Aankoop lee enfield nr4

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Aankoop lee enfield nr4

Bericht door Jan m »

Hallo allemaal ik ben al een tijdje aan het sparen voor een enfield uit de wo2. Ik heb oud speelgoed verkocht, zakgeld gespaard, rapportgeld gespaard. Ik denk dat ik nu genoeg heb gespaard. Ik heb een lee enfield zien staan maar ik weet er niet heel veel van. Ik zou jullie willen vragen of deze enfield uit de wo2 komt. En hoeveel ik ervoor moet neertellen, ik dacht iets van 200-250 euro.

Alvast bedankt,Jan

PS dit is de enige foto die ik heb. Weet dat er geen stempels of iets dergelijks te zien zijn maar ik hoop dat het lukt
Bijlagen
enfield 2.JPG
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Aankoop lee enfield nr4

Bericht door Nico Roelofs »

Een mooie Enfield zit eerder tussen de 250 á 350 euro.

Maar als je deze Enfield op het oog hebt en het is de enigste foto die je hebt dan zou ik of meer foto's vragen of lekker verder kijken naar een andere. Er staan altijd wel stempels op. Zo weet je niet of het een Engelse, Canadese of Amerikaanse aanmaak is. Ook kun je niet zien of het metaal van een goede kwaliteit is, dus niet geput.

Zo te zien ook een groene draagriem, die is dus waarschijnlijk na oorlogs. Nu zijn oorlogse niet duur in aanschaf. Maar het zou zonde zijn als je ervanuit gaat dat deze riem oorlogs is.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Aankoop lee enfield nr4

Bericht door Jan m »

Bedankt ik kijk lekker verder. Het heeft geen haast en binnen 2 uur is de enfield van 50 naar 200 gegaan en dat is veel aangezien ik niet weet van welk land hij is. Bedankt voor de tip, ik dacht dat hij tussen 200-250 euro waard was.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Aankoop lee enfield nr4

Bericht door Erik »

Jan, wees verstandig (als je in Nederland woont) en vraag er een "certificaat van duurzaam voor gebruik ongeschikt gemaakt" bij. Dan weet je zeker dat het wapen door een erkende wapensmid is onklaar gemaakt en is het wapen ook afgemeld in de landelijke database vuurwapens (VERONA)
Britse LE (nr. 4) hebben een wapennummer, gewoonlijk beginnende met één of twee letters en vervolgens met een vijfcijferig nummer.
Canadese wapens hebben de letter 'L' in het nummer staan, U.S. lee enfields hebben daar een 'C' staan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Aankoop lee enfield nr4

Bericht door Jan m »

Bedankt nu weet ik waar ik naar moet kijken
Plaats reactie