Mijn eerste tank (Panzerkampfwagen III Ausf. M)

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Mijn eerste tank (Panzerkampfwagen III Ausf. M)

Bericht door Zitadelle »

Afbeelding

Na jaren vliegtuigen te hebben gebouwd, ben ik eindelijk overgestapt op grondvoertuigen en zie hier het eerste resultaat.

Wat vinden jullie ervan?

Ikzelf ben aardig tevreden met het resultaat, behalve de rupsbanden die wel wat beter hadden gemogen. Mijn volgende project is een Sd.Kfz. 251 die t.z.t. op dit forum zal verschijnen :)

Bedankt voor uw aandacht,

Zitadelle
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Mooi :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De verf is nogal dik aangesmeerd, er lijken weinig schaduwen gebruikt te zijn en op het eerste zicht ziet de tank er nog wat te mooi uit, daar zou je in je volgende model rekening mee moeten houden (hele fijne streepjes schilderen in panzergrau die krassen in de verf moeten voorstellen, ook wat grijs en/of roest schilderen rond de bouten e.d.)

Verder mooi voor een eerste model!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik heb van modelbouw geen verstand, maar vind het wel knap gedaan. Ben al benieuwd naar je volgende project.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Euu, zijn er meer die alleen een rood kruisje zien?

Jurrie:(
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Mooi, voor je eerste
War is something human...
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Vanochtend zag ik nog een plaatje, maar had ik even geen tijd om te reageren, nu zie ik een foutmelding van picserver, maar heb ik wel tijd om te reageren.
Maar goed dat ik een prof ben in foto's onthouden :)

De verf lijkt me heel erg dik gebruikt, bij de camouflage zie je heel erg duidelijk dat de vlekken bovenop de 1e kleur lagen. De rupsbanden zien er veels te schoon uit, voor een tank die gebruikt is.
Je kunt de volgende keer een hele oude kwast nemen, en daar met de gewenste kleur een beetje mee over de rupsbanden, en andere delen tamponeren zodat je een beetje stoffige 'look' krijgt.

De camo, is die geschilderd aan de hand van een voorbeeld, of is het een eigen bedacht patroon? Ik ben geen camo kenner, maar persoonlijk vind ik de camo niet zo heel erg mooi (sorry, het klinkt misschien een beetje bot maar zo bedoel ik het niet. Als je uit een pashokje komt met een nieuwe outfit aan heb je ook veel liever dat de dames in de winkel je vertellen dat je er niet uit ziet dan dat je de rest van het seizoen voor lul loopt).
Misschien moet je eens op een stuk papier een beetje de camo die je op de tank wilt schilderen oefenen, zodat je voor het 'moment suprem' zeker weet dat je niet je hele tank verknoeid. Je zult dan een stuk soepeler de camo aanbrengen wat je gegarendeerd in het resultaat terugziet.

Verder moet ik Antwerpx nog gelijk geven over het scratchen, een tank ziet er veel leuker uit (mijn mening) als hij er goed gebruikt uit ziet, je kunt voordat je de uiteindelijke kleur aanbrent de hele tank schilderen of spuiten in een staalkleur, zodat je zodra je hem zijn uiteindelijke kleur gegeven hebt met een puntig voorwerp een beetje kan bekrassen. De krasjes zien er dan heel erg echt uit (ze zijn dan ook echt) en je krijgt niet het idee dat de krassen erop geschilderd zijn. Let op dat je niet teveel scratchd, zodra je vind dat hij mooi is moet je meteen stoppen, en geen enkel krasje er meer bij zetten, vanaf dat moment kan hij alleen nog maar slechter worden.

Gooi de tank nu niet meteen in de vuilnisbak hoor, het is wel een mooie tank ;) maar je wilde (ook) mijn mening horen, die krijg je dan dus..

Michel :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

(Ik zie het plaatje nu wel)

Zoals eerder gezegd vind ik de tank er mooi uitzien voor een eerste keer.

De verf is inderdaad te dik aangebracht, dat zie je misschien zelf ook wel op de foto.. Wat je eraan kan doen is gewoon een beetje de verf verdunnen. De ""gele" verf zit er echter niet te dik op, als ik dat zo zie!

Hij ziet er in elk geval wel goed gebouwd uit(maar dat komt natuurlijk omdat je ook vliegtuigen gemaakt hebt)

Als je denkt: hier ga ik wat mee doen(en dan vooral ook wat Miesjel zegt), dan kan je eventueel overwegen om je tank in te spuiten met ovenreiniger, om zo de verf eraf te halen en het nog eens te proberen:)!! Kijken of het dan nog wat beter wordt!

Maar slecht is het zeker niet!

Jurrie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Miesjel schreef:De camo, is die geschilderd aan de hand van een voorbeeld, of is het een eigen bedacht patroon? Ik ben geen camo kenner, maar persoonlijk vind ik de camo niet zo heel erg mooi (sorry, het klinkt misschien een beetje bot maar zo bedoel ik het niet. Als je uit een pashokje komt met een nieuwe outfit aan heb je ook veel liever dat de dames in de winkel je vertellen dat je er niet uit ziet dan dat je de rest van het seizoen voor lul loopt).
Misschien moet je eens op een stuk papier een beetje de camo die je op de tank wilt schilderen oefenen, zodat je voor het 'moment suprem' zeker weet dat je niet je hele tank verknoeid. Je zult dan een stuk soepeler de camo aanbrengen wat je gegarendeerd in het resultaat terugziet.
Tip van mij: Nooit teveel aandacht besteden aan het al dan niet mooi zijn van camouflage! Panzer werden meestal net achter de linies geschiklderd, met wat voorhanden was, en dat was zeker niet altijd Roodbruin, zandgeel en donker groen. Slechts zelden (zeker naarmate het eind van de oorlog naderde) werd er ook de tijd gevonden om de tanks met de verfspuit te schilderen, een kwast of bezem uit de dichtsbijzijnde schuur geplunderd of een bos takken waren eerder regel dan uitzondering. Voor mij ziet het patroon er dan ook goed uit (hoewel het iets minder dik en misschien ook wat groffer aangebracht mocht zijn)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik vind hem erg goed gelukt! Misschien enige mannetjes erbij?
Wellicht ga ik ook weer eens beginnen met modelbouw. Nooit erg veel gewerkt aan WO2 modellen, veel vliegtuigjes. En een middeleeuws galjoen, maar dies tijdens de verhuizing kapot gegaan.

Wat zijn de beste beginnerspakketen om tanks te bouwen? En heb je ook modelbouw shermans?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Dank jullie wel voor jullie tips!! Ik waardeer het zeer.

Over de camo: het is een patroon dat werd gebruikt tijdens de Slag om Kursk, juli 1943. Ikzelf vind ook dat het camopatroon iets te netjes is voor een oorlogssituatie.

In mijn halftrack ga ik zeker jullie tips meenemen om een realistischer model te maken met scratches, minder goed uitziende tracks etc.

Denken jullie dat een mix van zwart en ijzer-metallic het goed zal doen op een track om er dan licht met roest (revell nr. 83) overheen te gaan??
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dodo schreef:Wat zijn de beste beginnerspakketen om tanks te bouwen? En heb je ook modelbouw shermans?
De Sherman M4A3 van Tamiya vond ik in de tijd heel makkelijk te bouwen.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Je kan pad echt professioneel modelbouwen als je in het bezit bent van een airbrush en accesoires ( iets waar ik nu druk naar op zoek ben )
En het weatheren van een tank vraagt tijd heren. Mijn eerste panzertje -tiger ausf H- heb ik namelijk geweatherd met huidskleur-"roest" wegens een tekort aan verfsoorten. En nee ik post geen foto's van me tigertje 8)
War is something human...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ruben schreef:Je kan pad echt professioneel modelbouwen als je in het bezit bent van een airbrush en accesoires
Dat is zeker geen absolute voorwaarde. Ik heb al meerdere foto's gezien van modellen van professionele modelbouwers waar geen airbrush voor gebruikt was, en die zagen er bijzonder realistisch uit!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ruben schreef:Je kan pad echt professioneel modelbouwen als je in het bezit bent van een airbrush en accesoires
Dit is echt enorme lariekoek!
Ik weet niet of iemand hier gino poppe kent? Gino poppe (akomstig uit belgie) is een door mij zeer gerespecteerde buste-schilder. Hij schilderd met de hand bustes zo mooi als je het met de airbrush gegarendeerd niet zou kunnen.
Ik kende heel erg veel mensen die net zoals hij alles (vaak behalve de grondverf omdat ze te lui waren) met de hand schilderen en daar echt enorm mooie modellen mee creeerden.
Zeggen dat je alleen mooie resultaten kunt leveren met een airbrush is hetzelfde als zeggen dat je alleen een mooie verzameling bij mekaar kunt krijgen als je rijk bent. (Geld kan je op sommige momenten wel een beetje helpen, net zoals een airbrush, maar zonder lukt het ook als je maar goed genoeg je best doet.)

Dus Ruben, met alle respect: Je hebt de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie