Film Sands of Iwo Jima

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Film Sands of Iwo Jima

Bericht door ironmarc »

Hebben jullie zaterdag avond toevallig op BBC 2 Sands of Iwo Jima gezien?
Super film, komt uit 1949 en is zwart wit met als hoofdrolspeler John Wayne. Echt heel cool, gaat over de slag in de Pacific. Door de zwart wit beelden lijkt het net of je soms naar echte originele beelden kijkt.

Ik zit erover te denken om het op DVD te gaan kopen! 8)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat voor soort film is het? Voortdurend vechten, meer dramatisch, juist eng of wat anders? Dat vind ik wel handig om te weten. Eeuwig durende vechtscenes kunnen mij namelijk niet echt boeien. ;)
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Het is niet alleen een vechtfilm, ook dramatische scene's

From director Allan Dwan, Sands of Iwo Jima is a drama set during the Second World War and follows John Stryker (John Wayne), a relentlessly tough Marine sergeant as he trains a squad of naïve, rebellious recruits at a New Zealand military station in 1943. Recently left by his wife, Stryker has become exceedingly bitter and tough, leading his contemporaries to question his behavior and his men to dislike him for his harsh training methods. The wisdom of Stryker's ways, however, is demonstrated when they fight in the legendary battle of Iwo Jima. Using footage of real WWII battles, the Sands of Iwo Jima features John Wayne's first Academy Award-nominated performance, though Broderick Crawford ultimately won the 1950 Best Actor prize for ALL THE KING'S MEN.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Tja, heroiek tot en met, heroische dood voor Wayne....

....best wel eens grappig :)
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja klopt, is ook een film van net na de oorlog, toen amerika nog in de roest van de overwinning berkeerde denk ik.
Ik vond het wel gaaf om te zien, persoonlijk ook erg mooi om de USMC helmen met cover te zien, zie je toch niet zo vaak.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik heb er ook al een stuk van gekeken. Er zitten originele beelden tussen! Zeer waarschijnlijk ga ik de (ingekleurde) versie kopen. Kijk op http://www.freerecordshop.nl :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ah ik wist niet dat ze hem ingekleurd hadden, wel mooi om die originele beelden ertussen te zien!
Plaats reactie