Clinton: Putin is geen Hitler

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Jasper J »

Rusland handelde illegaal inderdaad , maar je kan je afvragen of de Oekraiene de Krim nog wel moet willen , Wat heb je aan een landsdeel waar de meerderheid je niet wil hebben ik zou zeggen afscheid nemen en er een dikke muur bouwen.
Laat die mensen op de Krim lekker onder de held Poetin gaan zitten over een aantal jaar hebben ze er spijt van.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door platoz »

Jasper J schreef:Rusland handelde illegaal inderdaad , maar je kan je afvragen of de Oekraiene de Krim nog wel moet willen , Wat heb je aan een landsdeel waar de meerderheid je niet wil hebben ik zou zeggen afscheid nemen en er een dikke muur bouwen.
Laat die mensen op de Krim lekker onder de held Poetin gaan zitten over een aantal jaar hebben ze er spijt van.
Ik snap je redenering, maar zo werkt het natuurlijk niet. Vergeet niet dat naast een hoop Russen ook gewoon veel Oekraïners en Tartaren op de Krim wonen, een aantal honderdduizend. Die laat je niet zomaar in de kou staan. Bovendien is de Krim nou juist een van de provincies van Oekraïne waar door middel van toerisme redelijk veel verdiend wordt. Het opgeven van de Krim, al dan niet gedwongen, zal voor Oekraïne een grote aderlating zijn.

Wie echter verder kijkt dan zijn neus lang is, zou het op de lange termijn niet eens zo slecht hoeven uitpakken voor Oekraïne. De band tussen Oekraïne en Rusland die normaal gesproken zo stevig was, heeft door deze actie van Rusland behoorlijk wat schade opgelopen en de vraag is of die nog wel herstelbaar is. Nu Oekraïne met een nieuwe regering een pro-Europese koers gaat varen, moet Europa wel wat terugdoen voor Oekraïne en dat perspectief is voor heel Oekraïne gunstiger dan onder de invloedssferen van Rusland te blijven. De vraag is of "wij" daar op zitten te wachten, maar wat de EU al decennia laat zien is dat zij daar weinig mee op hebben. Al met al zal de toekomst van de Oekraïners er alleen maar beter op worden door in zee te gaan met de EU, in plaats van met Rusland. Als het opgeven van de Krim daarvoor de prijs is, dan is het misschien helemaal zo'n slechte deal nog niet...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Clinton: Putin is geen Hitler

Bericht door Jasper J »

Snap wat je bedoelt Platoz.
Ik denk dat Oekraiene nooit lid word van de Navo de Eu sluit ik echter niet uit helaas maar waar.
Als de mensen daar een betere levens standaard krijgen is de Krim het voor hun wel waard denk ik, dit word op termijn een soort van bevroren conflict zoals er zoveel zijn. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Georgie zie je dat ondanks de oorlog in 2008 de banden weer hersteld worden met Moskou dit zou op termijn ook zomaar weer kunnen in het geval met Oekraiene.
Dat dit niet kan wat Rusland gedaan heeft staat buiten kijf maar misschien zijn wij hier wel door geholpen nu worden ze nooit lid van de Navo want als dat zou gebeuren zullen we direct in oorlog zijn omdat dan een ander land navo gebied bezet, we zijn dus eigenlijk ook geholpen.
Het is absoluut sneu voor de mensen op de Krim die dit niet willen daar zal een regeling voor moeten komen dat ze daar weg kunnen is het leuk voor ze nee maar soms is het niet anders helaas, als ik daar woonden zal ik het wel weten wegwezen .
Aude Audenda
Plaats reactie