Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door ike75 »

SCHAIJK -
De Brabantse gemeente Landerd ziet na alle commotie af van het herdenken van een in de Tweede Wereldoorlog omgekomen Duitse piloot. Dat heeft de gemeente dinsdag laten weten.

Het was in eerste instantie de bedoeling dat op 4 mei, dodenherdenking, een gedenksteen voor de Duitser zou worden onthuld. Het Federatief Joods Nederland voelde zich daardoor gekwetst en daarom besloot de gemeente de herdenking een dag eerder te houden. Maar nu heeft de familie van de Duitser laten weten dat ze niet meer naar Nederland wil komen voor de ceremonie en daarop besloot de burgemeester er van af te zien.

bron; telegraaf
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Jan Klaassen »

En daar gaan we wéér... Om moe van te worden!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Schijnwerper »

Ja das geen verrassing weer zo, dat door zichzelf in het leven geroepen organisatie Federatief Joods Nederland met wellicht de nodige subsidie infuus van derde.
Die willen ook geen verzoening onder geen beding, anders kunnen ze zich zelf wellicht gelijk opheffen.
Dan is het over met beleid beïnvloeding sturing en lobby's voor eigen politiek gewin en parochie preken.
Willen geen vrede verzoening maar het zwart wit denken in stand houden tegen elke prijs.
En het vijand beeld zichtbaar houden als of het gisteren plaats had, en er zelf altijd het middelpunt er van willen zijn.
Waar je niet omheen kan als je zelf iets wil betekenen of wil veranderen als gemeente.

Ja triest weer zo op deze manier, kan me wel in denken dat die familie van piloot voor de rest bedankt heeft.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door platoz »

Wie wil weten hoe ik over het clubje Federatief Joods Nederland denk, mag mij een PM sturen...

:r
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door nathan2552 »

Niet normaal dit...
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Dutchy1997 »

platoz schreef:Wie wil weten hoe ik over het clubje Federatief Joods Nederland denk, mag mij een PM sturen...

:r

Ik heb een vaag vermoeden...
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door patrickh »

Ik hoor bij geen enkele beweging of overtuiging, maar waarom nou persee op 4 mei de tegenstander herdenken, dit kan namelijk op elke andere dag, en wordt in Ijselstein ook vaker gedaan. Typisch Nederlands, in andere landen haalt men zich iets dergelijks nog niet eens in zijn hoofd :bonk:

Ik zie ze op Ground Zero al de Amerikaanse tegenstanders herdenken...
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Paul Siemons »

patrickh schreef:Ik hoor bij geen enkele beweging of overtuiging, maar waarom nou persee op 4 mei de tegenstander herdenken, dit kan namelijk op elke andere dag, en wordt in Ijselstein ook vaker gedaan. Typisch Nederlands, in andere landen haalt men zich iets dergelijks nog niet eens in zijn hoofd :bonk:

Ik zie ze op Ground Zero al de Amerikaanse tegenstanders herdenken...

Ben van dezelfde mening!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Jim »

Paul Siemons schreef:
patrickh schreef:Ik hoor bij geen enkele beweging of overtuiging, maar waarom nou persee op 4 mei de tegenstander herdenken, dit kan namelijk op elke andere dag, en wordt in Ijselstein ook vaker gedaan. Typisch Nederlands, in andere landen haalt men zich iets dergelijks nog niet eens in zijn hoofd :bonk:

Ik zie ze op Ground Zero al de Amerikaanse tegenstanders herdenken...

Ben van dezelfde mening!
Kan mij daar aan toevoegen.
Maar deze discussie is hier op het forum al zo vaak gevoerd.
Het laatst was dat een of andere gemeente ook langs Duitse oorlogsgraven wilde lopen. Vrijwel identieke situatie.
Geen probleem om de tegenstander te herdenken. (En ook onder voorbehoud welke personen en eenheden) Maar waarom niet op een ander tijdstip?
Kortom here we go again!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Opgeheven account 5919

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Opgeheven account 5919 »

Persoonlijk vindt ik dat ieder slachtoffer van de gruwelen van de oorlog herdacht mag worden ongeacht zijn positie en rol in die tijd. Zoals Jim zegt zou het op een ander tijdstip plaats kunnen vinden, zodat ieder zijn eigen keuze kan maken. Mijn 2 euro.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Naamloos »

Ik zou zeggen, doe het op de datum dat de piloot is overleden...
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Edgar »

Hij probeert het nu ook al in Schaijk, maar hij is zo te zien al goed door de mand gevallen (zoals we hem allemaal kennen van de afgelopen tijd).

https://www.arenalokaal.nl/arena/nieuws ... en-schaijk
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Tim98 »

Echt een heel zielig clubje :r :r :r :r :r
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door koos24 »

patrickh schreef:Ik hoor bij geen enkele beweging of overtuiging, maar waarom nou persee op 4 mei de tegenstander herdenken, dit kan namelijk op elke andere dag, en wordt in Ijselstein ook vaker gedaan. Typisch Nederlands, in andere landen haalt men zich iets dergelijks nog niet eens in zijn hoofd :bonk:

Ik zie ze op Ground Zero al de Amerikaanse tegenstanders herdenken...
Dat is mijn punt ook, wat was de reden om een steen te onthullen voor een Duitse piloot?
En waarom niet op de Duitse Dodenherdenking 11 november?
http://de.wikipedia.org/wiki/Volkstrauertag
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Herdenking Duits oorlogsslachtoffer geschrapt

Bericht door Fuglesang »

patrickh schreef:Ik hoor bij geen enkele beweging of overtuiging, maar waarom nou persee op 4 mei de tegenstander herdenken, dit kan namelijk op elke andere dag, en wordt in Ijselstein ook vaker gedaan. Typisch Nederlands, in andere landen haalt men zich iets dergelijks nog niet eens in zijn hoofd :bonk:

Ik zie ze op Ground Zero al de Amerikaanse tegenstanders herdenken...
Ja en nee. Als je op een andere datum uitsluitend slachtoffers van Duitse kant gaat gedenken, dan komt dat veel meer over als een antisemitische bijeenkomst als dat je gewoon de handen ineen slaat en zegt: "we herdenken alle slachtoffers".
Daarnaast zou een losse dag ook andere mensen trekken, die de organisatie er liever niet bij wilt hebben.

Vergelijken met Ground Zero vind ik te ver gezocht. Dat is veel korter geleden en zit dus nog verser in het geheugen en (ik generaliseer nu wel weer) Amerikanen staan niet bekend om dat zij een zak geven om andere landen of mensen van andere afkomst.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Plaats reactie