"Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Schijnwerper »

Sjah dat is de vraag, denk zelf dat het CIDI opzoek is naar Nazi deco display repro spul en en nazi promotie propaganda lectuur, wat precies daar de definitie er van is volgens het CIDI, is mij niet bekend.
Voor verzamelaars en geïnteresseerden kijken daar anders tegen aan, en ligt die grens weer anders.
En als je echt gaat zoeken vindt je altijd wel wat natuurlijk.
Dat is op MP ook zo daar moetje ook echt naar opzoek gaan om iets te vinden uit die tijd, is ook niet zo dat je er zo maar mee wordt geconfronteerd of onaangenaam mee wordt verast, als je opzoek bent naar een bankstel en of ander consumenten spul.
Marktplaats heeft de rubrieken al opgesplitst in 2 , vroeger had je alleen de rubriek krijgsmacht oorlog.

Als er echt mensen aan verdienen zijn het wel de commerciële dealer sites en belangrijker nog de repro sites die massaal de Nazi repro deco display spul te koop aanbieden voor wat voor reden dan ook.
Maar zelfs daar heb je gewoon geïnteresseerde mensen die eens wat kopen, om dat ze het mooi of interessant vinden, zonder meteen alleen origineel te willen kopen, A omdat ze daar geen verstand van hebben en B of geen moeite voor willen doen of veel tijd willen steken in het bestuderen van bepaalde items, die ze mooi en interessant vinden.
Door het Internet is het allemaal wat meer toegankelijk geworden voor iedereen die het interessant vind en nieuwsgierig naar is, ook voor jonge mensen die nog niet helemaal bereikt bewierookt zijn door het CIDI.
Maar dat geld voor veel meer zaken die op het Net te vinden zijn.
Ga zelf toch uit van het gezonde verstand en ontwikkeling van mensen en keuzes die ze maken.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Fons »

D_Dutch schreef:
In 1999 en toen bemoeide het CIDI zich er ook al mee. Vijftien jaar later een nieuwe poging wagen, hebben ze misschien wel gedacht. :P Zou een Signaal al onder "nazi-lectuur" vallen?
Je moet voor de grap eens opzoeken wie de voorzitter is van het CIDI :lol:
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

Fons schreef:
D_Dutch schreef:
In 1999 en toen bemoeide het CIDI zich er ook al mee. Vijftien jaar later een nieuwe poging wagen, hebben ze misschien wel gedacht. :P Zou een Signaal al onder "nazi-lectuur" vallen?
Je moet voor de grap eens opzoeken wie de voorzitter is van het CIDI :lol:
Onno Hoes de burgermeester van Maastricht en de man van :yes:
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door LDO »

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... rpen.dhtml

Verkoopsite Marktplaats heeft dinsdag uitvoerig gesproken met het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) over de verkoop van nazi-voorwerpen. Maar ze zijn het nog niet met elkaar eens. 'Wij hebben een bepaald standpunt en Marktplaats weet nog niet of ze dat onderschrijven. Ze willen het uitzoeken en dat is hun goed recht', zegt CIDI-directeur Esther Voet.

Volgens de website Nieuws WO2 staan er op Marktplaats meer dan 1000 artikelen te koop die met nazi-Duitsland te maken hebben. Voet zegt dat er 'een heel groot grijs gebied is' van wat wel en niet mag worden verkocht. 'Maar er staan honderden dingen op Marktplaats die zo ontzettend duidelijk niet koosjer zijn. Die wil ik van de site af hebben. Nazi-dolken met SS-emblemen of hakenkruisen bijvoorbeeld, of bustes van Hitler. Hij is toch wel de personificatie van het nazisme.'

In de voorwaarden van Marktplaats staat dat memorabilia van de Tweede Wereldoorlog niet mogen worden verkocht wanneer nazisymbolen 'duidelijk zichtbaar zijn'. Als de tekens zijn afgeplakt, mag de advertentie wel. Voet is het daar niet mee eens: 'Zo'n plakkertje is natuurlijk het eerste dat een koper weghaalt.'

Het CIDI geeft eerdere uitspraken van rechters over de verkoop van nazi-spullen aan Marktplaats. De site laat juristen ernaar kijken. Maar Voet zegt dat de zaak klip en klaar is. 'Ik wil het nog dit jaar afgerond hebben, ik heb geen zin om er een slepende affaire van te maken. Wat wij vragen is niet overdreven hysterisch.'

Marktplaats laat weten dat het 'helemaal niet ons streven is om illegale handel te faciliteren. Alles wat bij wet verboden is, is verboden op Marktplaats. Maar het is complex om uit te vinden wat precies verboden is en wat niet. En zolang niet vaststaat dat iets illegaal is, kunnen we het moeilijk tegenhouden.'
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door LDO »

Met als BUITENGEWOON scherpe opmerking van mevrouw Voet:

'In de voorwaarden van Marktplaats staat dat memorabilia van de Tweede Wereldoorlog niet mogen worden verkocht wanneer nazisymbolen 'duidelijk zichtbaar zijn'. Als de tekens zijn afgeplakt, mag de advertentie wel. Voet is het daar niet mee eens: 'Zo'n plakkertje is natuurlijk het eerste dat een koper weghaalt.''

:bonk:

Ik vraag jullie eerlijk en oprecht: halen jullie het werkelijk in je botte kop om die plakkertjes van de swastika's te verwijderen???
Ik ben SPRAKELOOS! :full:

Ik heb besloten ook de journalistiek in te gaan, ik ben namelijk minstens zo goed als de heer Graaff.
'Vermeend drugsgebruik bij Cidi en hoofdredacteur Nieuws WO2. Ook het Trimbos instituut heeft zich uitgesproken tegen het gebruik van drugs!' :+
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door rajbrns »

Hahahaha na zo'n opmerking is mevrouw niet meer serieus te nemen. :lol:
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Dat waren ze vanaf het begint toch al niet?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Jan Klaassen »

LDO schreef:Voet is het daar niet mee eens: 'Zo'n plakkertje is natuurlijk het eerste dat een koper weghaalt.''
:bonk:
Hoe dúrft ze! Die stickertjes zitten toch vastgeplakt? Ik heb ze er dan ook nog nooit vanaf gehaald. Lijkt hier dan ook wel een filiaal van de 1€-store, maar goed...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Jasper J »

Wat er gezegd is bij kassa is onzin dat is een feit wat we ons wel af moeten vragen is hoe het zover gekomen is,ik denk dat onze hobby verziekt word door een kleine groep mensen .
Ik stoor me enorm aan het enorme aanbod repro dit kan soms zelf zover gaan dat het concentratiekamp gevangen uniformen betreft ik zie hier geen enkel nut van in marktplaats staat helaas vol met repro troep,dan heb je ook nog de groep die constant bommen granaten en schedels aanbied op marktplaats door deze lieden krijgen wij een slechte naam .Ik stoor me enorm aan dit soort praktijken er zijn zelf hele sites die volstaan met reprotroep je vind er zelfs repro borstbeelden van A.H als je het mij vraagt onnodig dit heeft geen waarden voor de echte serieuze verzamelaar.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Jasper J »

En voor we die discussie weer krijgen ik heb niets tegen livinghistory maar misschien moeten daar maar speciale vergunningen voor afgegeven worden en speciale winkels waar deze mensen hun spullen kunnen halen evenals een verbod tot verkoop aan mensen zonder vergunning hard maar wel nodig :)
Aude Audenda
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

Jasper J schreef:En voor we die discussie weer krijgen ik heb niets tegen livinghistory maar misschien moeten daar maar speciale vergunningen voor afgegeven worden en speciale winkels waar deze mensen hun spullen kunnen halen evenals een verbod tot verkoop aan mensen zonder vergunning hard maar wel nodig :)
Dit is wel erg hypocriet , je denk hetzelfde als Esther Voet van het CIDI.
Marktplaats is voor iedereen .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Dat vind ik niet, neonazi's en oplichters zijn zeker niet welkom. Ook vind ik dat repro duidelijk moet worden vermeld en niet ergens onderaan in kleine letters oid.
altijd opzoek naar FLAK items
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

Bas ww2 schreef:Dat vind ik niet, neonazi's en oplichters zijn zeker niet welkom. Ook vind ik dat repro duidelijk moet worden vermeld en niet ergens onderaan in kleine letters oid.
Neonazi's en oplichters lopen ook op de beurzen rond , dus daar verandert niets aan
En hoe herken je een neonazi of oplichter op Marktplaats ?
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Jasper J »

puck schreef:
Jasper J schreef:En voor we die discussie weer krijgen ik heb niets tegen livinghistory maar misschien moeten daar maar speciale vergunningen voor afgegeven worden en speciale winkels waar deze mensen hun spullen kunnen halen evenals een verbod tot verkoop aan mensen zonder vergunning hard maar wel nodig :)
Dit is wel erg hypocriet , je denk hetzelfde als Esther Voet van het CIDI.
Marktplaats is voor iedereen .
Onzin lees de tekst maar eens goed ik ben niet voor een algeheel verbod ik ben heb er alleen een hekel aan dat onze hobby een slechte naam krijgt en de livinghistory indirect dus ook ik heb het niet over een algeheel verbod ik heb het over aanpassingen waardoor we allen verder kunnen zonder het gezeik van oa het CIDI.
Maar vooral lekker populistisch roepen dat ik het zelfde denk als Esther Voet en het CIDI dan heb je gewoon mijn tekst niet goed gelezen of je roept maar wat.

Duidelijke punten in mijn tekst waren oa dat ik niet tegen livinghistory heb en je kunt ook uit mijn tekst opmaken dat ik geen algeheel verbod nastreef dus Puck eerst lezen en dan roepen dank u!
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Jasper J »

puck schreef:
Bas ww2 schreef:Dat vind ik niet, neonazi's en oplichters zijn zeker niet welkom. Ook vind ik dat repro duidelijk moet worden vermeld en niet ergens onderaan in kleine letters oid.
Neonazi's en oplichters lopen ook op de beurzen rond , dus daar verandert niets aan
En hoe herken je een neonazi of oplichter op Marktplaats ?
Ja en dus?Je kunt altijd proberen het ze zo moeilijk mogelijk te maken als je er niets aan doet word het erger als het zo door gaat komen er straks echt verboden waar niemand opwacht maar ja wat kan jou dat schelen toch?
Aude Audenda
Plaats reactie