Nieuwe US helm vroeg named

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
RobbyMB
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 mar 2012, 18:25

Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door RobbyMB »

Sinds een paar dagen een nieuwe helm op de plank staan tussen de andere M1's. Ze zeggen wel "buy the item not story". Maar bij deze helm heb ik al aardig wat info kunnen vinden. Als eerst wat info over de helm. Het is een Mccord zoals zo vaak. Hij heeft beide fixed bales nog en beide straps. De straps zijn van het zeldzame cast buckle type. De eerste variant. De heatstamp is 203C wat hem dateerd op ~juni 1942.

De helm is waarchijnlijk in een donkere groen overgeverfd. Op sommige fotos zie je kwast strepen nog. Ikzelf vind dit niet storend. Een beetje camo effect. Hier de foto van voren.

Afbeelding

Hier zie je de verf een beetje en een stresscrack wat kenmerkend is voor vroege helmen. Wel is de originele cork nog goed zichtbaar

Afbeelding

nog een close up. Hier zie je het tweede wat vrij zeldzaam is. De vaste chinstrap met early buckle. straks meer over de liner

Afbeelding

de early cast buckle

Afbeelding

Lijkt een beetje op bloed op de strap

Afbeelding

binnenkant

Afbeelding

de heatstamp

Afbeelding

beide fixed bales

Afbeelding
Afbeelding

Nu de liner. Het gaat om een Inland liner. Voorop gemarkeerd met Mayer. Inland had 4% van de liner productie op zijn naam. Ze zijn beter bekend door de paraliners.

Afbeelding

rayon webbing met unpainted washers. Deze punten dateren hem op ~october 1942. Dus mooi passend bij de shell van juni 42.

Afbeelding

Hier de laundry mark. De eerste letter vna de achter naam en laatst 4 cijfers van zijn servicenummer.

Afbeelding

Dus nu ging het wel jeuken om te zien of ik meer kon vinden, met de hoop dat het een ETO helm is. Dus als eerste op de NARA website gezocht op achternaam. Ik kan dus niet zoeken op een deel van de serivce nummer en moest langs alle 1600 resultaten die de naam Mayer gaf. Dit koste aardig wat tijd, maar toen ik ongveer bij nummer 1200 was was het raak...

Glen I. Mayer met ASN 37358309. Geboren in 1921 te Big Horn Wyoming. Na 4 jaar high school ging hij in 1943 in dienst. Met deze info kon ik weer meer info opspeuren. Zo kwam ik bij zijn graf. Hierop stonden 2 dingen waardoor bij mij direct een kwartje viel. Namelijk dat hij op kerstdag 25 december als pvt. gestorven is. En dat hij bij de 735th tank battalion zat. Battle of the Bulge kenner weten direct dat 25december midden in dit offensief zit.

25december 1.00uur in de nacht kwam hij met de 735th tank battalion dat gekoppeld zat aan de 26th division (yankee div) op het dorpje Eschdorf af. In deze chaos dat op eerste kerstdag begon zorgde dat hier een bittere slag geleverd werd tegen de furengrendier brigade en van het dorpje bleef niet veel meer over dan rokend puin. Na 2 dagen en 2 nachten werd het dorp bevrijd.
Dit is dus waarschijnlijk de tijd en plek waar de eignaar van de bovenstaande helm het leven liet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door patrickh »

Mooie helm en goed speurwerk!
dg1983
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 okt 2012, 15:42
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door dg1983 »

Mocht ik je kunnen helpen met wat meer research op andere sites stuur maar een pb
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door Millcoll »

WOW, dit is nu eens een prachtige helm met een interessant verhaal erachter; Echt top!!
En die namenlijst is NARA afgaan is wat werk, maar het loont de moeite. :)
jengels
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 22:01

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door jengels »

Tip voor de volgende keer als je op laundry nummer moet zoeken: http://www.wwii-enlistment.com
Hierbij krijg je een lijst met alle personen met dit laundry nummer en zie je snel de naam mayer in het lijstje staan.
Nog maar 5-10 seconden werk.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door Millcoll »

Handige site, bedankt man! :) Nu kan ik een paar research projectjes verderzetten. :)
Gebruikersavatar
capslocker
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 aug 2013, 18:09

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door capslocker »

Ferme helm. En idd wat een verhaal. :shock: Moet je wel een euforisch gevoel gehad hebben als je de naam aan serienummer kon koppelen. :)
Altijd opzoek naar Nederlandstalige Signaal Magazines.
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door magicdutchmen »

Heel bijzonder gevoel vind ik het zelf om de geschiedenis van een helm uit te pluizen waarvan de soldaat is gestorven.
Wanneer ga je het graf bezoeken?

Mvg,

Reinout
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
RobbyMB
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 mar 2012, 18:25

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door RobbyMB »

Hierbij een document van de aanvraag van de grafsteen van Mayer. Hierop is weer iets nieuws te ontdekken, namelijk dat hij bij A-company zat van het 735th tank Bn.
Dit was in 1949. Dus ik denk dat hij eerst 5jaar in Europa op een tijdelijke begraafplaats heeft gelegen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door Iwan »

Nice !!!!
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door pistole38 »

Geweldige helm!! Interessant dat je de soldaat achterhaald hebt. Ga je contact zoeken met de familie?


Ik wist niet dat je ook op de laatste 4 cijfers van het service nummer kon zoeken. Ik heb hier een Amerikaanse veldfles liggen die in het ouderlijke huis van mijn schoonmoeder achter gelaten is. M-6380 staat op de fles geschreven, dus meteen gezocht op de site. Helaas kan ik weinig van zijn naam maken....http://wwii-enlistment.com/record/69066380/
Dus als iemand mij kan helpen.. :D (sorry voor het kapen van je topic).
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jengels
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 22:01

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door jengels »

pistole38 schreef:Geweldige helm!! Interessant dat je de soldaat achterhaald hebt. Ga je contact zoeken met de familie?


Ik wist niet dat je ook op de laatste 4 cijfers van het service nummer kon zoeken. Ik heb hier een Amerikaanse veldfles liggen die in het ouderlijke huis van mijn schoonmoeder achter gelaten is. M-6380 staat op de fles geschreven, dus meteen gezocht op de site. Helaas kan ik weinig van zijn naam maken....http://wwii-enlistment.com/record/69066380/
Dus als iemand mij kan helpen.. :D (sorry voor het kapen van je topic).
Dus beter een nieuwe topic maken. MOD!

Daar is iets misgegaan. Je weet wel dat het deze persoon is en niet 1 van de andere 91 gevonden combinaties?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door Auke »

Top dat je de tijd hebt genomen voor wat zoekwerk, netjes gedaan!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door asjemenou »

Mooi speurwerk. Toch een vraag over die website waarop je Amerikaanse soldaten kunt zoeken. Hoe volledig is deze? Ik heb de proef ook eens op de som genomen met een aantal US uitrustingstukken maar helaas. Ondanks dat ik toch weet of van wie het afkomstig is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jengels
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 22:01

Re: Nieuwe US helm vroeg named

Bericht door jengels »

Niet volledig, omdat er met een grote brand in 1973 veel records verloren zijn gegaan in de NARA bestanden. Dit zijn de overgebleven of herstelde records van de enlisted men, dus je vindt ook geen gegevens van officieren.
Plaats reactie