verzameling Ger.

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

En nu ik toch over onderzeeërs bezig ben,hier twee uurwerken die speciaal voor onderzeeërs zijn,
een Lange en Söhne en een Stowa,beide in bescherm kistjes (Schutzkasten) en met oplichtende wijzerplaten.
Het werden U-Boot B-Uhren (Beobachters-Uhren) genoemd.
De kistjes zijn superzeldzaam,je ziet ze eigenlijk alleen maar in musea.


Lange&Söhne B-Uhr in kist
Lange&Söhne B-Uhr in kist
Lange&Söhne B-Uhr in geopende kist
Lange&Söhne B-Uhr in geopende kist
Achterzijde B-Uhr kistje bovenaan op het i'tje waar het driehoekig oog zit,staat staat het nummer van de U-Boot waar dit kistje en uurwerk van af gekomen is n.l. de U-739.<br />Op 16 dec.1945 is de boot gebruikt als doel bij de operatie Deadlight en ligt nu op de bodem noord-oost van Ierland
Achterzijde B-Uhr kistje bovenaan op het i'tje waar het driehoekig oog zit,staat staat het nummer van de U-Boot waar dit kistje en uurwerk van af gekomen is n.l. de U-739.
Op 16 dec.1945 is de boot gebruikt als doel bij de operatie Deadlight en ligt nu op de bodem noord-oost van Ierland
Detail achterzijde B-Uhr-kistje
Detail achterzijde B-Uhr-kistje
Kistje met B-Uhr.
Kistje met B-Uhr.
Laatst gewijzigd door gwzglasinlood op 31 jan 2014, 14:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Het volgende B-Uhr is een Stowa KM,ook met oplichtende wijzerplaat,dit uurwerk is speciaal omdat het aan het eind van de oorlog geproduceerd is,
Bij Walter Stortz de eigenaar van Stowa lagen aan het eind van de oorlog een groot aantal bestelde maar niet afgeleverde uurwerken.
Dit is er één van,vandaar dat hij nog bijna in nieuwstaat is,hij is nooit gebruikt.
De Stowa beschermkist is niet voor buiten op een open brug geschikt,de Lange & Sohne kist wel die is met zijn rubber afsluitingen spatwaterdicht.







Stowa KM in beschermkist.
Stowa KM in beschermkist.
Stowa KM in beschermkist.(open)
Stowa KM in beschermkist.(open)
Stowa kist met binnenwerk
Stowa kist met binnenwerk
Stowa.
Stowa.
Stowa uurwerk detail.
Stowa uurwerk detail.
Laatst gewijzigd door gwzglasinlood op 02 feb 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Wat details van de Lange en Stowa Uurwerken.




Lange oplichtend in het donker
Lange oplichtend in het donker
Stowa oplichtend in het donker
Stowa oplichtend in het donker
achterzijde Lange &amp; Söhne
achterzijde Lange & Söhne
sluiting Lange kist
sluiting Lange kist
Buiten en binnenkappen Lange B-Uhr.
Buiten en binnenkappen Lange B-Uhr.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: verzameling Ger.

Bericht door SwaII »

gwzglasinlood schreef:En nu ik toch over onderzeeërs bezig ben,hier twee uurwerken die speciaal voor onderzeeërs zijn,
een Lange en Söhne en een Stowa,beide in bescherm kistjes (Schutzkasten) en met oplichtende wijzerplaten.
Het werden U-Boot B-Uhren (Beobachters-Uhren) genoemd.
De kistjes zijn superzeldzaam,je ziet ze eigenlijk alleen maar in musea.


P1160188.jpg
P1160189.jpg
Afbeelding 130.jpg
Afbeelding 65.jpg
Afbeelding 141.jpg
Ger.....man...man...zeldzaam zeg je...ik wist het bestaan er zelf niet van af.. :shock: ..en alleen in musea...klopt he...bij u thuis moet het een pracht museeum zijn :) :) :)
Nogmaals dank dat we hier mogen mee genieten van je prachtige verzameling..en ook zeker van je bijkomende uitleg...top man... :)
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

SwaII schreef:
gwzglasinlood schreef:En nu ik toch over onderzeeërs bezig ben,hier twee uurwerken die speciaal voor onderzeeërs zijn,
een Lange en Söhne en een Stowa,beide in bescherm kistjes (Schutzkasten) en met oplichtende wijzerplaten.
Het werden U-Boot B-Uhren (Beobachters-Uhren) genoemd.
De kistjes zijn superzeldzaam,je ziet ze eigenlijk alleen maar in musea.



De bijlage P1160188.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage P1160189.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage Afbeelding 130.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage Afbeelding 65.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage Afbeelding 141.jpg is niet meer beschikbaar
Ger.....man...man...zeldzaam zeg je...ik wist het bestaan er zelf niet van af.. :shock: ..en alleen in musea...klopt he...bij u thuis moet het een pracht museeum zijn :) :) :)
Nogmaals dank dat we hier mogen mee genieten van je prachtige verzameling..en ook zeker van je bijkomende uitleg...top man... :)
Hallo SwaII
Bedankt voor de enthousiaste reactie,
over dit soort "Schutzkasten für B-Uhren" zoals ze officieel heten is vrijwel niets te vinden.
Alleen in boeken zoals van Konrad Knirim staan soms één of twee pagina's over ze. :roll:
Een museum is het bij mij nog niet helemaal,omdat het nogal veel is wil ik het ordenen en eigenlijk richten op uurwerken,het neemt
zoveel ruimte in en is nu nogal chaotisch omdat het zoveel aspecten van WW2 betreft,ik doe liever één onderwerp goed dan van 25 een beetje.
Zo werden sommige Beobachter-Uhren (B-Uhren) in hun beschermkasten (Schutzkasten) op de brug van een U-boot opgehangen.onder de foto een kopie van de voorschriften van de Marine over wie er verantwoordelijk voor deze uurwerken was en hoe ze behandeld moesten worden.
Zo werden sommige Beobachter-Uhren (B-Uhren) in hun beschermkasten (Schutzkasten) op de brug van een U-boot opgehangen.onder de foto een kopie van de voorschriften van de Marine over wie er verantwoordelijk voor deze uurwerken was en hoe ze behandeld moesten worden.
Omdat deze kisten op de brug van U-boten werden opgehangen waren ze zoveel mogelijk waterdicht gemaakt,vandaar de rubberringen die in de deksel en kist het uurwerk omringen en de rubberrand die rondom het onderste deel van de kist zit.
Omdat deze kisten op de brug van U-boten werden opgehangen waren ze zoveel mogelijk waterdicht gemaakt,vandaar de rubberringen die in de deksel en kist het uurwerk omringen en de rubberrand die rondom het onderste deel van de kist zit.
Twee pagina's uit het boek van Konrad Knirim over Schutzkasten für B-Uhren. Als iemand meer info over deze kasten heeft,hoor ik dat graag.
Twee pagina's uit het boek van Konrad Knirim over Schutzkasten für B-Uhren. Als iemand meer info over deze kasten heeft,hoor ik dat graag.
Hier nog een pagina van Knirim,een Schutzkast met een Lange &amp; Söhne uurwerk in totaal zijn er drie pagina's aan gewijd,maar ik ken geen ander boek waar ze in staan.
Hier nog een pagina van Knirim,een Schutzkast met een Lange & Söhne uurwerk in totaal zijn er drie pagina's aan gewijd,maar ik ken geen ander boek waar ze in staan.
De volledige pagina.
De volledige pagina.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

hier een SS pet,niet helemaal compleet,de knoppen aan de zijkanten en het zilveren koord wat daarbij hoort missen,
ik heb de achterzijde van de doodskop ook gefotografeerd wand die zat ook los (later weer netjes vastgezet) omdat zelf zo'n onderdeel
weer genummerd moest zijn en aan bepaalde voorschriften van de RZM (Reichszeugmeisterei) moest voldoen :bonk: .
Alles was bij de Duitsers voorgeschreven en gedocumenteerd,zelfs de schildjes op petten en zo.

SS pet in veld-grijs
SS pet in veld-grijs
SS pet voorzijde
SS pet voorzijde
Binnenzijde SSpet,heel vaag is er een ruit te zien die in drieën gedeeld is,in verschillende delen zijn ook heel vaag nog nummers te zien,zo is boven de dubbele strepen in het midden het nummer 58 ?? te zien.
Binnenzijde SSpet,heel vaag is er een ruit te zien die in drieën gedeeld is,in verschillende delen zijn ook heel vaag nog nummers te zien,zo is boven de dubbele strepen in het midden het nummer 58 ?? te zien.
Binnenzijde doodshoofd van de SS-pet.
Binnenzijde doodshoofd van de SS-pet.
Detail doodskop,het is verbazend dat elk onderdeel van de Duitsers hun uitrusting gemerkt en volgens voorschrift gemaakt is.Let maar op de nummers en het RZM teken.<br />Ik ga later nog wel wat verder op de RZM (Reichszeugmeisterei) in. Ook daar heb ik nog wat zaken van.
Detail doodskop,het is verbazend dat elk onderdeel van de Duitsers hun uitrusting gemerkt en volgens voorschrift gemaakt is.Let maar op de nummers en het RZM teken.
Ik ga later nog wel wat verder op de RZM (Reichszeugmeisterei) in. Ook daar heb ik nog wat zaken van.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Zo,even erg druk geweest en dus even hier niet geweest,nu heb ik weer even tijd om iets bijzonders te plaatsen,
dit is een U-boot Torpedo Stoppuhr,met beschermkist.
De stopwatch is van Alpina,met een uurwerk van Minerva.
Op de achterzijde staat de Marineadelaar met daaronder het marinenummer en de letters N/G.
Dit is apart,omdat de Duitse marine de volgende letters gebruikte N= Commando Nordsee, O=Ostsee, B=Balticsee en A=Atlantic.
N/G stamt uit het begin van de oorlog schijnt het,toen er nog niet zoveel commando afdelingen waren en N/G stond voor Gruppe Nord.

Voorzijde met kist.
Voorzijde met kist.
bovenzijde kist geopend
bovenzijde kist geopend
detail
detail
achterzijde
achterzijde
onderkant voorzijde met dezelfde nummering die ook achterop het uurwerk staat.
onderkant voorzijde met dezelfde nummering die ook achterop het uurwerk staat.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Vervolg foto's U-Boot Stoppwatch met kist.


Stopwatch uit de bekisting
Stopwatch uit de bekisting
De Alpina naast een gewone Alpina,de U-Boot uitvoering is duidelijk groter.
De Alpina naast een gewone Alpina,de U-Boot uitvoering is duidelijk groter.
achterzijde met Hoheitszeichen en Kriegs Marine nummer.
achterzijde met Hoheitszeichen en Kriegs Marine nummer.
Stoppwatch met een gelijk model uit Konrad Knirim's boek
Stoppwatch met een gelijk model uit Konrad Knirim's boek
en een zelfde met kist ook uit het boek Deutsche Militär Uhren.
en een zelfde met kist ook uit het boek Deutsche Militär Uhren.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: verzameling Ger.

Bericht door rammsander »

Mooie stukken Ger!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

Hier nog een paar uurwerken,z.g. Radiostationsuhren,elke radiopost (ook de mobile in b.v. vrachtwagens,schepen etc. )hadden deze,ze zijn er van de Luchtmacht,leger (Heer) en
Marine).
De eerste is een Kienzele van het leger (Heereseigentum staat erop) uit 1940.



Kienzele Radiostationsuhr
Kienzele Radiostationsuhr
Radiostationsklok
Radiostationsklok
Kienzele Radiostationsuhr
Kienzele Radiostationsuhr
Kienzele Radiostationsuhr
Kienzele Radiostationsuhr
Kienzele Radiostationsuhr
Kienzele Radiostationsuhr
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: verzameling Ger.

Bericht door stekker »

Erg indrukwekkende verzameling die mij gaandeweg dit topic blijft verbazen.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

De volgende Radiostationsklok is er een van de Luftwaffe,met binnenin de houder het rode BAL stempel (Bau Aufsicht Luft)



Luftwaffe Stationsklok
Luftwaffe Stationsklok
Luftwaffe Radiostationsklok
Luftwaffe Radiostationsklok
Stationsklok
Stationsklok
Luftwaffe
Luftwaffe
L.W.
L.W.
Laatst gewijzigd door gwzglasinlood op 16 feb 2014, 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

rammsander schreef:Mooie stukken Ger!
Dank,altijd leuk om een (positive) reactie te krijgen :)
Gebruikersavatar
gwzglasinlood
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 dec 2013, 18:07

Re: verzameling Ger.

Bericht door gwzglasinlood »

stekker schreef:Erg indrukwekkende verzameling die mij gaandeweg dit topic blijft verbazen.
Het begint wel wat veel te worden en ik wil mij daarom meer op uurwerken gaan richten,bedankt voor de reactie.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: verzameling Ger.

Bericht door puck »

prachtige verzameling van een niet veel voorkomend onderwerp.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Plaats reactie