Wat korte vraagjes over een beurs

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Wat korte vraagjes over een beurs

Bericht door Fuglesang »

Hallo,

Ik ben net als jullie een verzamelaar, al ben ik wel beginner.
Ik heb in het verleden wel eens wat in een winkel gekocht, via via of via dit forum.
Vaak ging dat om literatuur, maar ik wil het eens gaan verleggen, zodat ik eens een leuke display/vitrine kan vullen.
Nu dacht ik dat het eens goed was om eens naar een beurs te gaan. Vandaag was voor mij geen optie, maar ik dacht eens aan Duiven (redelijk in de buurt voor mij). Aannemend dat deze door gaat natuurlijk.

Nu vroeg ik mij af. Daar staan natuurlijk de bekende handelaren en ongetwijfeld een paar zonder website, of uit het buitenland.
Mijn vraag was: Zijn dingen op beurzen vaak goedkoper, of juist duurder?
Vraag vloeit voort uit mijn eigen financiele situatie (werkloos).
Of zouden jullie de tip geven om er alleen te kijken en het later te kopen via de handelaar.
Zoals ik al zei ben ik vrij beginnend, dus ik heb nog niet het vernuft van de "alte hasen" hier ;)
Tips zijn dus welkom

Alvast bedankt
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Wat korte vraagjes over een beurs

Bericht door Jim »

Ik verzamel al enige jaren en heb op vrijwel alle mogelijke (Legale wel te verstaan) manieren spullen verkregen. In het verleden ging ik geregeld naar Duiven. Daar heb ik leuke spullen gevonden. Naar een beurs gaan is een beetje gokken.
1) Je moet entree betalen.
2) Je hebt geen zekerheid dat je iets aantreft wat je intresse betreft
3) geen zekerheid dat je een koopje gaat aantreffen, of zelfs iets wat je interesse heeft.

Een voorbeeld: Ik heb op beurzen Britse shelldressings te koop gezien voor €10, en bij een handelaar onder de tafel stond een bananendoos vol met die dingen. Op mijn vraag wat die moesten kosten zei hij als je er meerdere gaat kopen kunnen we een leuke prijs afspreken. Kortom ik kocht een flinke plastic tas vol voor ongeveer €1. p stuk. Als ik er nog meer kocht dan zou hij een nog leukere prijs maken.
Sommige handelaren willen soms best wel iets van de prijs af doen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Wat korte vraagjes over een beurs

Bericht door Ray76 »

Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig met verzamelen. Ik vind het echter wel raadzaam om naar een beurs toe te gaan. Heb ik ook gedaan en doe dit nog. Dan niet eens om iets te kopen, maar om te praten met mensen, spullen zien, voelen, ruiken. Vragen om tips waar op te letten ed. Qua prijzen moet je gewoon bij de betere zaken op de website kijken en vergelijk dit dan eens op een beurs. Persoonlijk vind ik het verschil niet zo groot.
Veel plezier met de hobby
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Wat korte vraagjes over een beurs

Bericht door Fuglesang »

Ik houd me err wel al een paar jaar mee bezig, maar ik heb tot nu toe alleen maar wat boekjes, geld, postzegels, foto's. Oh ja en ik heb een gasmasker.
Dat gezegd. Ik wil dus eigenlijk gaan kijken voor speldjes en dat soort leuke dingetjes voor in een vitrine.
Dat zien, voelen en ruiken was inderdaad ook de reden om naar een beurs te gaan. Niet alleen het geld natuurlijk.
De vraag was meer om of ik dan wel op een beurs moet kopen of eerder een afspraak maken, of het onthouden en later kopen. Dus niet laten leiden door die prijzen en denken dat het normaal is.
Aan de andere kant wilt zo'n handelaar er wel vanaf en valt er vast wel over te praten, mits het natuurlijk een realistisch bod is.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Wat korte vraagjes over een beurs

Bericht door CollectorWo2 »

En let goed op replica,s.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Wat korte vraagjes over een beurs

Bericht door Jan Klaassen »

Fuglesang schreef:De vraag was meer om of ik dan wel op een beurs moet kopen of eerder een afspraak maken, of het onthouden en later kopen. Dus niet laten leiden door die prijzen en denken dat het normaal is.
Aan de andere kant wilt zo'n handelaar er wel vanaf en valt er vast wel over te praten, mits het natuurlijk een realistisch bod is.
Mijn regel: ALTIJD, echt ALTIJD afdingen. Het kan best eens zijn dat op beurzen de prijzen hoger liggen dan ze zouden moeten zijn (voor mijn verzamelgebied was Ciney een perfect voorbeeld van dat soort kunstjes), maar je moet hoe dan ook bij elke transactie proberen er iets af te krijgen. De ene keer lukt dat wel - de andere keer niet. En dan moet je ook kunnen weglopen (wat soms ook nog wel helpt). In ieder geval zetten veel (ik zou niet zeggen de meeste of alle) handelaren hoog in met hun prijzen, juist om die reden. Onthouden kan altijd, maar dan kan je er ook zomaar naast grijpen!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie