Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII

Moderator: Mr Mojo Risin

Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5968
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg

Berichtdoor Roel R. » 31 jul 2004, 22:21

Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg

Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg werd op 9 januari 1903 geboren als Melitta Schiller in Krotoschin. Melitta was een Duitse pilote in de Tweede Wereldoorlog.

Afbeelding
Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg

Opmerkelijk is dat Melitta de dochter was van de, uit een Joodse pels handelsfamilie stammende Pruisische beambte Micheal Schiller. Na de eerste Wereldoorlog verviel de provincie Posen waar de Schillers woonachtig waren aan Polen. De familie verhuisde naar Hirschberg. In 1922 begon Melitta met een opleiding Wiskunde, Techniek en Vliegtuigenmechanica aan de "Technische Hochschule Munchen".

Haar eerste baan vond ze in 1928 als gediplomeerd Ingenieur aan het "Deutschen Versuchsanstalt für Luftfahrt (DVL)" in Berlin-Adlershof. Gedurende acht jaar was Melitta bezig met het onderzoeken en experimenteren van en met Rotors. Ondertussen volgde ze een opleiding tot pilote, zodat ze de benodigde testvluchten zelf kon uitvoeren. Rond deze tijd leerde ze de Geschiedkundige Alexander Graf schenk von Stauffenberg kennen. waarmee ze in 1937 in het huwelijk trad.

1936 was een slecht jaar voor Melitta. Door de Joodse afkomst van haar familie mocht ze niet meer direct voor de Luftwaffe werken. Ze ging als ingenieur naar de Askanie-Werken in Berlin-Friedenau. Daar was ze werkzaam in het bedenken en testen van navigatie en stuur inrichtingen van de "Dornier Flugboote Do-18" en de "BV-139 van Blohm & Voss". Zijdelings was ze betrokken bij de "Askania-3 camera".

Afbeelding
Dornier Flugboote Do-18

Afbeelding
BV-139

Ondertussen bezat Melitta haar vliegbewijs voor alle klasse van Motor, Kunst en Zweefvliegtuigen. Op 28 Oktober 1937 werd ze als tweede vrouw in Duitsland, na Hanna Reitsch tot "Flugkapitän" benoemd.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak wou Melitta haar kunnen in dienst stellen van het "Deutsche Rotes Kreuz". De Duitsers hadden echter andere plannen met haar. Ze moest werken in het onderzoekscentrum van de luftwaffe te Rechlin am Muritzsee aan doelapparatuur voor de vizieren van jachtvliegtuigen. Om haar verbeteringen aan de apparaten zelf uit te kunnen proberen ondernam ze bijna 2500 jachtvluchten met de "Stuka" en de "Junkers Ju 88".

Afbeelding
Stuka

Afbeelding
Junkers Ju 88

Naast de vluchten liet ze zich ongeveer 15 maal per dag van 4000 meter hoogte uit een vliegtuig tot op 1000 meter vallen. Aangezien haar werk als "Kriegswichtig" werd gezien werd haar een "Gleichstellung mit arischen" Personen gegeven waarmee ze zichzelf en haar familie voor deportatie naar een "Konzentrationslager" beschermen kon.

Afbeelding
Melitta inspecteert haar machine, Juni 1943

Vanaf 1942 zette Melitta haar gevaarlijke testvluchten voort. Ditmaal bij de " Technische Akademie der Luftwaffe" in Berlin-Gatow. Tijdens haar vluchten kwam het geregeld voor dat ze moest ontsnappen aan het vuur van geallieerde vliegtuigen. Op 22 Januari 1943 kreeg ze voor haar gevaarlijke en vooral belangrijke werk het "Eiserne Kreuz EK II. Klasse" en kort daarop het "Goldene Flugzeugführerabzeichen mit Brillanten“.

Afbeelding
Eiserne Kreuz EK II. Klasse

Afbeelding
Goldene Flugzeugführerabzeichen mit Brillanten

Begin 1944 zwaaide ze af met een beoordeling "zeer goed" . Daarna begon ze in Mei 1944 als "technische Leiterin" van het "Versuchsstelle für Flugsondergeräte"

Begin Juni 1944 nam haar zwager Claus Schenk von Stauffenberg contact met haar op. Hij weide haar in, in de plannen van de "Stauffenberg" groep om Hitler om te brengen. Hij verzocht haar om hem heen en weer naar het "FuhrerHauptquartier" te vliegen. Ze verklaarde zich ondanks gevaar voor eigen leven bereid hem te helpen.

Afbeelding
Claus Schenk von Stauffenberg,

Tot haar spijt kon ze niet op tijd de beschikking krijgen over een vliegtuig met een goede reikwijdte. De "Stauffenberg-Attentat" van 20 Juli 1944 vond zonder haar plaats.
Na de mislukte Putsch werd Melitta samen met haar man Alexander in "Sippenhaftung" gesteld. Door haar diensten voor het Reich werd ze al na zes weken uit het "haft" vrijgelaten. Haar man en schoonzuster bleven in gevangenschap en werden naar een "Konzentrationslager" verplaatst. Melitta gebruikte haar positie en adellijke titel om ze te helpen zo goed ze kon.

Afbeelding
Melitta inspecteert de elektronische leidingen in haar cockpit.

In April 1945 werd haar werk van Berlin-Gatow verplaatst naar Zuid Duitsland. Tijdens een testvlucht op 8 April 1945 in een "Bücker Bü 181" bij Straßkirchen werd haar vliegtuig afgeschoten door een Amerikaanse jachtvlieger. Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg stierf 2 uur later aan haar verwondingen.

Afbeelding
Bücker Bü 181

Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg was een ware Patriot, net zoals haar man en zijn twee broers. Ze voelden zich boven alles trouw en Duitsland, dan pas aan het Nationaal Socialisme.

Afbeelding
Melitta Schiller (1903 - 1945)
Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg

Gerhard Bracke: Melitta Gräfin Stauffenberg. Das Leben einer Fliegerin. Ullstein, 1993. ISBN 3548232000

Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6588
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor Dodo » 31 jul 2004, 23:38

Ze voelden zich boven alles trouw en Duitsland


Tja. Ik vroeg mij af of ze daar ook openlijk voor uitkwam, incl. met het laatste toegevoegd.

Zeer bewonderingswaardige vrouw. Tevens zie je dat de Nazi's een grote corrupte bende waren, die zelf niet wisten waarom de joden 'slechte' mensen zouden zijn. (niet tot haar gericht natuurlijk)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944

Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Zitadelle » 31 jul 2004, 23:42

Interessant artikel... vooral omdat ze half-Joods was en toch omdat ze 'nuttig' was voor het Reich werd ze gelijkgesteld aan Ariers. Kan je nagaan hoe ver de ideologie van de nationaal-socialisten ging?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.


Terug naar “Bezienswaardigheden & Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten