Nieuwe Polizei uniformen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Nieuwe Polizei uniformen

Bericht door Ernst-H »

Hierbij twee vrij zeldzame uniformstukken die ik recent heb kunnen toevoegen aan mijn collectie.

Een zomeruitvoering van de Feldbluse met op de linkerarm de zeldzame BEVO armadelaar.
Verder een zomeruitvoering van de Overjas.

Beide van dezelfde stof gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

mooi ernst, wat heb jij zoal als polizei degens en seitengewehrs? ik probeer de periode 1933-45 kompleet te krijgen, en kom tot de ontdekking dat dit er nogal wat zijn. ben wel bezig met een lange polizeibajonet, met een adelaar, maar ook een imperial clampshell erop, maar ik moet eerst nog foto's verkrijgen. verder zoek ik de korte sabels van de pre-NS tijdperk, ook heb ik een m1989/05 bajonet op het oog met plozie markeringen, kost nu nog 60 euro, koopje toch?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Alweer fijne textielwaren Ernst!
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

wow, prachtig; wat betaalde je? :roll:
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Inderdaad zeeer mooi!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Inderdaad bijzonder mooie aanwinsten Ernst, vooral het uniformjasje spreekt me erg aan.
Zo te zien zitten er geen schouderstukken op, hebben die er nooit op gezeten of zijn er nog sporen dat er inderdaad schouderstukken hebben gezeten?.
Heb eventueel nog een M42 Polizei helm om het geheel te completeren :wink: .
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

thanks allemaal.
sander vw schreef:wow, prachtig; wat betaalde je?
Genoeg
dutchknife schreef:mooi ernst, wat heb jij zoal als polizei degens en seitengewehrs? ik probeer de periode 1933-45 kompleet te krijgen, en kom tot de ontdekking dat dit er nogal wat zijn. ben wel bezig met een lange polizeibajonet, met een adelaar, maar ook een imperial clampshell erop, maar ik moet eerst nog foto's verkrijgen. verder zoek ik de korte sabels van de pre-NS tijdperk, ook heb ik een m1989/05 bajonet op het oog met plozie markeringen, kost nu nog 60 euro, koopje toch?
Ik heb enkele Polizeimessen gehad maar over de tijd weer verkocht om andere dingen te kunnen bekostigen. Op dit moment heb ik nog niet de drang weer die kant op te gaan met mijn verzameling..........maar in de toekomst zullen er zeker wel enkele Polizei-messen etc weer aan mijn verzameling worden toegevoegd.
Er zijn inderdaad heel wat verschillende bajonetten geweest. Als je vanaf 1933 kijkt heeft elke staat zijn eigen modellen gevoerd. Na 1936 werd het officieel gelijkgetrokken en zie je wat meer uniformiteit verschijnen....maar zelfs dan nog een vrij grote varieteit. Ik zal eens kijken wat ik aan informatie heb (een samenvatting met kort overzicht van post1936 bajonetten etc staat op mijn website)
mooyman schreef:Inderdaad bijzonder mooie aanwinsten Ernst, vooral het uniformjasje spreekt me erg aan.
Zo te zien zitten er geen schouderstukken op, hebben die er nooit op gezeten of zijn er nog sporen dat er inderdaad schouderstukken hebben gezeten?.
Er zitten inderdaad geen schouderstukken op maar deze hebben er tot een zeker moment in tijd wel opgezeten. Deze zijn echter reeds tijdens de oorlog verwijderd. De reden daarvoor weet ik niet.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bijzondere stukken ernst. Bravo!
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

1 woord : **kwijl**
War is something human...
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ernst-H schreef: Deze zijn echter reeds tijdens de oorlog verwijderd. De reden daarvoor weet ik niet.
Was dat niet dat de amerikanen ofzo die eraf scheurden dat ze 'oneervol ontslagen' waren?
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Harsha schreef:Was dat niet dat de amerikanen ofzo die eraf scheurden dat ze 'oneervol ontslagen' waren?
Er is geen bewijs van scheuren of anderszins slordig verwijderen. De lussen voor de schouderstukken zijn met aandacht en zorg verwijderd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

oh, dan weet ik het ook niet. Misschien heeft hij in een Geallieerde krijgsgevangenenkamp gezeten en moesten ze hun rangen er zorgvuldig afhalen? maar dan zou de adelaar ook mee moeten :/ nou ja, ik weet het niet
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

misschien een uniform dat wegens tekorten werd verstrekt aan iemand die die rang nog niet had?
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

of gewoon naoorlogs eraf gehald om het te verkopen, iemand die die dingen nodig had?
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Lijkt me allemaal erg sterk. Dan zouden de andere insignes er ook vanaf zijn gehaald.....en die zitten allen origineel vernaaid.

Er is trouwens genoeg origineel fotomateriaal van uniformen waarvan de schouderstukken zijn verwijderd...........en die zo werden doorgedragen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Plaats reactie