Informatie over foto's

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
litchu
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2014, 02:24

Informatie over foto's

Bericht door litchu »

Goedenavond(nacht),

Ik kwam een paar foto's tegen van mijn opa die ik helaas nooit heb mogen kennen, hij is namelijk overleden toen mijn vader 14 was ( dat was in 1972, ik ben nu 19 ). Ik heb laatste wat foto's van hem gevonden met een militair uniform aan.

Afbeelding
Afbeelding

Data van deze foto's zijn niet bekend.

Iemand heeft mij verteld dat mijn opa in de Prinses Irene Brigade zat want dit was de enige waren die een Brits uniform droegen. Ook zei hij erbij dat na de oorlog ze zijn overgegaan naar Amerikaanse uniformen. Echter is mijn opa tijdens de 2de wereld oorlog geboren, en heeft toen dus nog niet gevochten.

De theorie die mij verteld is klopt dus niet helemaal.

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met het vinden van wat achtergrond informatie over mijn opa.

Met vriendelijke groet,
Litchu
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Informatie over foto's

Bericht door Erik »

Hoi Litchu!

Nee, de jou vertelde informatie is niet geheel juist.
De Prinses Irenebrigade droeg inderdaad puur Britse uniformen. De brigade werd in 1945 opgeheven en ging verder als infanterieregiment, in 1950 (omstreeks) zelfs als garde-regiment.
Het Nederlandse leger droeg tot begin jaren vijftig de Britse uniformen, daarna is zij zelf uniformen van ongeveer gelijke snit gaan produceren. De britse uniformen zijn wel doorgedragen in een aantal gevallen. De Nederlandse battle dress was wat groener van teint.
Aan het eind van de jaren vijftig is de KL overgestapt op het Amerikaanse uitrustingssysteem wat resulteerde in andere uitrustingstukken maar ook andere uniformen: de katoenen pakken die jij noemt. Omstreeks 1962 is de wollen battle dress afgeserveerd; de jasjes echter bleven tot eind jaren zestig in gebruik als 'nette pak' (service dress)

De foto's die jij toont zijn uit de jaren vijftig. Je zegt dat je grootvader in de oorlog is geboren, dan zou hij op z'n vroegst eind jaren vijftig onder dienst gekomen zijn. De uniform en met name de baret die ik zie lijken eerder op vroeg of midden jaren vijftig te duiden. Echter niets is onmogelijk; veel uniformstukken bleven in gebruik, ook na invoering van nieuwere exemplaren.

Alles bij elkaar opgeteld: jouw grootvader zou omstreeks eind jaren vijftig onder dienst geweest moeten zijn. Dit kan kloppen gezien de foto's. Prinses Irenebrigade is het zéker niet, een bataljon van het Garderegiment Prinses Irene kan wel. Dat regiment bestaat nog steeds in de vorm van 17 bataljon gemotoriseerde infanterie te Oirschot.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
litchu
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2014, 02:24

Re: Informatie over foto's

Bericht door litchu »

Bedankt voor de informatie Erik!

Ik bedenk me net dat het ook wel kan zijn dat mijn opa nog voor de oorlog is geboren, al zal het niet zo heel lang ervoor zijn. Dit komt echter wel overeen met jou verhaal.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Informatie over foto's

Bericht door asjemenou »

Hallo Litchu,

Interessante foto's. Ik lees in je eerdere reactie's dat je niet helemaal zeker bent of dat je opa tijdens de tweede wereldoorlog bij de Prinses Irene Brigade heeft gediend. Als de persoon op de 2 foto's jouw opa is dan lijkt mij dit wel het geval.
Er zijn verschillende manieren om hier achter te komen. Ten eerste zou je aan familieleden kunnen vragen of dat ze de geboortedatum weten van je opa. Ook kan je bij de gemeente terecht waar je opa het laatst stond ingeschreven. Wellicht kan je een uittreksel van hem krijgen.
Als zijn geboortedatum bekend is dan kan je ongeveer wel narekenen of dat hij tijdens de oorlog bij de Prinses Irene Brigade zou kunnen hebben gediend. Uitgaande van de foto's moet hij dan rond de 18 à 20 jaar zijn geweest.
Als je opa daadwerkelijk militair is geweest dan zal hij ook bekend zijn bij Defensie en kan je zodoende informatie over hem opvragen. Zie: http://www.gahetna.nl/vraagbaak/onderzo ... militairen en http://www.defensie.nl/onderwerpen/arch ... onsarchief
Wat de uniformen betreft, de Britse/Canadese uniformen werden veelal door leden van de Prinses Irene Brigade gedragen. Amerikaanse uniformen werden meestal door mariniers gedragen.

Afbeelding

Op de bovenstaande foto draagt je opa zeer waarschijnlijk een Canadees uniform. Dit uniform is nagenoeg hetzelfde als het Britse WOII uniform. Het verschil zit 'm in de details. Zo hebben de heupzak op de broek en de borstzakken op de blouse die je opa draagt een blinde sluiting. Tevens zijn de borstzakken voorzien van een verticale plooi. Typisch voor een Canadees uniform. Canadese en Britse uniformen werden beiden tot in de jaren 50 in het Nederlandse leger gedragen.
Uitgaande van de schoenen die hij draagt en de locatie waar de foto is genomen lijkt het mij dat hij poseert in z'n "1e grijs", zeg maar z'n dagelijks tenue. Helaas is het baretembleem voor mij niet te herkennen. Kan je deze uitvergroten? Het baretembleem zegt iets meer over de eenheid waarbij je opa heeft gediend.

Afbeelding

De 2e foto zal ergens tussen 1944 en 1947 zijn genomen. Je opa draagt namelijk een grove stof "General Service Cap" (veldbaret). Na 1947 werd dit model veldbaret in het Nederlandse leger langzaam aan vervangen door een ander model. De broek die hij draagt is van Britse makelij. Dit is te zien aan de heupzak. Deze heeft namelijk een open sluiting (knoop is zichtbaar). Zoals eerder vermeld Canadese en Britse uniformen werden beiden gedragen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
litchu
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2014, 02:24

Re: Informatie over foto's

Bericht door litchu »

Een zeer duidelijk uitleg! Dank hiervoor.

Weer tijd voor een stukje verhaal van mijn kant.
Ter verduidelijking: Ik weet niet hoe leuk mijn vader het vind om over dit onderwerp te praten, daarom heb ik er nog nooit over gevraagd.

Ik heb vanavond brieven onder ogen gekregen van mijn vader. Deze zijn door mijn opa en zijn vader geschreven in de periode 1944-1945. Uit deze brieven heb ik mogen opmaken dat mijn opa Jasper heette ( tot nu toe onbekende informatie voor mij ). Hierop ben ik toen gaan zoeken en kwam ik uit op een stamboom. Hierin heb ik mijn overgroot oma & opa gevonden, met daaronder 3 kinderen waartussen mijn opa zit.

In de stamboom staat dat hij geboren is op 1927 ( ik zat er redelijk ver naast ) en zal dus in 1940 13 zijn geweest. Toen was hij nog te jong voor het leger, maar in 1945 was hij 18. Echter staat in de brieven vermeld dat deze vanuit Nederland zijn verstuurd. Hiermee sluit ik dus uit dat mijn opa tijdens de oorlog in het leger heeft gediend. Echter aan de hand van de informatie van "asjemenou" neem ik aan dat hij vlak na de oorlog in het leger is gegaan.

Hartelijk dank beiden voor de hulp. Zodra ik weer vragen heb weet ik waar ik moet zijn!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Informatie over foto's

Bericht door asjemenou »

litchu schreef: In de stamboom staat dat hij geboren is op 1927 ( ik zat er redelijk ver naast ) en zal dus in 1940 13 zijn geweest. Toen was hij nog te jong voor het leger, maar in 1945 was hij 18. Echter staat in de brieven vermeld dat deze vanuit Nederland zijn verstuurd. Hiermee sluit ik dus uit dat mijn opa tijdens de oorlog in het leger heeft gediend. Echter aan de hand van de informatie van "asjemenou" neem ik aan dat hij vlak na de oorlog in het leger is gegaan.
Dan vermoed ik dat je opa één van de vele militairen is geweest die kort na de oorlog naar Nederlands Indië zijn uitgezonden. Deze militairen droegen ook veelal WOII Britse/Canadese uniformen en uitrusting.
Zelf heb ik ook een oom die kort na de oorlog naar Nederlands Indië is uitgezonden. Op zijn foto's uit die tijd draagt hij dezelfde uniformen als jouw opa. Het opmerkelijke aan zijn uniform is dat hij ook zo'n grove stof "General Service Cap" (veldbaret) draagt, echter met een baretembleem van de Garde Jagers.
Daarom mijn vraag over het baretembleem op de eerste foto. Kan je deze uitvergroten?
litchu schreef:Hartelijk dank beiden voor de hulp. Zodra ik weer vragen heb weet ik waar ik moet zijn!
Geen dank, voor dit soort vragen is dit forum immers ook bedoelt. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
litchu
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2014, 02:24

Re: Informatie over foto's

Bericht door litchu »

De foto's die hier staan zijn de foto's die ik tot mijn beschikking heb. Vergroten kan wel, maar scherper wordt het er niet op.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Informatie over foto's

Bericht door asjemenou »

Scherper misschien niet maar misschien kan ik aan de hand van de vorm van het baretembleem toch het regiment achterhalen waarbij je opa heeft gediend.
Je kan ook nog contact opnemen met Defensie via de eerder gegeven weblinks. Zij weten ongetwijfeld meer over de dienstperiode van je opa. Ik denk dat je een goede kans maakt omdat je naaste familie bent van de persoon waarvan je inlichtingen wilt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
litchu
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2014, 02:24

Re: Informatie over foto's

Bericht door litchu »

Afbeelding

Hopelijk kan je hier wat mee.

Ik zal kijken of ik bij defensie iets kan aanvragen. Ik heb namelijk ( nog ) geen akte van overlijden o.i.d.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Informatie over foto's

Bericht door Erik »

Als ik heel goed kijk zie ik een st. George op het embleem, andere kijkers: met mij eens? Dat zou betekenen dat jouw grootvader met de verkenningseskadrons naar Indië is geweest (of in ieder geval: daar bij was ingedeeld)
Niet veel eenheden hadden in de jaren veertig een eigen baretembleem. De (latere garde) regimenten infanterie Jagers, Grenadiers en volgens mij Irene konden bogen op een eigen embleem waarbij Irene het enige zilverkleurige embleem binnen de infanterie was (en is) De algemene infanterie ging onder haar eigen vooroorlogse nummer naar de Oost (m.u.v. Stoottroepen) Ik herken geen Grenadiers, Jagers of Irene in het embleem.
De GS-cap (veldbaret) is tot begin jaren '50 gedragen (afgedragen), mijn vader (opkomst 1956) herkende 'm nog hoewel je 'm toen, naar zijn zeggen, eigenlijk nauwelijks meer zag.
De leeuw op de baret op de eerste foto werd ook nog lang gedragen maar zonder het oranje eitje (de vilten achtergrond)
Het 'eerste grijs' is een term uit de jaren '30 en heeft tot in de jaren tachtig nog geleefd! Het was bedoeld voor het beste uniform dat je had, bestemd voor ceremonieel en wachtdiensten (dat laatste voor soldaten) Tegenwoordig heet 't "DT" wat staat voor "dagelijks tenue" (wat het in feite niet is)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie