De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)
Geplaatst: 15 feb 2014, 18:03
Ik heb afgelopen vakantie een reis gemaakt langs de Duitse kust, via Warschau, Oostenrijk en weer terug naar Nederland.
De tocht langs de Duitse kust maakte ik speciaal omdat er nog tastbare herinneringen zijn van de Duitse Kriegsmarine en de foto's wil ik graag met jullie delen.
Mijn tocht begon in Wilhelmshaven de belangrijkste Duitse marine basis tijdens de Eerste en Tweede wereldoorlog.
Niet alleen als haven was Wilhelmshaven belangrijk ook voor de scheepsbouw was de stad belangrijk, hier de tewaterlating van de
Großer Kreuzer Hindenburg in 1915
Hitler noemde Wilhelmshaven de "Kriegshafen des Grossdeutschen Reiches" op deze foto is Hitler te zien op het Raadhuisplein,
duidelijk te zien is het kogelvrije glas waar hij achter staat, hij was bang voor een aanslag.
De foto is genomen in 1939
Hitler in 1931 voor de Christus- und Garnisonkirche in Wilhelmshaven die in 1931 nog Marine-Gedächtniskirche heette.
Hij bezocht voornamelijk kerken om de christelijke kiezers voor zich te winnen.
Wilhelmshaven werd een belangrijke basis voor de U boot op deze foto de bemanning van de U-50 gefotografeerd op 2 maart 1940
Vernielde U boten in april / mei 1945
Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven hier werd o.a. de Tirpitz gebouwd.
Er worden geen schepen meer gebouwd maar het complex is nog steeds in gebruik bij de Duitse marine.
Op de bovenste foto is luchtbeschermingsbunker te zien voor militairen, de onderste was voor de burgerbevolking.
De havens van Wilhelmshaven worden gedeeltelijk gebuikt door de marine en gedeeltelijk door particuliere bedrijven.
In Wilhelmshaven ligt een grote marine begraafplaats met slachtoffers uit de 2 wereldoorlogen
verder veel gedenkstenen ter herinnering aan op zee vernietigde schepen.
Van Wilhelmshaven ging mijn reis naar Bremen waar ik de op een na grootste U boot bunker van Europa bezocht.
U-Boot-Bunker Valentin is ontworpen voor de bouw van de U-Boot-Klasse XXI
De bunker is met een gids te bezoeken.
De montage hal die in de praktijk nooit in gebruik is genomen omdat voor de bouw van de eerste boot de oorlog voorbij was.
Toegang tot de rivier de Weser zodat afgebouwde U boten zelfstandig naar hun basis zouden kunnen varen.
Voor de bouw werkzaamheden werden 10 tot 12 duizend dwangarbeiders ingezet.
Al vanaf de jaren '50 trok de bunker toeristen en dagjesmensen maar pas in 1990 werd het complex toegankelijk voor publiek.
Tijdens de bouwwerkzaamheden kwamen 1700 arbeiders om en daar is in 1983 een monument voor opgericht.
Door bombardementen en na oorlogse sloopwerkzaamheden werden de meeste gebouwen in de omgeving afgebroken, alleen deze barak bleef gespaard.
Een kwartier rijden verder ligt een U-Boot-Klasse XXI zoals die gebouwd zou gaan worden in bunker Valentin
Omdat de Tweede wereldoorlog nog gevoelig ligt in Duitsland hebben ze de U boot "techniek museum" genoemd.
In de oorlog heette deze U boot U-2540
Op 4 mei 1945 liet de bemanning de U-2540 zinken voor de kust in juni 1957 werd hij weer gelicht en, na opgeknapt te zijn, ingezet door de Duitse marine.
De boot is toegankelijk voor publiek.
Een paar honderd meter verderop in het maritiem museum is een originele mini onderzeeboot te zien.
225 kilometer verderop kom ik weer een U boot tegen
De U 995 ligt aan de Oostzeekust bij het plaatsje Laboe
Ook deze U boot is te bezoeken.
Tegenover de U boot een monument voor de 35.000 in de Eerste Wereldoorlog en de 120.000 in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelden marine mannen.
Een ansichtkaart uit de jaren '30 de U 995 ligt er dan nog niet.
Niet uit de Tweede Wereldoorlog maar uit de koude oorlog deze Tarantul-class corvette uit de voormalige DDR
Deze draad vol techniek leek me een uitgelezen kans mijn trouwe metgezel eens in het zonnetje te zetten
Meld je hier aan op mijn toen & nu FACEBOOK PAGINA
De tocht langs de Duitse kust maakte ik speciaal omdat er nog tastbare herinneringen zijn van de Duitse Kriegsmarine en de foto's wil ik graag met jullie delen.
Mijn tocht begon in Wilhelmshaven de belangrijkste Duitse marine basis tijdens de Eerste en Tweede wereldoorlog.
Niet alleen als haven was Wilhelmshaven belangrijk ook voor de scheepsbouw was de stad belangrijk, hier de tewaterlating van de
Großer Kreuzer Hindenburg in 1915
Hitler noemde Wilhelmshaven de "Kriegshafen des Grossdeutschen Reiches" op deze foto is Hitler te zien op het Raadhuisplein,
duidelijk te zien is het kogelvrije glas waar hij achter staat, hij was bang voor een aanslag.
De foto is genomen in 1939
Hitler in 1931 voor de Christus- und Garnisonkirche in Wilhelmshaven die in 1931 nog Marine-Gedächtniskirche heette.
Hij bezocht voornamelijk kerken om de christelijke kiezers voor zich te winnen.
Wilhelmshaven werd een belangrijke basis voor de U boot op deze foto de bemanning van de U-50 gefotografeerd op 2 maart 1940
Vernielde U boten in april / mei 1945
Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven hier werd o.a. de Tirpitz gebouwd.
Er worden geen schepen meer gebouwd maar het complex is nog steeds in gebruik bij de Duitse marine.
Op de bovenste foto is luchtbeschermingsbunker te zien voor militairen, de onderste was voor de burgerbevolking.
De havens van Wilhelmshaven worden gedeeltelijk gebuikt door de marine en gedeeltelijk door particuliere bedrijven.
In Wilhelmshaven ligt een grote marine begraafplaats met slachtoffers uit de 2 wereldoorlogen
verder veel gedenkstenen ter herinnering aan op zee vernietigde schepen.
Van Wilhelmshaven ging mijn reis naar Bremen waar ik de op een na grootste U boot bunker van Europa bezocht.
U-Boot-Bunker Valentin is ontworpen voor de bouw van de U-Boot-Klasse XXI
De bunker is met een gids te bezoeken.
De montage hal die in de praktijk nooit in gebruik is genomen omdat voor de bouw van de eerste boot de oorlog voorbij was.
Toegang tot de rivier de Weser zodat afgebouwde U boten zelfstandig naar hun basis zouden kunnen varen.
Voor de bouw werkzaamheden werden 10 tot 12 duizend dwangarbeiders ingezet.
Al vanaf de jaren '50 trok de bunker toeristen en dagjesmensen maar pas in 1990 werd het complex toegankelijk voor publiek.
Tijdens de bouwwerkzaamheden kwamen 1700 arbeiders om en daar is in 1983 een monument voor opgericht.
Door bombardementen en na oorlogse sloopwerkzaamheden werden de meeste gebouwen in de omgeving afgebroken, alleen deze barak bleef gespaard.
Een kwartier rijden verder ligt een U-Boot-Klasse XXI zoals die gebouwd zou gaan worden in bunker Valentin
Omdat de Tweede wereldoorlog nog gevoelig ligt in Duitsland hebben ze de U boot "techniek museum" genoemd.
In de oorlog heette deze U boot U-2540
Op 4 mei 1945 liet de bemanning de U-2540 zinken voor de kust in juni 1957 werd hij weer gelicht en, na opgeknapt te zijn, ingezet door de Duitse marine.
De boot is toegankelijk voor publiek.
Een paar honderd meter verderop in het maritiem museum is een originele mini onderzeeboot te zien.
225 kilometer verderop kom ik weer een U boot tegen
De U 995 ligt aan de Oostzeekust bij het plaatsje Laboe
Ook deze U boot is te bezoeken.
Tegenover de U boot een monument voor de 35.000 in de Eerste Wereldoorlog en de 120.000 in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelden marine mannen.
Een ansichtkaart uit de jaren '30 de U 995 ligt er dan nog niet.
Niet uit de Tweede Wereldoorlog maar uit de koude oorlog deze Tarantul-class corvette uit de voormalige DDR
Deze draad vol techniek leek me een uitgelezen kans mijn trouwe metgezel eens in het zonnetje te zetten
Meld je hier aan op mijn toen & nu FACEBOOK PAGINA