Het Belgisch leger

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Het Belgisch leger

Bericht door Ruben »

Voila, hier kunnen we eens rustig ons gedacht zeggen over het Belgische leger.
War is something human...
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Hoe zit het trouwens met die nieuwe aankoop van legervoertuigen?
War is something human...
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Mijn visie, puur gericht op het materiaal dat de Zuiderburen gebruiken:
a) de Leopard 1A5 is wel erg verouderd om nog indruk te maken op een beetje vijand

b) de Agusta A109 gevechtshelikopter is veel te licht om de taken die zijn uitgeschreven voor een gevechtshelikopter uit te voeren - veel beter is de A129 Mangusta of de Apache (die de NL gebruikt)


Verder heb ik niets aan te merken op het Belgische leger - vooral hun andere pantservoertuigen: AIFV (25mm, Milan, PC), Scimitar, Spartan en M113 (al is de laatste ietwat veroudert) en Pandur.
Verder vindt ik dat het Belgische leger voor geen enkel leger onderdoet, hetzelfde geldt voor het Nederlandse, Franse, Duitse, Poolse etc. Ik denk dat de soldaten, mits goedgetraind, goedgemotiveerd en goed uitgerust, overal goed hun taken kunnen uitvoeren. Vooral in deze tijden waarin het nooit zeker is wie de vijand is.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Wat is er mis met het Belgisch leger? Zij staan altijd klaar om ons land te verdedigen in geval van oorlog, mijn buurman bv. is bijna altijd van huis weg naar Kosovo, Somalie en dit jaar naar Afghanistan. Mijn vader heeft als milicien bij de Stormfuseliers gezeten waar hij Sergant is geworden en kapitein van een AIV (of AJV, kweet ni goe)en is daarna VRIJWILLIG een jaar gebleven meen ik en is zo close-combat instructeur geworden. In dit geval ben ik het volledig met Adrian eens, voor je zegt dat de ABL zich enkel met feesten en zandzakjes vullen bezighoudt moet je misschien even daarvoor nadenken.
Vriendelijke groeten,
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Tevens ga ik later ook vrijwillig in het leger. 8)
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

Eén link:

http://www.mil.be
:wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Edit: Dubbelpost verwijderd
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zeker niets mis met ons leger, als het echter aan sommigen lag zou het al afgeschaft zijn.
Die 'pacifisten' zullen waarschijnlijk nog nooit hebben nagedacht hoe alle soorten humanitaire hulp (want daar staat ons leger voor, helpen, niet moorden) veilig in gevaarlijk gebied moet geraken.

Onder die sommigen mag men denk ik wel een groot deel van de huidige media rekenen (men doet er alles voor het leger in een kwaad daglicht te stellen).
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Het Belgisch leger is een redelijk goed uitgerust leger met gemotiveerde manschappen (toch de meeste elk leger heeft zijn kontzitters en mensen die zo min mogelijk willen doen)
Wij moeten met ons materiaal voor geen enkel leger onderdoen door onze goed opleiding. Ieder die het Belgische leger afkraakt kraakt daarmee ook elke militair en ex militair binnen dat leger af en ik kan je verzekeren dat pikken ze niet. Het is misschienklein maar vergeet niet dat zelfs een klein legertje zijn werk goed kan doen hoor. anders zouden we niet zoveel werk krijgen in het buitenland om te komen helpen. (we worden zelfs om hulp gevraagd door de amerikanen omdat hun humvee's te groot zijn om door sommige straten te kunnen dus als je over materiaal wilt beginnen kunnen sommige legers mss is iets doen aan het feit dat hun voertuigen niet overal kunnen ingezet worden omdat ze te breed zijn voor sommige straten) Wie doet de meeste vluchten met voedselpakketen en andere hulppakketen in afrika? wie heeft de beste C-130 en F16 piloten ter wereld? Wie heeft de beste "speciale eenheden/ para commando's" (weet ge da de US Seals respect hebben voor de Belgische Para Commando's?

ik kan nog veel verder gaan maar dan zou ik jullie te lang bij mijn post houden
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Totaal mee eens..ik vind het leger alleen nogal kleinschalig en verouderd qua materiaal. Zoals ze soms praten over de Belgische Marine. Wel veel marine vind ik er toch niet aan..wat blijft er nog van over : 3 fregatjes?
En de Belgische luchtmacht..over hoeveel f-16's beschikken zij nog?
Maar tja België is ook een kleiner land dus zitten we eigenlijk goed.
War is something human...
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

ABL : Arm belgisch leger :D

Als ik plaatjes bekijk van het ABL zie ik altijd bierbuiken "
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

:mad: Ja dat van nederland is anders ook niet echt groots te noemen })
War is something human...
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ruben schreef::mad: Ja dat van nederland is anders ook niet echt groots te noemen })
Wij zitten in irak en jullie niet !

een belgische vriend van me geeft me overschot van gelijk over het verouderede matriaal, zijn mening wordt gedeeld door vele andere mensen. Diegene die dit tegenspreken geloven nog in sinterklaas. Pas op er zijn goede tijden geweest maar het spijt me te moeten zeggen dat deze voorbij zijn en dat er dringend iets moet gebeuren voor het abl geheel ten onder gaat.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

....Het ABL wordt binnenkort hoogstwaarschijnlijk vernieuwd met verschillende lichtere voertuigen. Dus die 'veroudering' zal binnenkort wel deels weggewerkt worden. Spijtig genoeg gaat het hier alleen over lichtere pantservoertuigen en geen zwaar materiaal meer. Geef mij maar een paar nieuwe zware tanks :P
War is something human...
Plaats reactie