Gesol met dodenherdenking Brabant

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door sobel »

Gesol met dodenherdenking Brabant

WERKENDAM -
Het gesol met dodenherdenking blijft maar doorgaan. Zo houdt het Brabantse Werkendam dit jaar twee dodenherdenkingen: een op zaterdag 3 mei en een op de zondag erna.



Het 4 mei comité Werkendam besloot de herdenking onlangs te verplaatsen naar zaterdag om zo de zondagse rust in het dorp niet te verstoren. Een groepje inwoners pikte dat niet en heeft nu besloten om zondag alsnog hun eigen 'illegale' herdenking te houden, zo schrijft Omroep Brabant. Initiatiefneemster Lianne Doornenbal vindt het voor de soldaten van toen en nu een belediging om de herdenking te verplaatsen vanwege het geloof. Werkendam wordt 'het lachertje' van Nederland met twee dodenherdenkingen, zo beseffen zowel Doornebal als het 4 mei comité Werkendam.

Werkendam is niet de enige plek waar dodenherdenking een dag wordt vervroegd. In het gebied dat bekendstaat als de 'bible belt', van Zeeland tot de Kop van Overijssel, wordt de zondagsrust zoveel mogelijk gerespecteerd. Dodenherdenking zou op zichzelf wel op een zondag passen, maar er moeten voorbereidingen voor de plechtigheid worden getroffen en dat zou de zondagsrust wel verstoren, vinden ze bijvoorbeeld in Staphorst.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei organiseert volgende maand vier bijeenkomsten waarop het de viering van de bevrijding onder de loep neemt. „Wij willen de betekenis van 4 en 5 mei nader overwegen. Herdenken, herinneren en vieren opnieuw zorgvuldig definiëren”, aldus het comité. Joodse organisaties en Nederlandse veteranen vinden het een belachelijk initiatief.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2239 ... ing__.html
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door sobel »

Persoonlijke mening:

Het argument dat de gemeente Staphorst geeft is in mijn ogen flinter dun, de herdenking op zich wel toelaten maar dat de voorbereidingen de zondagsrust zouden verstoren. Die voorbereidingen zijn anders van essentieel belang voor de herdenking en maken daar dan ook indirect onderdeel van uit. Het geloof van een ander respecteer ik maar voor de huidige vrijheid zijn mensenlevens opgeofferd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door coco »

(Helaas) woon-achtig in het verkrampte Werkendam........
Er is al weken discussie over in het dorp, ga er geen woorden meer aan vuil maken :frownno:.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door sobel »

Weet dat je daar vandaan komt en had stiekem ook al een beetje op je reactie gehoopt ;), ik geloof inderdaad wel dat dit in een kleine gemeenschap tot veel discussiestof kan lijden.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door Mr_Flibble »

Hetzelfde in Sprang-Capelle. Ik ben zelf alles behalve gelovig, maar persoonlijk zie Ik zozeer het probleem niet dat op deze plaatsen dodenherdenking een dag eerder gehouden wordt. Uiteindelijk gaat het toch om het herdenken zelf op welke datum dan ook.
In Tabulas Argenteas Refero
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door johan willaert »

En waarom moeten nietgelovigen plooien naar de wensen van gelovigen en niet omgekeerd??

(Bij)geloof brengt niets dan miserie, al eeuwenlang...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door Charly1975 »

johan willaert schreef:(Bij)geloof brengt niets dan miserie, al eeuwenlang...
Zoals WOI, WOII, Korea, Vietnam, Panama, Golf I t/m III, Afghanistan om maar een paar oorlogen te noemen die dankzij (bij)geloof de laatste 100 jaar gevoerd zijn. Bijzaken als politiek, landsgrenzen, macht, olie en geld doen er niet zo toe.

Om op het onderwerp te blijven: Ben het met Sobel eens de argumenten van Staphorst zijn filterdun, worden in Werkendam dezelfde argumenten aangevoerd? 4 mei valt nu eenmaal op een zondag en bij mijn weten heeft God nergens verboden om de doden te gedenken op zondag. Ik heb weleens het idee dat er in die zeer streng gelovige groepen het idee heerst dat in de oorlog zelf op zondag ook de zondagsrust werd bewaard door de strijdende partijen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door coco »

De beweegredenen zijn ook geloofsgericht, de zondagsrust in ere houden etc.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit of ik op 3 mei of 4 mei ga, ik denk dat ik mijn gezicht beide dagen even laat zien.

Het probleem van de datum verschuiven vind ik nog niet zo heel erg, maar het dis-respect wat er over en weer is echt verschrikkelijk, er word van alles geroepen (via de sociale media oa) tot het kwetsende aan toe en daarbij schieten ze het doel van de herdenking echt voorbij.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door Erik »

In de Betuwe precies zo, ik dacht Kesteren.
Apart. Onze troepen mochten sneuvelen op Pinksterzondag en Pinkstermaandag en toen hoorde je niemand. Nu moeten ze herdacht worden op een zondag en zijn de Bijbelspreuken niet aan te slepen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door Jan Klaassen »

Erik schreef:Apart. Onze troepen mochten sneuvelen op Pinksterzondag en Pinkstermaandag en toen hoorde je niemand. Nu moeten ze herdacht worden op een zondag en zijn de Bijbelspreuken niet aan te slepen.
Precies! Al heb ik in het stadse deel van Zeeland nog niets gehoord over dit soort dingen, toch blijft het een maf idee. Zolang de officiele herinnering op 4 mei blijft staan mogen mensen van mijn part op 3 mei doen en laten wat ze willen - maar 4 mei blijft 4 mei, of het nu op een zondag of dinsdag is.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door CollectorWo2 »

Belachelijk..4 mei blijft 4 mei!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door Charly1975 »

Erik schreef:In de Betuwe precies zo, ik dacht Kesteren.
Apart. Onze troepen mochten sneuvelen op Pinksterzondag en Pinkstermaandag en toen hoorde je niemand. Nu moeten ze herdacht worden op een zondag en zijn de Bijbelspreuken niet aan te slepen.
Kesteren gewoon op zondag, Ochten en Opheusden zaterdag.

http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... yiDyCe9KSM
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gesol met dodenherdenking Brabant

Bericht door Erik »

Charly1975 schreef:Kesteren gewoon op zondag, Ochten en Opheusden zaterdag.
Ook goed.
Ik sta zondag in ieder geval weer met twee groepen uitbeelders Nederlandse Infanterie 1939-1940 op de Grebbeberg.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie