Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Dat klinkt interessant. Hoef de precieze plek niet te weten maar kan je ongeveer vertellen waar dat was? En zijn er foto's van?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door patrickh »

Midden Nederland, 16 stuks zelfs, staat op oorlogsvondsten.nl
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door hajos »

Heb gezegd beschreven.
heb niet gezegd dat het niet voorkwam :-p
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Edgar »

Wel gaaf, viel me net pas op dat de helmplaten ook verwijderd zijn. Eerste stukje bewijs :wink:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Kunnen de foto's ook hier geplaatst worden? Kan iedereen er over mee praten.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door patrickh »

Helaas niet mijn vondst, heb het alleen gelezen, hier is de link:

http://oorlogsvondsten.nl/forum/viewtop ... 10&t=16776

Moet je wel betalend lid zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Erik »

Edgar schreef:Wel gaaf, viel me net pas op dat de helmplaten ook verwijderd zijn. Eerste stukje bewijs :wink:
Waarvan? Het is slechts bewijs dat de helmplaten zijn verwijderd.
Van veteranen die ik de afgelopen 20-25 jaar sprak weet ik dat velen, tijdens hun mars naar de Vesting Holland, te horen kregen dat het leger had gecapituleerd en dat de uitrusting en bewapening op de aankomstlocaties moesten worden overgedragen. Kennelijk, zo te horen van de veteranen, hadden veel Nederlandse militairen moeite met het overdragen van de geleeuwde helm en verwijderden zij tijdens de marsrusten de helmplaat. Deze werden weggegooid of meegenomen naar huis als souvenir.
Het verwijderen ging dus niet altijd wegens tactische redenen. In de geschreven verslaglegging is mij ook maar één voorbeeld bekend: post de Engelaar (MC van kapitein Moquet), in de boeken van Brongers aangeduid met 'de schans'.

Ook gehoord van een 8RI-er: "Helmplaat verwijderen? Nooit van gehoord. Hadden we ook geen tijd voor. Zal wel bij één van de wat rustiger eenheden gebeurd zijn..." (of woorden van gelijke strekking)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Edgar »

Dan nog, op die foto's is duidelijk te zijn dat de helmplaat is verwijderd en de helm is gecamoufleerd. Ik neem aan dat jij niet de hele voormalige Krijgsmacht heb gesproken ;) Tuurlijk is dat verwijderen niet altijd gebeurt in de oorlog, heb ik ook nooit beweert, lijkt me nogal logisch.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Mike_Utrecht »

Ik heb begrepen dat de soldaat na de capitulatie zijn spullen diende in te leveren behoudens de helm en het gasmasker.
Wellicht was dit niet bij iedere soldaat bekend. Ik zal eens graven in mijn documentatie en bovenstaande onderbouwen.
De enige reden welke ik aannemelijk vind is dat inderdaad de helmplaat verwijderd is na capitulatie als symbolische waarde.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Erik »

Edgar schreef:... Ik neem aan dat jij niet de hele voormalige Krijgsmacht heb gesproken ;)
Nee, dat klopt, ik mis er nog een stuk of twaalf... :wink: :lol:
Van een wielrijder hoorde ik in 2006 (laatste herdenking) dat het helmplatenverhaal een NSB-sprookje was om de krijgsmacht in een laf licht te zetten! Hij werd er zelfs nu nog (2006) kwaad om!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door patrickh »

Ook dit is weer niet met bewijzen gestaafd, dus ben ik daarover zeer sceptisch... Heb al tweemaal gehoord van vondsten van helmplaten op voormalig strijdveld, dus die zijn niet als souvenier eraf gehaald.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door racefiets »

Inderdaad. Pas geleden nog op een ander forum 16 stuks op 1 lokatie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Ook dit is weer niet met bewijzen gestaafd, dus ben ik daarover zeer sceptisch... Heb al tweemaal gehoord van vondsten van helmplaten op voormalig strijdveld, dus die zijn niet als souvenier eraf gehaald.
Tja, de herinnering van veteranen is natuurlijk gekleurd door de jaren. Elke soldaat heeft gelijk voor de tien meter om hem heen. Maar zo'n ongewone handeling; zou de betrokken veteraan niet gewoon gelijk kunnen hebben?
Net zo min is er bewijs dat de helmplaten verwijderd moesten worden van hoger bevel; dat bevel heeft kennelijk wel bestaan, heeft zéker niet alle onderdelen bereikt en is bovendien kennelijk herroepen.
De helmen waarover we spreken zijn oud en hebben ook na de meidagen een geschiedenis. Deel ervan is in Engeland geweest, deel ervan is na de oorlog gewoon doorgebruikt (politie en KMar liepen er tot in de jaren zestig mee, helmen zijn in het leger gebruikt als 'oefenvijandvoorstelling'), er zit veel speelgoed bij ("Hoi hoi! De helm van opa!") of wat dan ook. Over elk verhaal kun je dus 'zeer sceptisch' zijn. Vrijwel niets is door bewijzen gestaafd. Je kunt slechts een beeld krijgen door te zien wat op de verzamelmarkt wordt aangeboden. Wat ligt er meer in de kraam: helmen mét of helmen zónder helmplaat?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Net deze helm binnen gekregen. Ben zelf ook geen groot gelover dat het vaak gebeurde dat de plaat er af geslagen werd en dan gecamoufleerd werd. Maar aangezien de rest van de helm er goed uitziet en de verf er oud uit ziet wil ik toch graag jullie mening horen over deze helm.
Bijlagen
20141224_111737.jpg
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Gecamoufleerde NL helmen mei 1940

Bericht door Alex »

Close up je
Bijlagen
20141224_111700.jpg
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Plaats reactie