Onklare gewern

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Onklare gewern

Bericht door Erik S. »

In Arnhem en Eindhoven kunnen de BW mensen echt heel heel moeilijk doen als het gaat om wapens. Ik denk dat er met de tijd een algeheel uitsterfbeleid ivm wapens bij burgers komt. Registreren zou ik overigens nooit doen, waarom zou je? Wanneer een wapen op iemands naam staat moet je deze dan ook weer overschrijven bij verkoop?

Hoe is het afgelopen?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklare gewern

Bericht door Erik »

Erik S. schreef:In Arnhem en Eindhoven kunnen de BW mensen echt heel heel moeilijk doen als het gaat om wapens.
Geen enkel probleem met BW Arnhem.
Eindhoven is een bekend probleem. Misschien dat men daar anders over gaat denken na het LPLG-weekeinde in september 2014!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare gewern

Bericht door racefiets »

Ik ben bang dat ik daar het antwoord al op weet Erik, Eindhoven is al zeker 15 jaar bezig de boel te verzieken met eigen bedachte regeltjes. Ik hoop dat de heren geen overuren mogen schrijven anders zou je nog wel eens hele rare vragen kunnen gaan krijgen die op geen enkele wetgeving gebaseerd zijn.

Nog een kleine toevoeging.
Neem ook de regelgeving op papier mee. Je zou het nog wel eens nodig kunnen gaan hebben om de heren ter plaatse met neus op de regels te duwen. Eindhoven krijgt het zelfs voor elkaar om vergunningen in te trekken voor zaken die niet eens verboden zijn. Zelfs voor zaken die aantoonbaar in de wetgeving genoemd zijn. Als er 1 regio is die het record rechtszaken aan spannen en verliezen heeft dan is het Eindhoven. En het ergste is nog dat ze er niets van leren en gewoon stug door gaan.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklare gewern

Bericht door Erik »

Het LPLG weekeinde zal dit jaar op Eindhoven zijn. Ik weet van leden van mijn groep die in de regio woonachtig zijn dat een ambtenaar BW eens uitgeroepen heeft dat hij persoonlijk zal zorgen dat uitbeelders in de toekomst het zonder wapen moeten doen als het aan hem ligt. Helaas zit deze man ook in de aanbevelingscommissie voor de nieuwe CWM...
Ik laat mijn gezicht en wapens niet zien in Eindhoven, ik heb geen zin en tijd om rechtszaken te voeren over reeds opengetrapte deuren. Het nadeel is dat jij kunt lullen wat je wilt met alle wetboeken in de hand: zij bepalen "ja" of "nee". Als jij al te slimmerik bent, roepen ze gewoon nee! Toestemming wordt niet verleend! Dag mijnheer Erik! Het erge is: dat mogen ze inderdaad ook gewoon doen. Je hebt geen recht om te verschijnen met wapens, het is allemaal gebaseerd op goodwill. Eenmaal de toestemming verkregen, dan gaan de regels uit de CWM gelden en ook nog eens vaak zoals BW dat wil.

Arnhem heb ik écht nooit problemen. Hoogstens met eventueel mee te voeren munitie en dat ook slechts 1 keer (jaar of vier terug) Verder niet. Ik ga altijd persoonlijk langs op het bureau in de binnenstad, ze kennen me (en mijn uniform) en weten dat ik niet lul. Natuurlijk heb je dan ook je beperkingen maar daar is altijd over te praten in alle rust met een bak koffie. En meestal krijg ik mijn zin. Binnen de geldende wetgeving natuurlijk. En een keer niet mijn zin? Oké, that's in the game. Maar meestal wel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onklare gewern

Bericht door asjemenou »

Het blijft een terugkomend onderwerp op dit forum.
Erik S. schreef:Ik denk dat er met de tijd een algeheel uitsterfbeleid ivm wapens bij burgers komt.
Dat denk ik ook. Ik ken een aantal personen die inmiddels ex sportschutter zijn. Ze werden onpasselijk van de steeds zwaarder wordende regelgeving op dit gebied. Naar mijn idee toch een sterfhuisconstructie wat betreft het legale vuurwapenbezit in Nederland.
Je kunt het de goed menende en brave burger/verzamelaar/reenactor verbieden om een (onklaar) vuurwapen voorhanden te hebben maar de kwaadwillenden schrik je er toch niet mee af. Ook niet met een geldboete of een gevangenisstraf.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Onklare gewern

Bericht door Erik S. »

racefiets schreef:Ik ben bang dat ik daar het antwoord al op weet Erik, Eindhoven is al zeker 15 jaar bezig de boel te verzieken met eigen bedachte regeltjes. Ik hoop dat de heren geen overuren mogen schrijven anders zou je nog wel eens hele rare vragen kunnen gaan krijgen die op geen enkele wetgeving gebaseerd zijn.

Nog een kleine toevoeging.
Neem ook de regelgeving op papier mee. Je zou het nog wel eens nodig kunnen gaan hebben om de heren ter plaatse met neus op de regels te duwen. Eindhoven krijgt het zelfs voor elkaar om vergunningen in te trekken voor zaken die niet eens verboden zijn. Zelfs voor zaken die aantoonbaar in de wetgeving genoemd zijn. Als er 1 regio is die het record rechtszaken aan spannen en verliezen heeft dan is het Eindhoven. En het ergste is nog dat ze er niets van leren en gewoon stug door gaan.
Ik kan het mailtje niet meer 1 2 3 vinden maar een paar jaar terug waren we uitgenodigd voor een evenement in Eindhoven. Er werden regels opgesteld voor het hele evenement door BW, er zouden 2 battles per dag worden uitgevoerd:

- Het is verboden schiethoudingen aan te nemen.
- Het is verboden patroonhouders in het wapen te plaatsen.
- Het is verboden bajonetten of holsters te dragen.

etc
etc
etc
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Opgeheven account 5919

Re: Onklare gewern

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Vindt het trouwens een kei-mooie collectie Oorlogsvarken! Strak hoor!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare gewern

Bericht door racefiets »

Kan een korpschef dat soort extra voorwaarden stellen? Is dat ook terug te vinden in de wetgeving dat dit mogelijk is?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklare gewern

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Kan een korpschef dat soort extra voorwaarden stellen? Is dat ook terug te vinden in de wetgeving dat dit mogelijk is?
Een korpschef kan voorwaarden stellen indien hij vindt dat dat de veiligheid ten goede komt. Hij en de Burgemeester geven namelijk de toestemming (verklaring Geen Bezwaar wapens dragen) en mogen hier regels aan verbinden. Ze mogen ook afzien van toestemming, dat is geheel aan hun!
Voor het dragen en omgaan met wapens tijdens evenementen en optochten is nagenoeg niets vastgelegd dan wat heel algemene regelgeving. De invulling is des bureaus Bijz. Wetten! Zaak dus om in gesprek te komen (opzet van het evenement toelichten) met de beslisser! En grappig: dan blijkt bijna alles te kunnen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Onklare gewern

Bericht door Oorlogsvarken »

Wilde in ieder geval nog laten weten dat de wapens goed bevonden werden door de heren van bijzondere wetten. Het heeft me 8 keer 35 euro gekost voor een certificaat en twee uur werkloon a 120 euro) De heren vertelden me doodleuk dat het beter is als je een certificaat van een gerenommeerde wapenhandelaar of zaak erbij hebt. Maar voegde er aan toe dat het eigenlijk bij de wet niet verplicht is. Ook nieuws is misschien dat ik de houten dummy aardappelstampers ofwel Duitse handgranaten kon houden.. De hoeveelheid handgranaten werd wel genoteerd. Ook werden al de nrs van de certificaten opgeschreven die bij de onklare geweren hoorden. Ze waren bijzonder onvriendelijk en autoritair bij mij in huis,wilden geen koffie en wilden ook hun schoenen niet uittrekken om naar boven te gaan over mijn vloerbedekking. Hier ging ik niet mee akkoord. Dus heb ik alles naar beneden moeten halen en bij het zien van de eerste certificaten leek er een blijk van teleurstelling over de mannen te komen en werd het snel afgehandeld. Een dag later las ik in de krant dat de wapencontrole,s bij mensen in huis doorslaan en dat paste ook geheel in het beeld dat ik van deze gebeurtenis kreeg. En dit is dan vanwege een paar onklaar gemaakte geweren die enkel ter decoratie dienen. Ik heb medelijden met de bezitters van echte functionerende vuurwapens en ik hoor dat velen hun wapens vanwege de strenge eisen en behandeling
Inleveren. In Nederland word een grote groep mensen weer eens de dupe door het gedrag van veel kleinere groep mensen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare gewern

Bericht door racefiets »

Ik ben bang dat de heren de wet gewoon niet goed kennen. Die houten aardappelstampers zijn gewoon verboden. Daar is geen twijfel over. En wat betreft de controle. Ik sta tegenwoordig nergens meer van te kijken. Ik zou nog wel even vragen of ze het schriftelijk willen bevestigen dat alles in orde bevonden is. Desnoods zelf even een verslagje uit typen en dit versturen naar de heren. Als er zaken niet juist in staan krijg je vanzelf de aanvullingen. Dit verslag vervolgens archiveren indien er later alsnog problemen ontstaan.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Onklare gewern

Bericht door hajos »

Wat geen koffie? Zou ik ook niet mee akkoord mee gaan. :-p
Tja, nu heb je zelf alles naar beneden gehaald. Wie zegt dat je niet wat boven hebt laten staan,... als men kwaad wilt....

Handgranaten is duidelijk, die hadden je verzameling kunnen kosten,.., doe die gewoon van de hand cq. vernietig ze voor dat ze achter hun fout komen.
Echt dat is in Nederland verboden, al had je ze van Gips......
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Opgeheven account 5919

Re: Onklare gewern

Bericht door Opgeheven account 5919 »

hajos schreef:Wat geen koffie? Zou ik ook niet mee akkoord mee gaan. :-p
Tja, nu heb je zelf alles naar beneden gehaald. Wie zegt dat je niet wat boven hebt laten staan,... als men kwaad wilt....

Handgranaten is duidelijk, die hadden je verzameling kunnen kosten,.., doe die gewoon van de hand cq. vernietig ze voor dat ze achter hun fout komen.
Echt dat is in Nederland verboden, al had je ze van Gips......

Zelfs als ze dwars door de midden gezaagd zijn? ( En uit hout bestaan ) :?
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Onklare gewern

Bericht door hajos »

Zelfs als ze dwars doormidden zijn en uit hout bestaan...

In de hele CWM\WWM etc komen ze niet voor als toegestaan.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Opgeheven account 5919

Re: Onklare gewern

Bericht door Opgeheven account 5919 »

hajos schreef:Zelfs als ze dwars doormidden zijn en uit hout bestaan...

In de hele CWM\WWM etc komen ze niet voor als toegestaan.
Mhmhmhm oke, weer wat geleerd! O-)
Plaats reactie