De Nationale orden en eretekens van België.

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door King tiger »

Mijn medailles

Afbeelding met 23 van de 33 officiele bars

1914 - 1918

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

1940 - 1945

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door stukaf »

Wow!
En wat staat er dan op die 33 bars,aub?
|<ris
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door King tiger »

Ardennes
Ardennes Belges
Atlantique Nord
Bataille D'Angelterre
Battaille de Belgique 1940
Beauquesne
Belgique
Campagne D'Allemagne
Campagne De Hollande
Canal Albert
Canal Albert-Kanne
Canal De Terneuzen
Canal de Wessem
Dieppe
Emden
Escaut
Flandres 1940
Frontiere
Italie
Knesselare
La Dendre 1940
La Gette
La Lys 1940
Liege 1940
Manche
Namur 1940
Nevele
Normandie
Oldenburg
Ronsele
Vinkt
Walcheren
Winterbeek
Yougoslavie
Zelzate
Zwijndrecht

En op de laatste foto staat de: Koloniale oorlogsinspanningsmedaille, Afrikaanse oorlogsmedaille, Herrineringsmedaille van de oorlog 40 - 45 met gekruiste sabels, Medaille van de militaire strijder van de oorlog 40 - 45, Werkweigeraarsmedaille en de gewapende weerstandersmedaille. In het totaal heb ik 50 Belgische medailles
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

King Tiger...allereerst...al zeker een prachtige verzameling...top man... :) :) :) :)
En bedankt voor de lijst van de Bars...is echt een apparte verzameling...ik heb er al een paar...maar ga ze toch ook allemaal proberen te verzamelen...ik heb ze wel met de 6mm gekruiste zwaarden...nogmaals dank :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door King tiger »

SwaII schreef:King Tiger...allereerst...al zeker een prachtige verzameling...top man... :) :) :) :)
En bedankt voor de lijst van de Bars...is echt een apparte verzameling...ik heb er al een paar...maar ga ze toch ook allemaal proberen te verzamelen...ik heb ze wel met de 6mm gekruiste zwaarden...nogmaals dank :)
groetjes
Swa
Succes zou ik dan zeggen! Het wordt steeds moeilijker en moeilijker om ze nog te vinden ( en om nog maar te zwijgen van de prijs ) Ik heb er tamelijk lang over gedaan maar de zoektocht blijft wel een tof iets :D En af en toe moet je ook gewoon eens geluk hebben. Mijn marinemedaille heb ik bijvoorbeeld spotgoedkoop kunnen kopen. Ik ben na 4 jaar nog altijd mijn lijstje aan het afwerken :cry:
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

King tiger schreef:
SwaII schreef:King Tiger...allereerst...al zeker een prachtige verzameling...top man... :) :) :) :)
En bedankt voor de lijst van de Bars...is echt een apparte verzameling...ik heb er al een paar...maar ga ze toch ook allemaal proberen te verzamelen...ik heb ze wel met de 6mm gekruiste zwaarden...nogmaals dank :)
groetjes
Swa
Succes zou ik dan zeggen! Het wordt steeds moeilijker en moeilijker om ze nog te vinden ( en om nog maar te zwijgen van de prijs ) Ik heb er tamelijk lang over gedaan maar de zoektocht blijft wel een tof iets :D En af en toe moet je ook gewoon eens geluk hebben. Mijn marinemedaille heb ik bijvoorbeeld spotgoedkoop kunnen kopen. Ik ben na 4 jaar nog altijd mijn lijstje aan het afwerken :cry:
Dat is nu mijn bedoeling van heeel de hobby....zoeken..kopen of krijgen..verzamelen en informatie opzoeken..zeer boeiend...en ik had het hier al eens vermeld ergens...die bars en zeker de herinneringsmedailles zijn veel te vinden hier in Antwerpen...eerst was ik tevreden met één of twee exemplaren ..maar als ik dat nu zie ...is dit toch wel een heel apparte verzameling...dus ik doe ook mee zele :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Mooie collectie.

Heb je buiten de officiële Belgische medailles nog andere ?

In de hoofdzaak beperk ik mij tot enkel de officiële medailles die werden gegeven aan militairen.
Dus niet die van de strijdersbonden enz.... anders wordt het te veel, buiten mijn andere interesse gebieden :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door King tiger »

Nee ik beperk mij ook alleen tot de officiele medailles (buiten 2 medailles en de Luikmedaille ). Ik heb zo al plaats tekort. Mijn kamer staat al vol belgisch materiaal. Ik heb nog plaats voor enkele medailles en dan is het helemaal gedaan met de hobby.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Ok, bedankt voor de toelichting.

Plaats te kort, daar kan ik van mee spreken :(
Maar laat het een troost zijn, vroeg of laat wordt dit elk probleem waar een verzamelaar mee zal te kampen krijgen, vermoed ik.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Gisteren heb ik het Belgische Oorlogskruis voor de Tweede Wereldoorlog ontvangen. Nu ik de varianten voor zowel WOI als WOII heb, vond ik het wel eens interessant om beide versies naast elkaar te leggen.

Links zie je het Oorlogskruis voor WOI, rechts dat voor WOII.
P1060361.JPG
Wat meteen opvalt is het verschil in aantal strepen op het rode lint. Bij de WOI-variant zijn dit er 5, waar het bij de WOII-variant er zes zijn. Ze zijn dan ook anders verdeelt over het lint om de symmetrie te behouden. Op elke medaille zit ook een van de twee meest voorkomende attributen op voor deze medailles: links een bronzen palm, rechts een bronzen leeuw.

Een ander groot verschil tussen beide versies vind je terug op de achterkant van de medaille:
P1060362.JPG
Bij de WOI-variant (links) zie je het monogram van koning Albert I op de achterzijde. Bij de WOII-variant is dit het monogram van koning Leopold III.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Perfekte uitleg Harald.

Ik heb er gisteren nog verschillende zien staan op ebay.com (USA) prijzen tot $ 145.00. :bonk: :bonk: :bonk: :bonk:

Sommige van die stukken worden dan zelfs nog aangeboden door landgenoten, die ze hier voor veel minder geld hebben gekocht.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Mr Mojo Risin »

uniformverzamelaar schreef:Perfekte uitleg Harald.

Ik heb er gisteren nog verschillende zien staan op ebay.com (USA) prijzen tot $ 145.00. :bonk: :bonk: :bonk: :bonk:

Sommige van die stukken worden dan zelfs nog aangeboden door landgenoten, die ze hier voor veel minder geld hebben gekocht.
Er zullen altijd mensen zijn die zich puur voor het geld met militaria bezig houden. :/
Maar goed om te weten als ik er ooit vanaf wil geraken. :P Wat een prijzen zeg. :shock:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Joep »

Mooi setje medailles. Werden deze medailles vlak na beide wereldoorlogen uitgereikt aan iedereen die gemobiliseerd was? En wellicht later ook ingezet..
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door yente »

Joep schreef:Mooi setje medailles. Werden deze medailles vlak na beide wereldoorlogen uitgereikt aan iedereen die gemobiliseerd was? En wellicht later ook ingezet..
Tijdens de eerste wereldoorlog werd het oorlogskruis gegeven voor dapperheid. Een palm of leeuw gaven aan dat de man nog eens extra op in een dagorder geciteerd was. 2 palmen= 2 maal geciteerd voor dapperheid, enz. Na de oorlog werd deze medaille ook gegeven aan soldaten die lang aan het front waren en ik denk ook aan zwaar gewonden. In de tweede wereldoorlog werd het oorlogskruis ook voor dapperheid gegeven maar ik vermoed dat deze pas na '45 werden uitgereikt.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Joep »

Bedankt voor de uitleg Yente!
In de tweede wereldoorlog werd het oorlogskruis ook voor dapperheid gegeven maar ik vermoed dat deze pas na '45 werden uitgereikt.
Dat lijkt mij ook, het Nederlandse 'mobilisatiekruis' werd ook pas in 1948 vrijgegeven. Ruim 8 jaar na de mobilisatie.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie