verzet rotterdam-zuid

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
john de ruijter
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Locatie: hellevoetsluis

verzet rotterdam-zuid

Bericht door john de ruijter »

mijn opa , Jan Blok geb in 1905 , heeft in wo2 in rotterdam-zuid in het verzet gezeten via zijn schaakclub de zwarte duif , ik zou graag informatie willen krijgen wat deze club heeft betekend in het verzet , zelf heeft hij er weinig over verteld en ik kan het niet meer vragen want hij is in 1987 overleden
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Hi John,

Mijn Opa woonde ook in R'dam Zuid, helaas was hij in Duitsland geboren en werd door het "verzet" in een school opgesloten en bijna dood geslagen, de echte reden was dat hij sinds '32 bij een bedrijf werkte waar hij nogal promotie gemaakt had, het "verzet" bestond ook uit collega's.
De Duitsers hebben hem gevonden en net op tijd naar het ziekenhuis gebracht, toen hij na 2 maanden thuis kwam was alles leeggeroofd.

Ik vertel je dit omdat ik in de jaren dat ik bezig ben met de oorlog ik nog wel eens verrast ben met dingen die ik vindt, ik wil je een goed bedoeld advies geven dat er soms dingen boven komen die je niet had willen weten.
In mijn ervaring in praten met veteranen en oud verzetstrijders ben ik er meer en meer achter gekomen dat zeker bij zgn. verzetsmensen er een hoop gedeeltelijk of helemaal liegen waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat dit bij je Opa ook zo is.

Het verzet in Rotterdam heeft maar weinig echt aansprekende daden op z'n naam, behalve de gebruikelijke vlugschriften is het echt tastbare het verstoppen van metaal op scheepswerven door arbeiders zodat na de oorlog weer met produktie begonnen kon worden.

De twee aanvallen op distributie kantoren en een aanslag op een SD officier zijn gedaan door verzetsgroepen van buiten Rotterdam.

Ik weet niet of je in de buurt van Rotterdam woont, maar ik zou je aanraden om naar het Museum op Katendrecht te gaan, daar hebben ze een redelijk archief van plaatselijke verzetsgroepen, zeker de moeite waard om te informeren.

Veel succes Rick
john de ruijter
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door john de ruijter »

Hallo Rick bedankt voor het antwoord, ik ben niet bang dat mijn opa verkeerde dingen heeft gedaan, ik dacht het niet want na de oorlog heeft hij voor de bs in rockanje duitse krijgsgevangen bewaakt, hij schijnt ook iets te maken te hebben gehad met een overval op een distributiekantoor en aan eind van de oorlog schijnt er in of bij de maastunnel een gevecht tussen de duitsers en de bs te zijn geweest waar hij of die schaakclub bij betrokken is. volgens mijn ,inmiddels ook overleden moeder hadden deze leden een soort ketting met de tekst DZD en dat leek erg veelop de afkorting OZO ( oranje zal overwinnen ) mijn moeder heeft inderdaad als meisje van 8 - 10 jaar illegale krantjes rondgebracht o.a. naar de heer hooze die en winkwl in fotoartikelen had op de hoek van de dordselaan en de strevelsweg. die krantjes kreg zei in de zaak van ene verhagen aan de paul krugerstraat 183, mij grootouders woonden daar boven, van de knokploeg zuid heb ik al diverse verhalen gehoord en gelezen en bij radio rijnmond is een keer zijn naam gevallen in een uitzending over ik dacht 50 jaar bevrijding, maar van de schaakclub heb ik niets kunnen vinden, ik ga zeker een keer naar katendrecht ( ben ik trouwens geboren ) eens neuzen. groeten john
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Nog een paar dingen John,

Ik bedoelde niet zo zeer fout, maar ik bedoelde eigenlijk dat de inzet nog wel 's tegenvalt, maar ik ben door de tijd ook sceptisch geworden.

Dat gevecht in de maastunnel, als dat plaatsvond in april 45 is dat dat een goed voorbeeld van wat ik bedoel, dit waren geen soldaten maar mensen die in de kustbewaking zaten en overgeheveld waren van O.T zonder enige militaire ervaring, deze mensen waren min of meer gedeserteerd vanwege de honger en uitzichtloosheid en waren op weg naar huis, als ze op 5 man 1 karabijn hadden was het veel.

Een boek waar je naar op zoek moet, De Knokploeg Rotterdam-zuid 44/45 door A. Oosthoek, uitgegeven in 1990, volgens een collega researcher staat er in dit boek iets over de zwarte duif.

Over verhulde symbolen, daar heb ik 2 boeken vol van, dit werd vrij algemeen gedaan en zelfs oogluikend toegestaan, soms grappig, in een krant van maart 41: Bakkerij vande Stelt maakt bekend, vanaf zaterdag is Onze Zaak Open, een advertentie met dikke hoofdletters, leuk maar ik kan me ook voorstellen dat de Duitsers hier hun schouders voor ophaalden.

Mzzl Rick
Plaats reactie