78 toeren plaat

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
timgvk

78 toeren plaat

Bericht door timgvk »

Onlangs vond ik deze plaat in mijn vaders oude platen collectie. Het betreft een bakaliten 78 toeren plaat volgens mij met kerstliederen speciaal gemaakt voor de duitsers in 1941.

Heeft deze plaat nog iets van waarde of heb ik hier niets speciaals?

hier is een foto van de plaat https://drive.google.com/file/d/0B5JcaW ... sp=sharing
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: 78 toeren plaat

Bericht door jurgen »

Veel hangt af van het feit of die nog werkt of niet.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: 78 toeren plaat

Bericht door patrickh »

Prachtig ding! Zal op zijn minst €30 tot €50 opbrengen! Heb de foto even geplaatst!
Bijlagen
plaat.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 78 toeren plaat

Bericht door Erik »

Ja, ik weet dat dit echt een verzamelaars-item is! Er is een markt voor, hoewel klein. Probeer Duitsland eens! Er zijn mensen die weekenden verzorgen in de jaren dertig-stijl, compleet met kleding, entourage, muziek & dansen, etc. Erg leuk en niet zoals je vermoedt met een NS inslag. Gewoon het herbeleven van de jaren dertig!
Ik denk dat de genoemde 30-50 EU wel goed in de richting is!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 78 toeren plaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Verschiet er niet van maar deze zaken zijn erg in trek

Ik denk dat het bedrag van 30 à 50 euro wel ver onderschat is voor een dergelijke plaat.(op voorwaarde dat ze nog ik goede staat is)
Enkele jaren geleden heb ik uit de kelder van mijn grootvader (wel Belgische) verkocht en de goedkoopste is toen verkocht op ebay voor 85 euro.
Wel waren die nog voorzien van de originele platenhoezen, wat de prijs nog een stuk omhoog jaagt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: 78 toeren plaat

Bericht door CollectorWo2 »

Ik heb een 78 toerenplaat ooit gekocht op mp voor rond de 160 euro dacht ik,met daarop die fahne hoch.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 78 toeren plaat

Bericht door Erik »

thunderbird schreef:.....,met daarop die fahne hoch.
Wat gevoelsmatig (en daarom verzamelaarsgevoelig) toch iets anders is dan "Oh Tannenbaum, oh Tannenbaum"....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 78 toeren plaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik,

Gevoelsmatig of niet de prijs van 30 à 50 euro zoals je zelf aangeeft blijft voor deze zaken aan de lage kant naar ik al gehoord heb van iemand die deze verzamelt.
En zoals deze hierboven, waar het etiket nog goed leesbaar van is en geen stukken van gescheurd zijn kunnen de prijzen aardig oplopen.

Voor alles is natuurlijk de voorwaarde, hoe beter bewaard hoe hoger de prijs !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 78 toeren plaat

Bericht door Erik »

Hoi Guy,

in Duitsland zijn de prijzen van verzamelgoed in de regel (...) wat beter betaalbaar dan in Nederland. Ik weet van de laatste keer dat ik op zo'n evenement was (jaar of drie terug) dat zo'n soort platen inderdaad voor om en nabij (plus en min) die prijzen van de hand gingen. Vandaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: 78 toeren plaat

Bericht door stekker »

Erg leuke plaat!
Ik draai zelf ook weleens wo 2 gerelateerde 78 toerenplaten op mijn koffergrammofoon.
Wel bij elke plaat een nieuw naaldje nemen.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 78 toeren plaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik schreef:Hoi Guy,

in Duitsland zijn de prijzen van verzamelgoed in de regel (...) wat beter betaalbaar dan in Nederland. Ik weet van de laatste keer dat ik op zo'n evenement was (jaar of drie terug) dat zo'n soort platen inderdaad voor om en nabij (plus en min) die prijzen van de hand gingen. Vandaar.
Sorry Eric,

Ik verzamel nog andere zaken dan militaria en krijg dus ook regelmatig veilingscatalogi uit Duitsland in mijn bus.(oa postzegels, munten en eretekens)
De prijzen die daar als start worden ingesteld zijn de prijzen die men in België,bijna bereikt hebben op het einde van de veiling.
Je moet maar eens enkele catalogi van " La galerie Numismatique" ter hande nemen. Dan besef je pas hoe we soms hier goedkoop aan zaken kunnen geraken.

Maar de vraag blijft bestaan, men moet geen peren met appelen en citroenen gaan vergelijken. De betere zaken kosten zowel in Duitsland, België als elders in de wereld in evenredigheid evenveel geld.

Ik weet toch zeker als ik van mijn historische wapens ga verkopen dat deze zullen aangeboden worden op de veilingen van Herman Historica.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 78 toeren plaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Was ik nog effen vergeten.

Bij openbare veilingen komen er in België een kleine 18 % onkosten bij, in Duitsland kan dit oplopen tot 23.8 %

Ik geef gerust toe, dat er zaken zijn die je wel eens elders goedkoper kan kopen (maar van die zaken zullen er dan nog in overvloed zijn), maar als je dan de nodige kosten van verzending ed. er bij rekent dan hebben wez het hier toch nog niet zo slecht met het verzamelen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: 78 toeren plaat

Bericht door patrickh »

Heb hier een soortgelijke gevonden:

http://www.warrelics.eu/forum/art-decor ... rd-453750/

Hoe kom ik aan de prijs €30-€50? Als ik vergelijk met Nederlandse NSB en Jeugdstorm platen, die doen zonder hoes rond de €30-€40, met hoes €75-€90
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 78 toeren plaat

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Patrick,

In de link wordt nergens een prijs vernoemd. (hopelijk komt dit nog)

Dus ik denk eerlijk dat je hier weer appelen met citroenen gaat vergelijken.

Het verzamel publiek van Duits (in al zijn vormen) is een pak groter en internationaler dan het verzamelbereik van Nederlands NSB.

Zou kan ik nog ander vergelijkingen boven halen.

Laat ons nog zo een scheve vergelijking maken : een Belgische adrian helm model 1931 haalt bijlange de prijzen niet als een Duitse gewone infanterie helm (al zijn er van deze laatste een pak meer gemaakt dan Belgische M 1931 helmen) beide dus in perfecte conditie.
Een dergelijke vergelijking maken is gewoon dom volgens mijn bescheiden mening.

Ik zou dus deze plaat eens graag bij een erkand en gerenommeerd verkoper zien verschijnen en dan is er misschien te praten over een +/- juiste taxatie.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie