Boeken of Dokumenten

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Boeken of Dokumenten

Bericht door SwaII »

Hallo iedereen
Ik hoop dat...dit hier op de juiste plaats staat :)
Had graag een vraagje gesteld ..daar ik een beginnende verzamelaar ben van uniformknopen van wo1 en wo2 en hoofdzakelijk belgisch..had ik graag geweten of er soms specifieke boeken bestaan met die informatie zoals voor medailles en eretekens..die heb ik al maar van knopen heb ik tot hier toe nog niks gevonden :(
Dank bij voorbaat
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Boeken of Dokumenten

Bericht door Erik »

Er bestaat een wereldje van knopenverzamelaars, ik kom ze wel tegen op andere fora (o.a. op http://www.nederlandsemilitaria.com) Of er ook werkjes bestaan die louter over knopen gaan durf ik niet te zeggen.
Veel informatie echter haal je uit de boeken over uniformen en daar zijn er gelukkig veel van! Type knopen, grootte en vaak ook producenten staan daar over het algemeen wel vermeld.
Verder zelf op zoek! Knopen dragen in de regel wel de naam van de maker, je kunt uitzoeken wanneer een knoop/knopenserie is geproduceerd. Een aanzet/opstapje voor dit soort eigen onderzoek kun je denk ik wel krijgen op het forum van Nederlandse Militaria, daar zitten ook veel Belgen tussen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Boeken of Dokumenten

Bericht door SwaII »

Erik zeker bedankt al voor deze informatie...ga mijn oor eens te luisteren leggen naar de link die je hebt gegeven...nogmaals dank.. :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Boeken of Dokumenten

Bericht door Erik »

Wat ook een leuke "richtinggever" is, is rondneuzen op eBay! Verkopers van knopen weten over het algemeen (niet altijd trouwens) wel wat ze aanbieden en ze geven er ook wel eens bijzonderheden over. Niet meteen aannemen als zijnde "waar" (het blijven natuurlijk verkooppraatjes) maar wel goed als opstapje naar een onderzoek! En je krijgt een leuke inkijk in wat er allemaal bestaat! eBay dus als een soort "catalogus"!
Met name de Engelse en Duitse eBay's hebben veel te zien!
http://www.ebay.co.uk zoeken in "Militaria" op trefwoord "button"
http://www.ebay.de zoeken in "Militaria" op trefwoorden "Knopf" of "Knöpfe"
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Boeken of Dokumenten

Bericht door SwaII »

Erik...top man... :) ..bedankt voor de nuttige inlichtingen :)
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Boeken of Dokumenten

Bericht door SwaII »

Erik schreef:Er bestaat een wereldje van knopenverzamelaars, ik kom ze wel tegen op andere fora (o.a. op http://www.nederlandsemilitaria.com) Of er ook werkjes bestaan die louter over knopen gaan durf ik niet te zeggen.
Veel informatie echter haal je uit de boeken over uniformen en daar zijn er gelukkig veel van! Type knopen, grootte en vaak ook producenten staan daar over het algemeen wel vermeld.
Verder zelf op zoek! Knopen dragen in de regel wel de naam van de maker, je kunt uitzoeken wanneer een knoop/knopenserie is geproduceerd. Een aanzet/opstapje voor dit soort eigen onderzoek kun je denk ik wel krijgen op het forum van Nederlandse Militaria, daar zitten ook veel Belgen tussen!
Nu heb ik al van 11 december een registratie gedaan op dat forum...nog altijd geen registratie bevestiging gekregen :? ......heeft soms iemand een emailadres van de beheerder van dat forum..dan kan ik eens een email sturen naar hem..dank bij voorbaat :)
groetjes
Swa
Plaats reactie