Effe voorstellen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Effe voorstellen

Bericht door johan willaert »

Ik heb nu al op een aantal topics gereageerd maar mezelf eigenlijk nog niet echt voorgesteld....

Ik ben Johan Willaert, inmiddels 38 jaar jong en ik woon dichtbij de Belgische kust. In 1996 trouwde ik in Las Vegas met Kristien en ondertussen hebben we een dochtertje, Ellen.
Ik werk als PR-verantwoordelijke in een Belgische Militaire School.

Ik begon US militaria te verzamelen toen ik zo'n 10 jaar was (1976) en ik heb m'n eerste items nog steeds (een veldfles en First Aid Pouch).
Het was altijd mijn doelstelling een algemeen beeld te geven van de GI zoals hij in de volledige Europese campagne vocht (ETO=Noord-Afrika,Sicilië,Italië,Engeland,Frankrijk,België,Nederland,Duitsland). Ik verzamel enkel items die tijdens deze campagnes gebruikt zijn (dwz geen USMC, geen Pacific,....) Mijn verzamelwoede resulteerde ondertussen in een 40-tal volledige Amerikaanse sets van kop tot teen (hoofddeksel tot schoenen...) Om eventjes te stoefen: de prachtige nieuwe GI Collectors Guide had ik ook kunnen schrijven.......

Pronkstukken uit mijn verzameling zijn onder andere:
Ranger helm van het 2 Bn
Complete T5 parachute gebruikt boven Normandië op 6-6-44
Reinforced jumpsuits van Sgt Farmer, 508PIR en Pvt Murphy, 501PIR
M2 parahelm met Inland liner
Gemarkeerde helmen van de 29th Div, Medics, MP,.......
M1941 Field jackets van verschillende grote eenheden die in Normandië vochten....
M1941 Field Jacket van Pvt Vaughn, HQ Company, 5th Ranger Bn....
V42 gevechtsmes gebruikt door de First Special Service Force
enz....enz.....
Voertuigen, wapens, uitrusting, gebruiksvoorwerpen, insignia, papierwerk.....
Kortom veel te veel om op te noemen...

Veel van deze zaken worden getoond op mijn site (klik op de www) die ongeveer om de twee maanden upgedate wordt.

Ik wil beginnende verzamelaars hier niet ontmoedigen, maar een collectie aanleggen zoals ik heb samengeraapt in de laatste 28 jaar is nu onmogelijk geworden. De vraag is (door SPR en BoB) te groot, het aanbod te klein en de prijzen te duur......... Veel van de zaken in mijn collectie zijn mij slechts éénmaal aangeboden.......

Als iemand mijn advies vraagt om Amerikaans te verzamelen, zeg ik: 'begin met een mooie en complete mannequin en ga vandaar verder......'

Rgds,

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ik heb de eer om je officieel als eerste te verwelkomen op dit forum!

dus bij deze : Welkom! and have a nice stay, hope you like it!

Mvg

Guido
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Hallo Johan, echt leuk om iemand als jij in het forum te hebben! Indrukwekkend verhaal.
Ik ben van plan na 5 Britse soldaten te beginnen met een Amerikaan (kan misschien nog wel 1/2 jaar duren) Waar zou jij dan mee beginnen?
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Re: Effe voorstellen

Bericht door Miesjel »

Prachtige verzameling heb je zeg :)
johan willaert schreef:Gemarkeerde helmen van de 29th Div, Medics, MP,.......
Ik kan er misschien overheen gekeken hebben, maar ik ben geen medic helm op je site tegengekomen..
Kan ik misschien een verzoekje voor een foto daarvan indienen?

Michel :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

GI's

Bericht door johan willaert »

Harsha schreef:Ik ben van plan na 5 Britse soldaten te beginnen met een Amerikaan (kan misschien nog wel 1/2 jaar duren) Waar zou jij dan mee beginnen?
Ik zou bij één bepaald thema blijven......maar als je het toch wilt:
DE basis van elke US collectie is de Amerikaanse infanterist in volledige M1941 tenue. Dit is hier al meermaals beschreven in andere topics.
earlymb schreef:M1941 jas
M1937 broek ("mustards")
M1936 hemd
M1938 leggings
M1938 broekriem
service shoes
Ik zou voor het bovenstaande opteren afgewerkt met een M1 helm met vaste haken.
HET basisgeweer voor de GI is de M1 Garand. Ik weet wel niet of dit in Nederland toegelaten is....
Een volledige Amerikaanse GI, zoals deze die België en Nederland bevrijdden, kost je toch wel een 1500-2000Euro als je alles origineel wilt.......

Voor je begint met Amerikaans, schaf je de volgende boeken aan:

GI Collectors Guide door Henri Paul Enjames ( ISBN 2-913903-87-8 )
WW2 GI in Colour Photgraphs door Windrow and Hawkins ( ISBN 1-872004-74-1 )
M1 Helmet door Mark Reynosa ( ISBN 0-7643-0074-1 )
US Infantry Weapons of WW2 door Bruce Canfield ( ISBN 0-917218-67-1 )

De bovenstaande boeken zijn online verkrijgbaar of bij Boekhandel 'De Krijger' te Erpe-Mere tussen Gent en Brussel in België.
Deze relatief goedkope boeken geven je een schat aan informatie. Denk eraan dat ook in het Amerikaans spul tegenwoordig ALLES gekopieerd wordt. Doe dus je huiswerk!!!
Het goede nieuws is echter dat het gewone materieel nog voorhanden is.
Velen zullen dit niet graag horen, maar Ebay.com is een Grot van Alibaba wat US Mat betreft. Dagelijks staan er zo'n 20.000 items te koop.......
Ik heb daar al hele mooie dingen op gekocht........ Als je op Ebay koopt, kijk naar de feedback van de verkoper en bepaal voor jezelf een maximumprijs; anders laat je je meeslepen en ga je boven je budget.....
De zesmaandelijkse beurs in Ciney, België is zeker de moeite om iets op te pikken. De eerstvolgende is op zondag 31 oktober 2004.
Bepaal voor jezelf GEEN tijdslimiet om je mannequin af te werken. Er zal altijd materieel te koop zijn.
Miesjel schreef:Ik kan er misschien overheen gekeken hebben, maar ik ben geen medic helm op je site tegengekomen..
Kan ik misschien een verzoekje voor een foto daarvan indienen?
Hier is nog een oude foto. Ik plaats er nog wel es één op de site.


Afbeelding


Rgds,

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Welkom op het forum! Opdat je lekker veel foto's plaatst!! :P
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Hartstikke bedankt Johan! Ik zal dit goed in de gaten houden!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Johan,

weet jij de prijzen voor de blouse stropdas en broek voor de service dress? toevallig foto's van een eigen service dress misschien?
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Re: GI's

Bericht door Miesjel »

johan willaert schreef: Hier is nog een oude foto. Ik plaats er nog wel es één op de site.

Afbeelding
Zeer mooi :shock:
Zo wil ik er ook ooit een bij mekaar krijgen :)

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Prijzen

Bericht door johan willaert »

Ik vermoed ongeveer 5-10Euro voor een stropdas.
De prijs van de broek is afhankelijk van de maat. Ergens van 15Euro tot 200Euro vermoed ik; hoe groter de taille, hoe duurder.....
Ik heb wel een 10-tal origineel gemonteerde service dresses.... maar op dit moment heb ik er niet echt veel foto's van.
Op mijn site staat het Service-uniform van Capt FLYNN, aalmoezenier van het 26InfRegt/1Div die in aan alle campagnes van de Big red One deelnam.

Hier nog een foto van de Service dress van een Fred WHITT, Lt van het 110 Field Artillery van de 29th Infantry Division. Hij was Forward Observer en vloog mee met een Piper Cub, vandaar de Air Medal......

Afbeelding

Doe me een plezier en vraag me nu niet om het halfuur om een andere foto.....mijn webspace raakt stilaan vol.

Rgds,

Johan
29th Let's Go!!!!!
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Bedankt Johan!

voor webspace : http://imageshack.us/index3.php

had ik nog een laatste vraag: de Combat Badge waar hoort deze nu precies te zitten? ik had ergens gezien dat ze deze op de linker borstzak (zoals de onderste battons die van bronze star en de andere op je foto). maar ik heb foto's gezien dat het boven de borstzak zaten boven de battons .. hoe zit dat nu precies?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

lol je was me voor
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Welke voertuigen heb je allemaal?
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Welkom op deze forum Johan.
En moge je nog vele foto's plaatsen en info.

Adrian. :)
Plaats reactie