Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Jan,

Hoop ook dat het lukt.
Het kan wele ven duren voordat een gemeente dienst zo iemand terug heeft opgespoord.
Hij is er wel geboren te Alle in 1906 maar hoeveel maal is hij ondertussen verhuisd voor hij gesorven is ?

Als dan 1 gemeente of stad zijn medewerking weigert kan het soms lang duren voordat men terug op een juist spoor gezet wordt.
Ik heb dus zelf de tijd neit om rond te rijden om zelf aan die info te komen en dat vind ik zeer spijtig.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door laurens jan »

Erg jammer, zou eeuwig zonde zijn als zo'n keurig uniform niet gelikt aan de persoon in de periode 40-45 gelinkt kan worden.
Is er geen overkoepellend geheel in belgie waar men info van de bewuste man op kan vragen?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Jan,

Men moet wel rekening houden met de wet op privacy in België.
Er zijn overkoepelende instanties maar dan moet je een gegronde reden hebben om daar info van te bekomen.
Daarom kan men beter langs omwegen eerst trachten om aan zoveel mogelijk info te komen.
Als dat niet lukt zal ik wel trachten om via het Nationaal archief achter wat info te komen.

Ik heb wel toestemming om zijn militair dossier na te kijken, maar zoals ik al vermeld heb, staat daar niet zoveel bruikbare gegevens in over de oorlogsperiode.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door laurens jan »

Hopelijk komt het ooit nog tot een antwoord!
In ieder geval bedankt voor de uitleg!!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Jan,

Geen dank, met plezier gedaan :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

We gaan nog wat terug in de tijd.

Graag zou ik met jullie enkele foto's delen vaan een groot tenue van een Geneesheer uit de periode eind 1800 begin 1900.

Spijtig genoeg heb ik geen naam gevonden in dit uniform (komt via, via van een verzamelaar die meer dan 30 jaar geleden is overleden)
en kan zodanig ook geen enkele verdere opzoeking doen wie de oorspronkelijke dragen was. Doet wel een beetje pijn, maar soms moet de je deze zaken gewoon aanvaarden zoals ze zijn. :)

Beoordeel zelf maar :
vest met plastron
vest met plastron
vest zonder de plastron
vest zonder de plastron
de col
de col
achterkant van de vest
achterkant van de vest
emblemen aan de onderkant achteraan
emblemen aan de onderkant achteraan
Ook in mijn verzameling de broek en de degen van deze officier. Ben nog enkel aan het zoeken naar de riem waaraan de degen moet bevestigd worden :(

In volgende post het hoofddeksel van de geneesheer.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Het hoofddeksel
Bijlagen
geneesheer steek.jpg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy deze periode heeft zeker mijn voorliefde.. :) :) :) ...Man zo prachtig...ooit hoop ik zo een uniform thuis te hebben staan op een pop...echt ik geniet er van..als het past kan je ook dan eens een foto plaatsen van het degen...want dat waren ook prachtige dingen...echt top maatje... :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Super!
|<
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt beide voor de reactie.

@Swa
De foto's komen later nog wel eens op het forum.
Als ik wat meer tijd heb en het weer is wat beter ga ik mijn sabels en degens eens uithalen om goede foto's van te maken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Nieuwe aanwinsten waar ik toch dol blij mee ben.

Aangezien ik een kepie had van een hoger officier van een linie regiment model 1939 in mijn verzameling had, was ik op zoek naar een uniform om daarbij te passen.
Aangezien in mijn vriendenkring geen enkel dergelijk uniform te koop was heb ik maar mijn stoute schoenen aangetrokkken en simpel weg op 2de hand.be de vraag gesteld of iemand mij zou kunnen helpen om aan een dergelijke uniform te komen.

Ik werd gecontacteerd door een vrouw omdat zij mij misschien kon helpen in mijn zoektocht.
Ik werd uitgenodigd om het echtpaar een bezoek te brengen. Zij heeft mij toen het verhaal vertelt van haar vader (die tijdens zijn dienst is overleden).
Hij zou een lid geweest zijn van het Militair Huis van Koning Leopold III en de koning vergezeld op verschillende buitenlandse.
Mooie foto's waren daar de aandenken aan.
Doch een uniform of iets dergelijks heb ik toen niet meegekregen. Maar ik had wel de indruk dat speciaal de vrouw achter mijn intenties zat te vissen wat ik met de uniformen deed.

Een klein week later, ik had de hoop al opgegeven, kreeg ik telefoon dat ik nog eens moest langskomen want ze hadden nog wat zaken van de vader gevonden.
Ik heb toen een volledig uniform gekregen van een majoor van eht 8ste linie regiment (jas, broek, sam brouwn, kepie en siergordel Leopold III. Daarbij had ze nog een plastiek zak mettot mijn grote verbazing de koorden die de militairen van het Militair Huis van de koning droegen. Zowel voor het groot tenue als voor het dagelijkse tenue. (beiden zijn neit zo eenvousig meer te verkrijgen !!)

De blauwe kleru van de koorden is in feite iets donkerder, maar de flasch is de oorzaak dat ze iets lichter zijn uitgevallen :(

Hier volgen de foto's van de zaken, wel heb ik hun moeten beloven dat ik de naam van de officier privé zou houden. Dus dat ga ik dan ook doen.

Men kan goed zien dat de schouderstukken een stuk groter zijn dan de normale schouderstukken die de officieren op hun groot tenue dragen (breder van formaat)
_DSC0073_01kopie.jpg
_DSC0074_01kopie.jpg
_DSC0075_01kopie.jpg
Linkerschouderstuk
Linkerschouderstuk
rechterschouderstuk
rechterschouderstuk
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Nu de foto's van het groot tenue

Daar draagt de officier zijn gouden koorden of nestels met zijn gouden schouderstukken.
In plaats van een kaki hemd en das, dragen ze een wit hemd met zwarte das.
Ook de sam brouwn werd vervangen door de gala riem met monogram LIII.

Normaal draagt de officier ook nog zijn eretekens, maar deze zijn in het bezit van de dochter gebleven.
_DSC0079_01kopie.jpg
_DSC0080_01kopie.jpg
_DSC0081_01kopie.jpg
_DSC0083_01kopie.jpg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Mr Mojo Risin »

Alweer geweldige items! Zo zie je maar wat er zelfs nu nog kan opduiken. Dit was echt wel een gelukstreffer hoor Guy. :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Harald,

Dat mag je zeker zeggen, de koorden hebben mijn jaar al goed gemaakt.

Heb trouwens de dag nadien bloemen voor de dame en een fles wijn voor haar man gaan afgeven.
Dat was ik toch zeker verplicht nietwaar ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy...maatje ..wat een prachtige aanwinst alweer :) :) :) ..echt top...en achter die koorden was je al lang naar op zoek he :D ...ooit zal het wel eens lukken om je verzameling live te zien...hoop ik... :lol: :lol:
groetjes
Swa
Plaats reactie