nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Jabo
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2014, 22:13

nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Jabo »

Goedendag,

Ik heb een vraag, wie kan me helpen?
Ik heb dit voorwerp gevonden. Het stuk is tot aan de kop helemaal leeg. De punt is zeg maar massief.

Kan iemand mij hier meer over vertellen en of dit nog explosief is?

Bedankt!
Bijlagen
20140407_135108.jpg
20140407_135102.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door ammo »

25 Pr rookgranaat.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door asjemenou »

Jabo schreef:Kan iemand mij hier meer over vertellen en of dit nog explosief is?
Uit je reactie kan ik wel opmaken dat je er niet al te veel van afweet. Het zal wel aan mij liggen maar ik kan maar niet begrijpen waarom mensen dit soort dingen blijven opgraven. Het gevaar van dit soort niet ontplofte munitie is dat het vreselijk onstabiel word. Wanneer het eenmaal is opgegraven en aan de oppervlakte word gelegd zoals jij hebt gedaan gaat de (artillerie) granaat opdrogen door het zonlicht. Hierdoor kan de ontsteking als nog in werking gaan treden. Met als gevolg een explosie en een slachtoffer. Denk je wel eens aan die politieagent die jouw familie moet gaan vertellen wat er dan uiteindelijk is gebeurt?! Geen prettige opdracht voor deze persoon.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Erik »

Vorige week nog even gesproken met een paar mannen van de EODD die beroepsmatig met dit tuig omgaan. Ze waren op mijn werk in verband met de verwerving van RAF-foto's om terreinen in te kunnen schalen op gevaarlijkheid.
Misschien heel apart, maar ook de EODD is niet blij met dit soort activiteiten. En ook bij de EODD gaat het wel eens mis. En in de loop van het gesprek begreep ik ook dat dat niet in je kouwe kleren gaat zitten.
Maar goed, mensen willen met de detector op stap, willens en wetens, koste wat kost. Dan helpt waarschuwen niet meer zo. Het zal wel weer eens mislopen. Misschien goed om te weten dat je van verwondingen door gesprongen munitie je leven lang pijn en complicaties overhoudt, het houdt niet op bij amputeren van een paar vingers. Je lichaam krijgt een shock waarvan het nooit meer geheel hersteld.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jabo
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2014, 22:13

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Jabo »

Ok mensen bedankt voor uw antwoorden.
Is toch even schrikken idd

Ik ga uiteraard direct bellen!

Ps dit gebeurd geen tweede keer.
Jabo
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2014, 22:13

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Jabo »

Vandaag is de opruimings-dienst geweest. Er was geen explosief gevaar. Ik ben bij het bezoek niet aanwezig geweest. Maar had graag nog wat vragen willen stellen.

Vraag me nu dus af of het ontsteking mechanisme explosief is/was. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Bedankt.
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Bobdussen »

Die rookgranaten heb ik er denk al 100 gevonden. Die zijn totaal niet gevaarlijk. Neem voortaan even een schroevendraaier mee. Dan kan je via de onderkant voelen of er nog een dop opzit. Vaak zitten die dingen vol met grond waardoor je niet weer of hij vol of leeg is. Maar met een schroevendraaier heb je dat zo gevoeld. Het kan zijn dat je ook een keer een volle scherfgranaat tegen komt. Die zou ik lekker laten liggen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door racefiets »

Lijkt me een geweldige tip om met een schroevendraaier in een granaat te gaan porren. Nu is het een ongevaarlijke rookgranaat, de volgende keer is het misschien wat anders.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Jan m »

Gewoon van alle granaten afblijven. Misschien is het gevaarlijk, misschien ongevaarlijk maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Erik »

Bobdussen schreef:Die rookgranaten heb ik er denk al 100 gevonden. Die zijn totaal niet gevaarlijk. Neem voortaan even een schroevendraaier mee. Dan kan je via de onderkant voelen of er nog een dop opzit.
Dit getuigt van een geniale eenvoud! Gewoon even met de schroevedraaier in een onbekend stuk explosief roeren en je weet waar je aan toe bent!
Stel dit ruim bekend!

:bonk: :bonk:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door hajos »

Erik, We hebben met verzamelaars te maken die alleen willen weten wat iets waard is.

Nou beste verzamelaars, dit soort objecten zijn veel waard.


Ongelooflijk veel namelijk JE LEVEN!.





Welke idioot gaat het advies geven om met een schroevendraaier in een stuk munitie te porren??????

Wees verstandig bel de politie als je dit soort objecten tegenkomt.
het is het niet waard, om z'n stom stukje metaal met je leven te betalen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Bobdussen »

Achh hou toch op. Ik weet zelf dondersgoed dat deze granaten ongevaarlijk zijn. We hebben er al zoveel gevonden dat we ze zelfs als fundering hebben gebruikt voor de aanbouw. Maar dat neemt niet weg dat men voorzichtig moet zijn met wat hij of zij vind. Ga eerst maar eens goed voorbereid op pad.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door racefiets »

Jij weet ze misschien te herkennen maar er zijn voldoende zoekers die de voorkant niet kunnen herkennen van de achterkant. Nu geef je het advies om met een schroevendraaier te kijken of iets leeg is. Voor hetzelfde geld wordt dit gebruikt bij een granaat waar de ontsteker is afgebroken en is de boosterlading het eerste wat de schroevendraaier tegen komt. Vergeet ook niet dat jou advies hier nog jaren te lezen is en dat dit ook nog door vele onervaren zoekers gelezen zal worden.
Dus op houden? Zeer zeker niet.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door hajos »

Bobdussen,

Je ben beginnend lid. Dan heb je nog niet door dat een groot deel van de lezers hier minderjarig zijn.

Aangezien je ze als fundering gebruikt neem ik aan dat je in Belgie woont.
Ik hoor daar namelijk erg goede verhalen over van mensen die dachten het beter te weten. Dacht begin dit jaar in de westhoek.

Dus ja doe ons een plezier, ga voor de darwin-award met je schroevendraaier maar geef dit soort adviezen niet aan mensen.
Praat eens met Militairen van de Bovo of de EOD.
Die kunnen je haarfijn uitleggen waarom het een briljant plan is om met een schroevendraaier in onbekende munitie te porren!

Buiten dat het in Nederland strafbaar is, gun ik niemand een darwinaward vanwege het opvolgen van gevaarlijk advies.

Ik neem aan dat jij campinggaz tanks(niet wetende of ze vol zijn of leeg) gewoon open zaagt met een slijptol. want dat soort advies word er gegeven.

En een bericht aan de moderator:

Is het mogelijk dit soort adviezen te blokken?
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: nieuwe vondst. Wie weet wat dit is?

Bericht door Bobdussen »

Onbekende munitie? Ik heb het nu specifiek over deze rookgranaat. Die is totaal ONGEVAARLIJK. andere munitie kan je beter laten liggen en dan de politie inschakelen. Ik praat met deze rookgranaat uit eigen ervaring. Hier waar ik woon zijn er 50.000 afgeschoten. En dat is veel voor zo'n klein dorpje met een grote slag. Vaak kun je zien dat ze vol zijn dmv een dop aan de onderkant. Het kan zijn dat die dop iets terug geslagen is. Dus mijn advies voor als ze hem mee willen nemen, niet wetend dat hij vol is: controleer hem even en mocht hij vol zijn kun je hem alsnog terug leggen
Gesloten