Collectie Nico

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door veritable »

Erg nette folding bike!
Zo zie je ze niet vaak.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Nico Roelofs »

veritable schreef:Erg nette folding bike!
Zo zie je ze niet vaak.
Bedankt! Klopt inderdaad. Deze heb ik eind vorig jaar gekocht. Altijd heb ik er al 1 willen hebben. Maar wilde alleen een fiets kopen die ook in originele staat was. Maar bij toeval kreeg ik een interessant aanbod van een kennis. Dus die heb ik niet aan mij voorbij laten gaan.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Bas ww2 »

Jeetje zo zie je ze niet vaak! Prachtig!
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Erik »

Inderdaad zie je zo geen folding bikes! Meestal is er door de loop der jaren wel aan geknutseld.
Mooi hoor, originele tandenkrans van BSA! Zag je op de Nederlandse rijwielen ook wel eens.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Nico Roelofs »

Bas ww2 schreef:Jeetje zo zie je ze niet vaak! Prachtig!
Bedankt Bas!
Erik schreef:Inderdaad zie je zo geen folding bikes! Meestal is er door de loop der jaren wel aan geknutseld.
Mooi hoor, originele tandenkrans van BSA! Zag je op de Nederlandse rijwielen ook wel eens.
Bedankt Erik! Vaak zie je inderdaad dat er wel wat aan veranderd is. Maar leuk om te weten dat op de Nederlandse rijwielen ook BSA tandkransen voorkwamen.

Hier nog een oude foto van mijn Canadese tanker. Inmiddels zijn er al wel wat kleine details veranderd en zit hij nu ook op een andere zittende pop. Maar in grote lijnen is hij nog wel hetzelfde.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Haplo »

Mooi spul Nico.
Blijft een mooie collectie.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Bas ww2 »

Blijft mooi, hoeveel poppen heb je eigenlijk?
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Erik »

Nico Roelofs schreef:Bedankt Erik! Vaak zie je inderdaad dat er wel wat aan veranderd is. Maar leuk om te weten dat op de Nederlandse rijwielen ook BSA tandkransen voorkwamen.
Ja, het verbaasde mij ook indertijd toen we onderzochten hoe het rijwiel eruit moest zien. De oplossing is waarschijnlijk gelegen in het feit dat vlak voor en tijdens de mobilisatie veel rijwielen gevorderd/massaal aangekocht moesten worden om de mobilisabele wielrijders ook op de pedalen te krijgen. Zo moest er bijvoorbeeld nog snel even een tweede regiment wielrijders á drie infanteriebataljons worden geformeerd (vanaf april 1939)
Foto's tonen in ieder geval aan dat er rijwielen van BSA (maar ook Gazelle en Fongers) in gebruik waren. Makkelijk te herkennen op foto's omdat de tandenkransen uniek zijn: BSA met dat monogrammetje, Gazelle natuurlijk met de springbok.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt heren! :)
Erik schreef:Ja, het verbaasde mij ook indertijd toen we onderzochten hoe het rijwiel eruit moest zien. De oplossing is waarschijnlijk gelegen in het feit dat vlak voor en tijdens de mobilisatie veel rijwielen gevorderd/massaal aangekocht moesten worden om de mobilisabele wielrijders ook op de pedalen te krijgen. Zo moest er bijvoorbeeld nog snel even een tweede regiment wielrijders á drie infanteriebataljons worden geformeerd (vanaf april 1939)
Foto's tonen in ieder geval aan dat er rijwielen van BSA (maar ook Gazelle en Fongers) in gebruik waren. Makkelijk te herkennen op foto's omdat de tandenkransen uniek zijn: BSA met dat monogrammetje, Gazelle natuurlijk met de springbok.
Heb je hier voorbeelden van Erik? Ben dan wel benieuwd of dit dan de Britse Mk IV en V fietsen zijn. :)

Tot voor een klein jaartje geleden had ik hier nog een Gazelle staan, gewoon een burger model, geproduceerd tussen 1937 en 1940. Maar die had ook inderdaad die kenmerkende springbok op het grote tandwiel staan.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Erik »

Nico Roelofs schreef:Heb je hier voorbeelden van Erik? Ben dan wel benieuwd of dit dan de Britse Mk IV en V fietsen zijn. :)

Tot voor een klein jaartje geleden had ik hier nog een Gazelle staan, gewoon een burger model, geproduceerd tussen 1937 en 1940. Maar die had ook inderdaad die kenmerkende springbok op het grote tandwiel staan.
Ik denk eerder "mark civvie"! Het zullen per partij aangekochte BSA's zijn geweest die vervolgens gemilitariseerd zijn. Mij is geen bestelorder bekend bij het leger die voorzag in een reguliere verwerving van legerrijwielen.
Op de Harskamp staat volgens mij een verbouwde BSA (collectie wielrijders)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door patrickh »

Ik zag dit topic pas heel laat, zeer slim gemaakt die knielende pop!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Nico Roelofs »

Erik schreef:Ik denk eerder "mark civvie"! Het zullen per partij aangekochte BSA's zijn geweest die vervolgens gemilitariseerd zijn. Mij is geen bestelorder bekend bij het leger die voorzag in een reguliere verwerving van legerrijwielen.
Op de Harskamp staat volgens mij een verbouwde BSA (collectie wielrijders)
Dan moet ik maar eens een keer gaan kijken op de Harskamp.
patrickh schreef:Ik zag dit topic pas heel laat, zeer slim gemaakt die knielende pop!
Bedankt, ja het is voor mij in ieder geval een stuk goedkoper om zelf wat creatief te zijn met hout en pvc dan een knielende pop te kopen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Jim »

BSA heeft een groot aantal fietsen geleverd ook aan het Belgische Leger voor de oorlog uitbrak. In Engeland moesten de fietsen aan een aantal (militaire) eisen voldoen.
Een daarvan is de grotere brede pedalen. Het Britse leger had ook de eis dat als mogelijk niet alle onderdelen te verwisselen waren met burger onderdelen. De remstangen en stuur zijn specifiek militaire aanmaak. Deze vergeleken met burger aanmaak verschillen duidelijk. De BSA fiets in het marechaussee museum is een aangepastte wo2 Britse militaire fiets en geen vooroorlogse Nederlandse BSA fiets. Dit volgens een (militaire) fietsverzamelaar die ik ken.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor de aanvulling Jim! :)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Britse pop sneeuw camo met wireless set 18

Bericht door Nico Roelofs »

My BSA folding bike had ik al laten zien. Maar heb nog een BSA staan. Dit is een Mk V bike. Ook deze zit net als de folding bike in zijn originele verf. Op deze foto zit er een ander zadel op, maar heb het originele zadel ook liggen. De banden zijn na oorlogs. Maar verder is hij helemaal oorlogs en origineel.

Afbeelding
Plaats reactie