Zwevend naar de Dood

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Ja alleen de bewuste schuur is afgefikt helaas.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Maximus schreef:Nee niet gevochten hij hield 2 engelse piloten verborgen(op de hooizolder)
toen kwamen de duitsers langs en die wouden naar boven me grootvader liep voor hun de trap op en liet zich van 2 meter af vallen en toen durfde ze niet meer naar boven.

niet aangepast maar in 1 staat veel meer dan andere.

Kan nou ff niet opzoeken druk e.d. i.v.m. verhuizing (naar dat bewuste huis)

Interessant, hij heeft het dus als burger mee gemaakt?, waar woonde je opa, in Arnhem of Oosterbeek?
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

ja beide niet

Driel
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Maximus schreef:ja beide niet

Driel
Aha, zal ik die eerste uitgave toch eens lezen :wink: .
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Is je opa geïnterviewd dan voor het boek of hoorden de schrijvers via via over hem? Ik ben wel benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

YPPY schreef:Is je opa geïnterviewd dan voor het boek of hoorden de schrijvers via via over hem? Ik ben wel benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat.
helaas weet ik het niet hij is al een paar jaar geleden overleden.

En het verhaal komt niet van hem af.

Maar het verhaal gaat dat iemand bij hem in de straat loopt en 2 duitsers bij hem naar binnen ziet lopen.

toen ze weg gingen ga deze persoon naar me opa om te vragen wat er wasgebeurt.

en toen vertelde hij zijn verhaal.
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

hier het bewuste stukje van me opa

het is beleefd door dhr. A.J. Baltussen. (lid van de EHBO en de ondergrondse)



In de loop van de dag zag ik een patrouille van vijf duitsers binnen gaan bij de familie Goldsmid.
De oude heer Goldsmid woonde met zijn vrouw en kinderen op de hofstede aan de honingveldsestraat.
Ik wist dat hij twee engelse soldaten verborgen hield.
Toen enige tijd later de duitsers zonder britten de straat uitlipen, rende ik onmiddelijk naar Goldsmid toe.
Hij vertelde me dat ik niet zo zenuwachtig hoefde te doen want alles was in orde.
De britten zater verstopt op de hooizolder in de veeschuur en toen de duitsers hem sommeerde voor hen uit de ladder te klimmen naar de zolder zette hij de ladder recht omhoog tegen de zolder en klom naar boven.
Toen hij nauwlijks twee meter geklommen had liet hij de ladder achterover kantelen, schreeuwde om hulp en liet zich omlaag vallen.
Hij bleef op de vloer liggen, jammerend dat hij veel te oud was voor dit klauterwerk.
De duitsers trapte hier in en aangezien ze doodsbenauwd waren om zelf naar boven te klimmen verdwenen ze weer gauw.


Dit stukje staat op bladzijde 219 en 220 van het boek zwevend naar de dood ( met het ISBN nummer 90 900 0028 3)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Leuk zeg, om zo over je opa te lezen. :) Weet je toevallig of hij van tevoren al had bedacht om te gaan vallen als de Duitsers ooit zouden komen, of was dit een spontaan idee?
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Nee helaas niet.

Heb vroeger heel veel met me opa er over gehad.
hij (nu ik) woonde naast het voetbal veld en daar hebben we vroeger heel veel gelopen en gepraten over de oorlog.

Helaas is dit zo lang geleden dat ik de meeste verhalen niet meer weet.
Dus ook niet of dit spontaan was.
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

voro degene die het boek willen

je kunt hem kopen voor €18,50
http://www.speurders.nl/boeken/diversen ... .1.99.html

Dit is de "korte" versie.

p.s. niet mij advertentie.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Maximus schreef:hier het bewuste stukje van me opa

het is beleefd door dhr. A.J. Baltussen. (lid van de EHBO en de ondergrondse)



In de loop van de dag zag ik een patrouille van vijf duitsers binnen gaan bij de familie Goldsmid.
De oude heer Goldsmid woonde met zijn vrouw en kinderen op de hofstede aan de honingveldsestraat.
Ik wist dat hij twee engelse soldaten verborgen hield.
Toen enige tijd later de duitsers zonder britten de straat uitlipen, rende ik onmiddelijk naar Goldsmid toe.
Hij vertelde me dat ik niet zo zenuwachtig hoefde te doen want alles was in orde.
De britten zater verstopt op de hooizolder in de veeschuur en toen de duitsers hem sommeerde voor hen uit de ladder te klimmen naar de zolder zette hij de ladder recht omhoog tegen de zolder en klom naar boven.
Toen hij nauwlijks twee meter geklommen had liet hij de ladder achterover kantelen, schreeuwde om hulp en liet zich omlaag vallen.
Hij bleef op de vloer liggen, jammerend dat hij veel te oud was voor dit klauterwerk.
De duitsers trapte hier in en aangezien ze doodsbenauwd waren om zelf naar boven te klimmen verdwenen ze weer gauw.


Dit stukje staat op bladzijde 219 en 220 van het boek zwevend naar de dood ( met het ISBN nummer 90 900 0028 3)
Dit verhaal staat ook in de tweede druk omschreven.
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie