Geschiedenis Air Base Twenthe

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
dutcheng
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2003, 20:16
Locatie: enschede

Re: RAF 148 squadron

Bericht door dutcheng »

[quote="dutcheng"]ik zou graag informatie willen hebben van engelse R.A.F 148 squadron RAF die in de jaren 1940 en langer tijdens W.O.2 op malta waren. dit om meer info over mijn vader bernard fuller geb 14-08-1921.tevens zou ik willen vragen (omdat ik hier niet over kan vinden)de periode april/mei 1945 tot oktober 1945 van de vliegbasis twente van de 148 squadronRAF
ik ben op zoek naar personen die mij meer kunnen vertellen over de gang die het 148 squadron raf heeft gegaan tijdens wo2. vooral be ik geintereseert in de periode 1945/1946 op airbase twente in nederland.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Ik heb nog wat gevonden over Twente Airbase.
Volgens de site http://members.home.nl/brenny/diana/ werden de eerste straaljagers er gestationeerd in 1949.
Toen die fighters naar Nederland kwamen werd besloten te Twente een 'fighterschool' op te richten.
Wellicht dat dit erop wijst dat er geen Militair Vliegveld in Twente is voor 1949.
Daarom zou eventueel niets gevonden worden over de periode 1940/1945.
Wellicht dat een civiel vliegveld werd gebruikt als noodvoorziening, maar daar meld de site verder niets over.
The 1st Fightersquadron
When in 1949 the first fighterjets of the type Gloster Meteor MK4 arrived in the Netherlands, they decided to start a fighterschool on Airbase Twente named 'Het Eerste Jachtvliegsquadron' (The First Fightersquadron). They changed the name on November 15th of the same year into 323 squadron, which had become the first squadron in the Netherlands operating with fighterjets. On January 23th 1949 the squadron moved to Airbase Leeuwarden, operating with 10 Meteors.
Het First Fighter Squdron werd later omgedoopt tot SQD. 323.
Momenteel zijn er nog twee vliegende sqaudrons die vanaf Twente opereren.
Namenlijk 313 en 315 (F-16's ;vanaf 1986 als opvolger van de NF-5)
)
Volgens http://www.luchtmacht.nl/twenthe/taaken ... /historie/ werd in 1921 besloten om een stuk hedieveld geschikt te maken voor sportvliegerij.
De geschiedenis van Vliegbasis Twenthe gaat terug tot de jaren twintig. In het voorjaar van 1921 werd een stuk heideveld tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal geschikt gemaakt voor de sportvliegerij. Het idee om daar een echt commercieel vliegveld van te maken resulteerde op 17 juli 1931 in de officiële opening van Vliegveld Twente door burgemeester Bergsma van Enschede. Het jaar daarop begon KLM met een dagelijkse vliegverbinding tussen Twente en Schiphol. Deze vliegverbinding bleef in stand tot de mobilisatie in 1939.

De Tweede Wereldoorlog In mei 1940 bezette het Duitse leger het vliegveld. Duitsland verklaarde het tot militair terrein en breidde het uit tot 1.600 hectare. Op 1 april 1945 bezetten de Engelse troepen vliegveld Twente en droegen het in november 1945 over aan de Nederlandse krijgsmacht. Tijdens het opmaken van de akte van overgave door de plaatselijke notaris werd per abuis een extra letter H aan de naam Twente toegevoegd, volgens de overlevering omdat de heren iets te diep in het glaasje hadden gekeken. Sinds die tijd wordt vliegbasis Twenthe met een ´h´ geschreven.
Wederom dus geen gegevens over militaire geschiedenis voorafgaand aan 1945.

Maar de jacht is nu wel goed geopend.
Op Internet moeten we dus niet zoeken naar Twente, maar naar Twenthe

Gewapend met deze informatie vond de volgende Nederlandstalige site.
Na wat gelezen te hebben post ik hier het adres -> http://home.planet.nl/~wekuyt/ehtw.html
Ik denk dat het de moeite waard is.
(Al was het maar als startpunt voor verder onderzoek)
[qupte]In 1931 werd het vliegveld Twenthe, gelegen nabij Enschede, in gebruik genomen, nadat er rond 1910 begonnen was met een provisorisch vliegveldje. In 1932 werd er door de KLM een dagelijkse luchtvaartverbinding opgestart tussen Schiphol en Twenthe. Het burgerbestaan van het vliegveld duurde tot aan de Tweede Wereld Oorlog. Toen in begin 1940 de oorlogsdreiging steeds groter werd besloot de regering dat voorkomen moest worden bij een eventuele inval van Duitse troepen het vliegveld ongeschonden in hun handen zou vallen. Daarom werd met hulp van alle omwonenden het hele veld omgeploegd, zodat een luchtlanding op het terrein onmogelijk was. Ook werden de aanwezige hangaars verwoest. Dit alles gebeurde net op tijd, want korte tijd later vielen Duitse troepen ons land binnen en verklaarden, wat ooit vliegveld Twenthe was geweest weer tot militair terein.

In de herfst van 1941 besloten de Duitsers het vliegveld weer te herstellen. Er wordt rium 1500 ha grond gevorderd, 80 ha bos gekapt en in totaal 71 boerderijen en woonhuizen ontruimd. Het oorspronkelijke vliegveldje werd geegaliseerd, uitgebreid van 80 ha naar ruim 900 ha, er werden 3 echte startbanen aangelegd. (Twee van deze startbanen zijn tot op heden nog steeds in gebruik, namelijk baan 06-24 en 11-29. Baan 16-34 (de oude Duitse baan) wordt nu gebruikt als rolbaan). Tevens werden er nieuwe gebouwen geplaatst. Ondanks het feit dat de Duitsers grote plannen hadden met het vliegveld is de vliegbasis eigenlijk alleen operationeel gebruikt tijdens het Ardennenoffensief. Na het Ardennenoffensief besloten de Geallieerden de vliegbasis buiten werking te stellen. Op 17 maart 1945 vallen de geallieerden massaal aan met B-17's. Een bommenregen ploegt het hele veld om en maakt het voor vliegoperaties onbruikbaar. Als de Engelsen het veld uiteindelijk op 1 april 1945 bezetten herstellen ze het en richten hier een logistiek centrum in ter ondersteuning van de geallieerde troepen met Spitfires, Mustangs, Typhoons, Tempests en Mosquitos. Op 1 november draagt de RAF het vliegveld over aan de Nederlandse luchtmacht (toen nog Leger Luchtmacht Nederland).

Na de oorlog werd de basis door de Luchtmacht in 1946 gebruik genomen met de komst van het 320ste squadron met de North American B-25 Mitchell. Door de intrede van het jet-tijdperk heeft Twenthe diverse straaljagers gestationeerd gehad, naast onder andere de Gloster Meteor, Hawker Hunter, F-104 Starfighter natuurlijk ook de F-16. De basis dient nog steeds als basis voor twee F-16 Squadrons, waarbij het 313 Squadron een opleidingssquadron is. Twenthe is één van de drie Main Operating Bases (MOB) naast Leeuwarden en Volkel. Eén der taken van een MOB is een defensieve taak; namelijk het verzorgen van de NATO luchtverdediging. Deze wordt Peace Time Quick Reaction Alert Force (QRA) genoemd. Vliegers en technisch personeel staan continu gereed om binnen enkele minuten na alarmering de vliegtuigen in de lucht te hebben. Hun taak is dan het onderscheppen van vliegtuigen die het NAVO-luchtruim binnendringen, of van vliegtuigen die door de radarcentra niet kunnen worden geïdentificeerd. De QRA-taak wordt afwisselend met de Vliegbases Leeuwarden en Volkel uitgevoerd.[/quote]

Tenslotte vond ik op http://www.enschede-airport.nl/ nog wat leuks over vliegveld Twente.
Open dagen vliegbasis Twenthe 2003
20 en 21 juni 2003

Volgend jaar is de beurt aan vliegbasis Twenthe om van de Open Dagen van de
Koninklijke Luchtmacht een groot succes te maken De Open Dagen zullen plaats
gaan vinden op 20 en 21 juni 2003 en vallen samen met het 90-jarig bestaan van
Koninklijke Luchtmacht en het 50-jarig bestaan van ons eigen 313 Squadron.
Wellicht een goede gelegenheid om eens ter plekke polshoogte te nemen ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

History of No. 148 Squadron.


Motto: "Trusty".
Badge: Two battle axes in saltire. The battle axes were selected as being well-tried and formidable weapons.
Authority: King George VI, February 1938.
No. 148 Squadron, RFC, was formed at Andover, Hampshire, on 10th February 1918, and in April went to France as a night-bombing squadron equipped with FE2b's; its duties included night bombing of enemy airfields, railheads and billets, night reconnaissance, patrols to cover the approach of tanks and the machine-gunning of roads and billets. One of the squadron's more notable exploits was a low bombing attack on Rumbeke airfield on 20th May in which five direct hits were scored on hangars. Another notable raid was that made on Mons railway station on the night of 4th November. Two journeys were made; the second in a wind of gale force and in all 54x112-lb and 108x25-lb bombs were dropped. A number of awards, including 4 DFCs and 1 DFM, were made to the squadron for its efforts before its return to England in February 1919, and its disbandment at Tangmere in June of that year.

In June 1937, No. 148 Squadron was re-formed at Scampton as a long-range medium-bomber unit. It was equipped with one Wellesley and six Audaxes at first, but in July some more Wellesleys arrived and the Audaxes were allotted away. It moved to Stradishall in March 1938, and in September of that year, as a result of the European crisis, it was re-mustered as a heavy night-bomber unit and re-equipped with some Heyford Ills formerly used by No. 99 Squadron. The Heyfords gave way to Wellington Is in March 1939, and in July six Wellingtons took part in a mass flight of Bomber Command aircraft to Bordeaux and back.

A few days after the outbreak of the Second World War, No. 148 moved to Harwell and, equipped with Wellingtons and Ansons, became a training squadron in No. 6 Group. Early in April 1940, it was absorbed into No. 15 OTU, and after a false start it re-formed in Malta in December 1940 - again as a bomber squadron equipped with Wellingtons - where it played a valuable role in the North African and, later, the Italian campaigns.

After the war the Squadron moved to Egypt where it was disbanded on 15 January 1946 but it reformed again in November 1946 with Lancasters which were replaced with Lincolns in January 1950. It flew these until the Squadron disbanded on 1 July 1955. On 1 July 1956, it reformed at Marham with Valiants as part of the V-bomber Force and in October 1956 was detached to Malta for attacks on Egyptian airfields during the Suez operation. In April 1965, the Squadron was disbanded after the grounding of the Valiants.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Plaats reactie