Big box o'goodies!

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Big box o'goodies!

Bericht door Jan Klaassen »

Dit valt eigenlijk onder nieuwe aanwinsten, maar ik vind het wel een heel nieuw topic waard!

Ik kocht op ebay laatst deze Grenztruppen Schirmmütze (links op de foto):
Afbeelding
Afbeelding

Uit 1963, met een metaaldraad-kokarde zoals gebruikelijk was tot in 1965. Stond bij de nu-kopen voor bijna niets - en ik was het zat te zoeken naar een dure gestikte kokarde voor mijn andere GT-pet (uit 1964): die gaan alleen al voor €40-€50, wat mij boven de "pet" ging. Maar goed, dit was een mooie oplossing.

Kreeg ik vervolgens een mailtje van de verkoper: of ik ook geïnteresseerd zou zijn in uniformen en broeken van zijn "papa". Natuuuuurlijk, kom maar op! En dus stond er een enorme doos op de stoep vandaag.

Afbeelding

Daarin zat, naast de pet uit '63, de wintermuts (ook uit '63), bretels (1971) en een schuitje (uit 1960 of 1962):

Afbeelding
Wintermantel, offiziere. Met "Ärmelaufschlage". Uit 1964. Erg klein maatje (zoals je vast zult zien aan de kraag/"nekruimte"), maar erg mooi en zwaar.

Afbeelding
3 Diensthosen (1 met "DDR/I" en dus van eind jaren '50, 1 uit 1960 en 1 onleesbare code) en 2 Stiefelhosen (1 uit 1960, de ander uit 1969).

Afbeelding
Afbeelding
Twee paar Stiefel. 1 uit 1960, 1 uit 1971.

Afbeelding
Parade-/Augsgangsuniform uit 1962 + Dienstjacke uit 1969.

En dan komen we bij het mooie spul :)

Afbeelding
Afbeelding
Toen ik deze op de foto van de verkoper zag viel ik bijna van mijn stoel! Schuitje voor officieren van de Artillerie, periode 1956-1961 - met de 'nieuwe' kokarde met Hamer-en-Passer-embleem zo rond 1961/62 gedragen. Staan de initialen in van de officier, zoals hij ze ook in stiefel, broeken, pet en jasjes heeft gezet. Ziet er dus naar uit dat hij vóór zijn GT-tijd nog bij de NVA-artillerie heeft gediend. Jammer dat die uniformen er niet meer bij zaten :roll:

Afbeelding
Ik lag gelukkig al van mijn stoel... Een privé-aanmaak uniformjasje voor het uitgaansuniform. Gemaakt tussen 1961 en 1965, omdat ze daarna overgingen op metalen kraagspiegels en Patten. Deze zijn nog uit metaaldraad. Met label van maker. Zie hier ook voor het eerst de rang van de figuur: Hauptmann, Mediz. Dienst, GT der DDR.

Afbeelding
Afbeelding
Toch wel dé klapper: het paradejasje, met metaaldraad insignes. Uit 1960 (!). Klein maatje, maar fantastisch stuk. Zo gedragen eigenlijk pas vanaf 1961/62, met de oprichting van de Grenztruppen (der DDR/NVA).

Afbeelding
En het totaalplaatje :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Big box o'goodies!

Bericht door SOLDIER Wessel »

Prachtig Jan Klaassen, :wink:
Dat zijn nou echt kwaliteits spullen, die moet je er maar net uitpikken.
Die Grenztruppen Schirmmütze heeft echt een mooie korkarde!
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Big box o'goodies!

Bericht door Jan Klaassen »

SOLDIER Wessel schreef:Prachtig Jan Klaassen, :wink:
Dat zijn nou echt kwaliteits spullen, die moet je er maar net uitpikken.
Die Grenztruppen Schirmmütze heeft echt een mooie korkarde!
Danku! Het was heel toevallig dat de verkoper dit nog had liggen, en geen "tijd en zin" (letterlijk) had om het allemaal 1 voor 1 op ebay te gooien. His loss, dat is duidelijk. :roll:
Ik zal nog 'ns een closeup van die kokarde schieten, het daglicht vandaag was om te janken natuurlijk...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Big box o'goodies!

Bericht door Volkspolizei »

Pfffff.......mooi zeg! Gefeliciteerd! :shock:
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Big box o'goodies!

Bericht door Jan Klaassen »

Volkspolizei schreef:Pfffff.......mooi zeg! Gefeliciteerd! :shock:
Bedankt! Het was een gelukje, maar dat mag ook wel eens he :lol:

Hier nog een closeup van de GT-kokarde. En, om het vakmanschap van de DDR-arbeiders nog eens te benadrukken, ook nog een kokarde uit dezelfde periode (1961-1965) voor een Luftstreitkräfte-Offizier!

Bij mij laden de foto's niet helemaal goed meer - als meer mensen dit probleem hebben, laat even weten! Dan ga ik het even fixen. Kan ook aan mijn computer liggen...
Bijlagen
DSC04125.JPG
DSC04122.JPG
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Big box o'goodies!

Bericht door laurens jan »

Dat ik hier nog niet op gereageerd heb! :oops:
Geweldig aanwinsten JK! _/-\o_
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Big box o'goodies!

Bericht door Jan Klaassen »

laurens jan schreef:Dat ik hier nog niet op gereageerd heb! :oops:
De Abschnittsbevolmächtiger was al in zijn Trabantje onderweg :evil:

Bedankt! Tja, de verzamelwonderen zijn de wereld nog niet uit.

Als laatste toevoeging voor nu aan het geheel: het getoonde schuitje is uit de periode 1956-1961, en daarop is duidelijk te zien dat de kokarde is vervangen. Dat andere schuitje van deze set, waar ik nog twijfelde over datum (1960 of 1962) heeft dat niet, en zal dus wel uit 1962 moeten komen - omdat 1 uit 1960 een kokardewissel zou hebben moeten ondergaan. Van "Schwarz-Rot-Gold" naar Hamer-met-Passer.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Big box o'goodies!

Bericht door Kevinbes »

Mooi;)
Always be happy!! :)
Plaats reactie