"Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door johan willaert »

D_Dutch schreef:Ik weet dat het grammaticaal niveau van sommige verzamelaars wat minder is maar dat zal vast bij elke groep zo zijn.
En daarom is het goed dat niet iedereen aan het woord komt.
D_Dutch schreef:Wat mij stoort is dat jij je als een soort superieure verzamelaar gedraagt.
Je mag je best storen aan mij. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik stoor mij even goed aan heel wat personages die de echte verzamelaar of uitbeelder in een slecht daglicht stellen en de oorzaak zijn van dit soort journalistiek.
Maar wat anderen over mij denken zal mij er niet van weerhouden om onder mijn echte naam mijn mening te geven.

En wat communicatievaardigheden en -technieken betreft... Tja, die zijn nu eenmaal een essentieel onderdeel van mijn job waar ik een pak vormingen voor heb gevolgd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef: Maar wat anderen over mij denken zal mij er niet van weerhouden om onder mijn echte naam mijn mening te geven.
Ik hoef niet bang te zijn dat mijn naam levenslang terecht komt te staan op een website van gekken als Dhr. Graaff. In mijn dagelijkse leven buiten mijn verzameling om hoef ik niet constant te worden verbonden met mijn hobby, ik zie het niet van essentieel belang om hier onder mijn eigen naam bekend te staan. Het zal wel een generatiekloof zijn dat je het gevaar van internet niet inschat en je eigen naam gebruikt. Schijnbaar getuigt zoiets in jouw ogen van "lef"?
johan willaert schreef: En wat communicatievaardigheden en -technieken betreft... Tja, die zijn nu eenmaal een essentieel onderdeel van mijn job waar ik een pak vormingen voor heb gevolgd.
Misschien even werk en privé van elkaar leren te scheiden? Ik neem aan dat bijvoorbeeld het Koningshuis onder elkaar anders spreekt dan wanneer ze een publiekelijke toespraak houden. ;)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door johan willaert »

D_Dutch schreef:Ik hoef niet bang te zijn dat mijn naam levenslang terecht komt te staan op een website van gekken als Dhr. Graaff. In mijn dagelijkse leven buiten mijn verzameling om hoef ik niet constant te worden verbonden met mijn hobby, ik zie het niet van essentieel belang om hier onder mijn eigen naam bekend te staan. Het zal wel een generatiekloof zijn dat je het gevaar van internet niet inschat en je eigen naam gebruikt. Schijnbaar getuigt zoiets in jouw ogen van "lef"?
Neen, het gaat niet over lef, maar over elementaire beleefdheid. Ook dat zal wel aan die generatiekloof liggen.
Daarnaast kan het mij absoluut geen bal schelen waar mijn naam al dan niet op het net verschijnt. Ik hoef niemand nog iets te bewijzen en ook dat is een voordeel van die generatiekloof.

Voor mij houdt het hier op want het ging hier niet over mij, noch jou maar over de verkoop van Duits spul op MP en hoe dat gepercipieerd wordt.
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door johan willaert »

D_Dutch schreef:Ik neem aan dat bijvoorbeeld het Koningshuis onder elkaar anders spreekt dan wanneer ze een publiekelijke toespraak houden. ;)
Dat is in België zeer zeker zo... Thuis spreken ze Frans en tijdens een toespraak gebrekkig Nederlands... :wink:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door michiel01 »

Heren, de focus graag weer op het onderwerp.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door D_Dutch »

johan willaert schreef:Neen, het gaat niet over lef, maar over elementaire beleefdheid. Ook dat zal wel aan die generatiekloof liggen.
Daarnaast kan het mij absoluut geen bal schelen waar mijn naam al dan niet op het net verschijnt. Ik hoef niemand nog iets te bewijzen en ook dat is een voordeel van die generatiekloof.

Voor mij houdt het hier op want het ging hier niet over mij, noch jou maar over de verkoop van Duits spul op MP en hoe dat gepercipieerd wordt.
Of je nou je eigen naam of niet gebruikt heeft niets te maken met "elementaire" beleefdheid. Indirect beledig je hier een behoorlijk groot deel forumleden mee, maar die zal je vast als minderwaardig zien. Ik denk dat jij het zeker wel als een kwestie van "lef" ziet, net zoals je het nu weer over "jezelf bewijzen" hebt. Als het voor je ophield had je niet nog een tweede reactie moeten posten, sowieso was jij degene die off-topic ging door jezelf zoals gewoonlijk weer eens elitair voor te doen.


Terug on-topic; ik vind het knap dat Dhr. Graaff zijn pijlen uitsluitend richt op Duits materiaal. Zou me niets verbazen als hij in de toekomst Nederlandse verzamelaars wilt "dwingen" Amerikaanse en Engelse onderscheidingen terug te geven aan familieleden van de soldaten.
Belvedere
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jun 2012, 14:00

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Belvedere »

Ik wilde na aanleiding van de uitzending van kassa ook een heel verhaal typen, maar ik zie dat alles al zo'n beetje gezegd is :mrgreen:
Dan nog maar even een persoonlijk verhaaltje om het ongelijk van het CIDI en de heer de Graaff te bewijzen.

Mijn interesse voor WO2 werd aangewakkerd door het kopen van een Duitse helm op Marktplaats een paar jaar terug.
Waarom? ik moest gewoon eens zo'n ding in m'n bezit hebben vond ik zelf, gewoon omdat het kon :mrgreen:

Enfin, daardoor ben ik mij meer gaan verdiepen in de geschiedenis, hoe meer ik ben gaan verzamelen, hoe meer ik ben gaan lezen (En ik ben hier vast niet de enige in).
Ik heb nu een beter beeld gekregen van de oorlog en hoe het zo ver heeft kunnen komen, beter dan het voorgekauwde eenzijdige zwart/wit beeld wat je op school meekrijgt.
Nu ben ik me vooral aan het verdiepen in de regionale geschiedenis en heb via marktplaats al een paar leuke items uit de omgeving kunnen kopen, wat het voor mij alleen maar interessanter maakt.

Het zou erg jammer zijn als marktplaats er mee op moet houden, door mensen die ons niet snappen en mensen die ons hun wil op willen leggen.

Overigens voel ik er niets voor mijn spullen naar een stiching te brengen, daar verdwijnt het achter slot en grendel in een archief en krijgt niemand het meer te zien, doodzonde.
Het mooie van privéverzamelingen vind ik dat je tegenwoordig rustig de spullen kan bekijken via de vele internetfora.
Laatst gewijzigd door Belvedere op 10 dec 2013, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Kugelblitz »

Nogmaals verzoek on-topic te blijven, zo niet volgen er maatregelen. Laten we elkaar inderdaad niet onderling ook nog provoceren, maar in deze kwestie één front vormen (excuseer de woordspeling). Zulke conversaties kunnen altijd nog via PB indien gewenst.

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door CollectorWo2 »

Ik dacht,vanwege de graaf, als hij dat wil verbieden staat dat niet gelijk aan holocaustontkenning?
Je moet immers geschiedenis bewaren en niet wissen.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Ik denk dat de graaff tijdens zijn jeugd niks dan slechts heeft gehoord over de oorlog en is blijven hangen in het wegstop cultuurtje van thuis(als we er niet over praten dan is het er niet). Toen werdt de kleine de graaff groot en zag hij vol verbazing in dat de wereld juist heel erg open was over de oorlog. Toen bosten er gewoon twee werelden. Op de een of andere manier heeft de graaff voldoende geschreeuw of aanzien gekregen om dan ook echt met zijn gezicht op tv te komen. Inderdaad doet de graaff aan geschiedenis ontkenning en eigenlijk zou het CIDI hem daarvoor ook moeten aanklagen als zie hun werk goed doen.

Dit te hebben gezegd ben ik wel van mening dat wij,verzamelaars, beter onze kop in het zand kunnen steken en wachten tot deze storm,in een glas water, is over gewaaid.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door D_Dutch »

Aangifte CIDI tegen aanbieder nazi-artikelen

AMSTERDAM - Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) doet aangifte tegen iemand die op Marktplaats.nl nazi-artikelen aanbiedt. Volgens CIDI-directeur Esther Voet gaat het om „een grote aanbieder”, die niet alleen originele artikelen uit de nazi-tijd aanbiedt, maar ook replica's. De aangifte gaat naar het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam.

Voorlopig ziet het CIDI af van een aangifte tegen Marktplaats.nl voor het meewerken aan het aanbieden van nazi-spullen. De twee partijen gaan eerst begin volgende week om de tafel om over de kwestie te praten, zo meldde Voet.

De website Nieuws WO2 en de AFVN/Bond van Antifascisten doen wel aangifte tegen Marktplaats.nl wegens handel in nazispullen, meldden zij eerder. Op de populaire marktsite worden momenteel ruim 1300 artikelen uit de oorlog of die met nazi-Duitsland te maken hebben, te koop aangeboden. Dat heeft Arthur Graaff van Nieuws WO2 gezegd.
©De Telegraaf, wo 11 dec 2013
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door coco »

Ik ben toch wel erg benieuwd naar wie ze aangifte doen en wat de uitkomst is.... Wat voor invloed heeft dit op onze hobby? :r
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Pat-ton »

Wat is de volgende, speurders? Kijk die moderne "nep zooi" mogen ze er wat mij betreft best af gooien. Die zooi verpest alleen maar de historische markt zegmaar. Las nog dat een kennis van die de Graaff jaren terug met de verborgen camera op beurzen liep om die proberen te verbieden. Die mensen hebben een plank voor de kop. Ze zien alleen hun eigen gelijk terwijl alles veel genuanceerder is. Het is niet zo zwart-wit als hun het stellen.

groeten Pat
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Pat-ton »

coco schreef:Ik ben toch wel erg benieuwd naar wie ze aangifte doen en wat de uitkomst is.... Wat voor invloed heeft dit op onze hobby? :r
Ben ook benieuwd, hopelijk was die wel zo slim om alles volgens de MP regels af te plakken.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

CIDI wil in gesprek gaan met Marktplaats maar er wordt geen aangifte gedaan .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Plaats reactie