Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste vrienden,

In dit topic zal ik door de tijd heen enkele foto's plaatsen van Belgische militaire uniformen, hoofddeksels en eretekens.
Aangezien ik niet uitsluitend WW I of WW II zaken verzamel zal hier een groot gedeelte van de gedragen Belgishe uniformologie kunnen verschijnen.

Graag had ik eerste een kleine bemerking willen maken over de getoonde foto's.
Aangezien ik niet zo echt met een fototoestel kan omgaan, is het soms mogelijk dat de foto's iets te wensen aan kwaliteit overlaten. :oops:
Daarna heb ik op vele van de getoonde foto's een watermerk aangebracht, niet omdat ik dit mooi vind, maar omdat ik in het verleden al ondervonden heb dat mijn foto's zonder mijn toestemming zomaar genomen werden om in een boek te plaatsen dat verkocht werd.
Ik heb er geen bezwaar tegen dat iemand mijn foto's gebruik voor zijn privé archief aan te vullen of om aan te tonen dat sommige zaken wel gedragen werden, want de Belgische militaire voorschriften werden nogal dikwijls met een korrel zout genomen. Maar zeker niet om, laat ons zeggen "commerciële doeleinden"

Dit gezegd zijnde wil ik als eerste een vest, ook wel "Dolman" genoemd, van een Wachtmeester Chef van het 2de regiment Jagers te Paard tonen.

De dolman vervangt de kurtka als groot tenue en stadskledij vanaf 1863 tot aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. Hij zal als veldtenue gedragen worden door de soldaat tot 1891 en door de onderofficier en trompetters tot 1903. Vele soldaten en officiers trokken met deze uniformen WW I in.

Beschrijving :

Vooraan heeft de dolman 6 tressen uit wol, onder de derde tres bevindt zich aan beide zijden een vestzak. De uiteinden van elke tres zijn voorzien van een half-bolle knoop. De dolman wordt gesloten door middel van 6 bolle knopen en 8 ijzeren haakjes.
De vest is omboord met een bies die op de rug een M vormt, in de zijden maakt ze een punt. De M vorm achteraan is voorzien van 5 half-bolle knopen.
De kraag is eveneens omboord door deze bies. Tevens bevat hij de wapenkleur. De wapenkleur is ook terug te vinden aan de uiteinden van de mouwen.
De schouders bevatten een versiering met telkens een bolle en een half-bolle knoop.


De voorkant
De voorkant
De Kraag
De Kraag
Graden op de mouw
Graden op de mouw
Achterkant
Afbeelding

Foto's terug geplaatst want er waren er een paar verdwenen !!
Laatst gewijzigd door uniformverzamelaar op 09 dec 2013, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Mr Mojo Risin »

Dit wordt ongetwijfeld een prachtig topic dat ik zal volgen. Het is niet mijn verzamelgebied maar als Belg zie ik dit toch graag. :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Mr Mojo Risin voor het vertrouwen. :)

Ik weet ook dat er voor de Belgische uniformen niet zoveel belangstelling is. Maar we zullen trachten het beste ervan te maken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door davy »

Ik heb op andere fora hier al van mogen bewonderen, zal zeker de moeite worden.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Davy,

Bedankt voor de positieve reacties :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Erik »

Zier er goed uit Guy!
Kennen wij elkaar uit de WW1-scene? Volgens mij wel. Jij participeert toch ook in de jaarlijkse slag om Halen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Erik,

Van harte dank voor de positieve reactie.

Erik, ik vermoed dat je iemand anders bedoeld hoor.

Neen, ik doe niet aan re-enactment of levende geschiedenis in mooie woorden vertaald (heb daar zowat mijn eigen visie over), maar kom bijna jaarlijks wel eens een kijkje nemen omdat Halen toch niet zo ver uit mijn buurt ligt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Erik, ik vermoed dat je iemand anders bedoeld hoor.
Zou zomaar kunnen natuurlijk; je zult de enige 'Guy' niet zijn in Belgie!
Ik was even in de veronderstelling dat je de Guy was die eertijds ook bij de S.R.D. zat! En die mooie uniformen uit lang vervlogen tijden versterkten dat idee!
uniformverzamelaar schreef:....... of levende geschiedenis in mooie woorden vertaald (heb daar zowat mijn eigen visie over),
Oh, maar ik laat het in de levende geschiedenis zelden bij woorden hoor! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Erik,

Inderdaad had best mogelijk geweest maar gelukkig lopen er dus nog meer koeien rond die "Bella" noemen :lol:

Over re-enactment of levende geschiedenis kan je natuurlijk een hele boom opzetten, maar dit is hier nu niet aan de orde,
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Millcoll »

Guy, dat is weer een prachtstuk! K kijk al uit naar het volgende :wink:
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Thanks Mathias, we zullen ons best doen. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door panzer lehr »

Ziet er goed uit. :)
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door rammsander »

Ziet er netjes uit! Ben er niet bekend mee! Ben benieuwd naar meer!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

@ panzer lehr en rammsander.

Van harte dank voor de reacties. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Graag wil ik jullie een setje laten zien van enkele Belgische eretekens.

Als eerste met het blauwe lint met in het midden een zwarte streep is het Groot Kruis in de Orde van Leopold II (zowel de sjerp als het borstjuweel zijn eentalig Frans)
Deze Orde werd ingesteld op 24 augustus 1900.

Onderaan is het Kruis van Commandeur in de Orde van Leopold I sectie militair (dit is te zien aan de 2 gekruiste zwaarden tussen kruis en kroon)
Deze is de oudste Belgische Orden en werd ingesteld op 11 juli 1832.
De meeste Belgische eretekens werden voor 1952 alleen in een Franse tekst (L'union Fait la Force) uitgebracht.

De eretekens zijn geflankeerd door een paar schouderstukken voor het groot Kaki tenue voor een generaal van het Belgische leger (deze hebben een kaki ondergrond en dragen eht monogram van Albert I) uit de periode van Koning Albert I (Hij regeerde over België van 23 december 1909 tot 17 februari 1934)

Afbeelding
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie