V1-raket gevonden in Brabantse akker

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door platoz »

In het Brabantse Kruisland is in een akker een explosief uit de Tweede Wereldoorlog gevonden. Het gaat om een deel van een Duitse V1-raket, met een springlading van duizend kilo.

De V1, een vroege kruisraket, werd door de Duitsers gebruikt om Groot-Brittannië vanaf het Europese vasteland te bestoken. Het gebeurt eens in de 15 à 20 jaar dat een V1 in Nederland wordt gevonden.

Het explosief, ter grootte van een flinke regenton, werd vrijdagmiddag op een meter diepte gevonden, bij een controle op de aanwezigheid van oude munitie in de bodem. De raket is inmiddels uitgegraven.

Volgende week wordt gekeken hoe het explosief onschadelijk gemaakt kan worden. Dat is moeilijk: de raket heeft meerdere ontstekingsmechanismen en die bevinden zich bovendien allemaal aan de onderzijde.

De politie laat de akker dit weekend bewaken. Omdat de raket stabiel is, vormt hij - zolang niemand eraan komt - geen gevaar voor de omgeving.


Bron: nos.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Jasper J »

Is hier enkele kilometers vandaan , een aantal v1´s is hier in de buurt neergekomen ze werden neergehaald en een aantal storten neer door storingen . We liggen precies op het traject Den Haag Antwerpen, ik ga vandaag is een kijkje nemen.
Aude Audenda
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Uncle Goose »

Typische fout, de V1 is geen raket maar een vliegende bom. Een raket dient immers voortgedreven te worden door een reactiemotor (reageren van 2 or meer chemische producten) en dat was bij de V1 niet het geval, deze liep op benzine met hoog octaangehalte.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
De Stip
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:32

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door De Stip »

En niet alle v1 bommen werden naar Londen gestuurd. Na de bevrijding van Antwerpen werd dit ook een doel voer de V1.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Paul Siemons »

De Stip schreef:En niet alle v1 bommen werden naar Londen gestuurd. Na de bevrijding van Antwerpen werd dit ook een doel voer de V1.
Antwerpen blijkt méér V-wapens te verduren gehad dan Londen, als mijn geheugen me niet in de steek laat?
Gebruikersavatar
bospieper
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2014, 11:13

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door bospieper »

Jasper J schreef:Is hier enkele kilometers vandaan , een aantal v1´s is hier in de buurt neergekomen ze werden neergehaald en een aantal storten neer door storingen . We liggen precies op het traject Den Haag Antwerpen, ik ga vandaag is een kijkje nemen.
Denk dat je niet ver komt ,ik zit er ook vlak bij ,maar ze houden de boel goed in de gaten, wel hoop ik dat duidelijke iemand foto,s maakt van de huidige staat voor die tot ontploffing wordt gebracht.. :D
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Jasper J »

Eigenlijk ook zonde dat het niet anders kan de onderdelen van een v1 zijn het waard om in een museum te liggen, er is inderdaad voldoende beveiliging maar gelijk hebben ze het is geen speelgoed.
Aude Audenda
_Arthur

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door _Arthur »

Iemand die al weet wanneer het ding de lucht in gaat? Zal wel een redelijke klap worden denk ik zo...
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Mr_Flibble »

Donderdag 27 Februari, volgens Fok.nl
In Tabulas Argenteas Refero
_Arthur

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door _Arthur »

Mr_Flibble schreef:Donderdag 27 Februari, volgens Fok.nl
Ik had het toevallig ook gelezen ja. Laat ik die dag toevallig wel wat tijd hebben *dub dub dub*.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Jurrie »

Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Joep »

Was meer een implosie dan een explosie, lag een aardige lading grond over heen. Begrijpelijk, gezien de risico's.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Kugelblitz »

Weinig spannends aan inderdaad. Hoop heisa om zoiets... :D
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door Schijnwerper »

Ja valt erg tegen had er echt iets meer van verwacht :roll: Heb zo voor niets mijn deuren en ramen opgelaten, was al blij dat alles er nog stond toen ik thuis was :P
Had echt een gigantische klap verwacht met een mooie kleine paddenstoel, waar bij misschien restanten van de V1 in het rond werden geslingerd, en er misschien ergens een stuk in een dak zou blijven steken.
Mochten we de media echt geloven, dat er in een straal van 10km erom heen gevaar liepen.
Gelukkig is het allemaal wel goed afgelopen hulde voor de E.O.D.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
_Arthur

Re: V1-raket gevonden in Brabantse akker

Bericht door _Arthur »

Kugelblitz schreef:Weinig spannends aan inderdaad. Hoop heisa om zoiets... :D
Als je ziet wat een berg zand ze er op geschept hebben.

De EOD heeft op andere momenten wel eens net te licht gedacht. Denk dat ze hier hebben gedacht 'de hele pers kijkt in onze nek en als er 1 ruit sneuvelt weet de hele wereld het'. Dus daarom misschien maar 10 maatregelen te veel, dan 1 te weinig.

En ja, ik had ook op een grotere knal gehoopt :mrgreen:
Plaats reactie