergens alle verf vanaf wil hebben smeer ik het gewoon in en laat het een nachtje staan.

Ook hiervoor geldt dat je het beste eerst een stukje aan de onderkant kan uittesten, en je zal nooit alle sporen van de bovenste laag hiermee kunnen verwijderen. Ook kan het gebeuren dat de originele verf eerder loslaat dan de toplaag; dan is het einde oefening voor deze methode.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Verf verwijderen.

Bericht door coco »

Top kan ik wat mee!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verf verwijderen.

Bericht door asjemenou »

coco schreef:Hallo leden,

Ik heb afgelopen week een Duitse jerrycan gekocht helaas is (een gedeelte) van de jerrycan overgeverfd in groene verf.
Nu wil ik graag de gele originele verf weer boven halen.
Hebben jullie enig idee hoe ik de verf het beste kan verwijderen?
Ik heb al wat zitten krabben met een plectrum en dat werkt voor zo'n 60% maar werkt niet voor alle verf.

Alvast bedankt mensen!
Hier kom ik weer aan met m'n gebruikelijke tip. Ik heb er een goede ervaring mee. :wink:
Probeer de verf te verwijderen met een koperen stuiver en wapenolie. De koperen stuiver is net iets harder dan de plastic plectrum.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Verf verwijderen.

Bericht door coco »

En de wapenolie lost de verf ietwat op?
Morgen eens rustig proberen, dankje!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verf verwijderen.

Bericht door Erik »

coco schreef:En de wapenolie lost de verf ietwat op?
Ken je wapenolie coco? Er zijn veel soorten met alle hun specifieke werking: reiniging, oplossen kruitslijm, smering, conservering en combinaties hiervan. Gewoon "wapenolie lost alles op" is wat ruim genomen...
Een wapenolie die dit mogelijk zou kunnen doen (verf oplossen) is break free, in dumps nog wel verkrijgbaar.
Maar DEET 50% doet hetzelfde!
Asjemenou schreef:De koperen stuiver is net iets harder dan de plastic plectrum.
Als wapenman zweer jij bij een koperen stuiver, net als ik. Hard genoeg voor reiniging van je wapen en zacht genoeg om je blauwing niet te verkloten. Ik denk echter dat dit niet voor verf opgaat. Maar misschien moet coco het proberen; hij heeft een hele jerrycan om te oefenen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verf verwijderen.

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
Asjemenou schreef:De koperen stuiver is net iets harder dan de plastic plectrum.
Als wapenman zweer jij bij een koperen stuiver, net als ik. Hard genoeg voor reiniging van je wapen en zacht genoeg om je blauwing niet te verkloten. Ik denk echter dat dit niet voor verf opgaat. Maar misschien moet coco het proberen; hij heeft een hele jerrycan om te oefenen!
Deze schoonmaak methode heb ik niet alleen op wapens toegepast maar ook op (over)geverfde objecten zoals een aantal Walfare biscuits blikken, een Bren Mk.I magazijnkist en een Duitse gasmaskerbus. Deze laatste was erg lastig om te doen maar het was zeker de moeite waard.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verf verwijderen.

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Deze schoonmaak methode heb ik niet alleen op wapens toegepast maar ook op (over)geverfde objecten zoals een aantal Walfare biscuits blikken, een Bren Mk.I magazijnkist en een Duitse gasmaskerbus. Deze laatste was erg lastig om te doen maar het was zeker de moeite waard.
Oké! Goede tip! Maar ik denk dat de onderste (authentieke) laag dan wel verwarmd is aangebracht of electrisch (gemoffeld), anders kan het bijna niet werken!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verf verwijderen.

Bericht door asjemenou »

Dat zou best wel eens kunnen zijn. Ik weet ook niet of hoe oud deze procedés zijn. Waarschijnlijk zal het gedurende WOII al in gebruik zijn geweest.
De oorspronkelijke verflaag zal ongetwijfeld harder zijn dan de verflaag die er later handmatig met de kwast op aan is gebracht. Zodoende is ie dan ook te verwijderen.
Toegeven, het lukt ook niet altijd om zo'n verflaag te verwijderen met een stuiver. Ooit heb ik geprobeerd op deze wijze een Duits Patronen Kasten 41f in z'n originele staat te krijgen. Het kistje was overgeschilderd met de eerste de beste kleur groen en had jarenlang dienst gedaan als spijker en schroevenbak. De groene laag was er met de stuiver niet af te krabben. Ook verdunde verafbijt e.d. werkten niet. Er zat niets anders op dan het kistje van alle verflagen te verwijderen en het opnieuw te spuiten in de oorspronkelijke Dunkelgelbe kleur.
Origineel is de verf natuurlijk niet meer maar het is in ieder geval beter dan de belachelijke kleur groen die er overheen was aangebracht.

Heeft er iemand overigens nog tips of hoe je zo'n overgeschilderd kistje kan verouderen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie