Historisch geweer voor de jacht

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Historisch geweer voor de jacht

Bericht door Julian »

Beste forumleden,

Sinds vorige maand ben ik in het bezit van mijn eerste echte Vlaamse jachtakte (als Nederlander nog wel!) en met het jachtseizoen geopend doen er zich nu wat leuke kansen voor als jongjager, op kleinwild en met een hagelgeweer welliswaar.
Nu is het zo dat ik ook op grootwild mag jagen, met een kogelgeweer, en wegens mijn interesse in de Wo2 neig ik dan natuurlijk weer naar een historisch wapen. Misschien niet even ideal voor de jacht als de nieuwste wapens, maar het lijkt mij een tof concept om het authentiek te laten maar er toch een nieuw leven in te blazen.

Daarom ben ik opzoek naar een volledig functionerende K98. Een Moisin Nagant heb ik ook nog naar gekeken en dit blijft een optie, maar de goedkope fabricatie maakt 9 op 10 wapens niet meer hedendaags handelbaar. Maar terug naar de K98, ik zoek dus tips, websites, handelaars etc. bij voorkeur een handelaar zie wel weet waar hij het over heeft betreffende Wo2 en niet toevalling 'zo'n leuk oud ding' heeft liggen. Tips richting het buitenland zijn welkom, maar het kost me wel wat meer deelname aan de bureaucratie!

Bij voorbaat bedankt,

Julian
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door racefiets »

Mag je tegenwoordig dan met een militair uitziend geweer jagen in Belgie? Dat was een paar jaar geleden nog uit den boze.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door Julian »

Het doet er niet zoveel toe hoe het wapen eruit ziet (met uitzonderingen daargelaten).
In principe mag voor de jacht gebruikt worden;
1. Een kogelgeweer met een grendel, 1 kogel in de kamer en max. 4 in het magazijn
2. Een kogelgeweer, semi-automatisch, 1 kogel in de kamer en max. 2 in het magazijn
De trefenergie dient tenminste 980 Joule op 100m afstand te zijn.

De k98 (7,92 x 57 mm) en Moisin Nagant (7,62 x 54 R) voldoen hieraan, het kaliber type is alleen afwijkend omdat het inderdaad militair is, maar er is wel 'softpoint munitie' voor te krijgen (verplichte munitie voor de jacht).

Maar als je militair uiterlijk bedoelde in de zin van een demper, lazer en een 'red dot sight', dat is inderdaad allemaal verboden. Daarnaast heb je nog de discussie over wat geaccepteerd is en wat niet. Erg raar zou ik inderdaad niet opkijken als men afkeurend naar een K98 zou kijken in het veld, in dat geval zou het gewoon een collectie item worden, we kunnen er dus nog twee kanten mee uit..

Julian
Laatst gewijzigd door Julian op 19 sep 2014, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door racefiets »

Dan is er zeker wat veranderd de laatste jaren. 10 of 15 jaar geleden werd er zelfs opgetreden tegen een militair geweer in originele uitvoering. Mij Pa jaagt ook met een K98 maar wel in een sport kolf. Dat was geen probleem enkel een originele kolf werd niet geaccepteerd door de jachtacte controlerende mensen daar. En dat heb ik zelf gezien.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door Der Blitz »

wel effe rekening houden dat op een k98 clip dus vijf kogels passen, dus een te veel naar u beweerde regels. En ik geloof ook niet dat je met zo een wapen mag gaan jagen. Dat is militair wapen, bij mijn weten mag je dat niet eens schietend hebben laat staan in de open natuur gaan jagen. Of het moest veranderd zijn natuurlijk, zoals racefiets al zei wist ik ook dat dat niet mocht, en naar de wapenwet in belgie ook strenger geworden is tegenover vroeger lijkt mij het heel straf moest dat nu plots wel mogen.

groeten
Laatst gewijzigd door Der Blitz op 23 sep 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door Julian »

Der Blitz schreef:wel effe rekening houden dat op een k89 clip dus vijf kogels passen, dus een te veel naar u beweerde regels.
Vijf kogels in de clip maakt 1 in de kamer en 4 in het magazijn, dat is correct toch?

Voor de rest zal ik de boel nog even uitpluizen. Ik was wel laatst in een jachtwinkel om te vragen of de nodige munitie in 'soft point' leverbaar was (met de vermelding dat het voor een K98 of Mosin Nagant voor de jacht zou zijn), mij werd verteld dat die munitie wat moeilijker is om te krijgen maar leverbaar. Over de legaliteit ervan werd niks gezegt...

Julian
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door racefiets »

Nee ik dacht dat alle 5 de patronen passen in het magazijn met de grendel dicht. Het is dus mogelijk om 5 patronen in het magazijn te hebben en 1 in de kamer. Moet wel zeggen dat het al weer even geleden is dat ik een K98 in mijn handen het gehad maar ik zal het vanavond even proberen met een Mosin.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door Uncle Goose »

Neen, gezien zowel de Mosin Nagant als de K98 geen uitneembaar magazijn hebben steek je 5 patronen in het magazijn maar eens je de grendel dicht doet wordt de eerste patroon automatisch in de kamer geduwd. Dus dan zitten er wel degelijk 4 in het magazijn en 1 in de kamer. Er is dan geen echte mogelijkheid meer om nog een patroon extra erin te steken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Zwitserse K31 die een uitneembaar magazijn heeft).
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door racefiets »

Die kan je met de hand ook even naar beneden duwen voordat je de grendel sluit. Vervolgens de grendel net over de achterste rand van de patronen schuiven en een patroon handmatig in voeren.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door ZEN.45 »

Als je voor een Mosin-Nagant gaat zou ik toch opteren voor een Finse M27/M28/M39 (kwalitatief veel beter) of een Tsjechische M59 (korter en meestal minder slijtage).

Mauser 98’s kan je ook vinden in 7,6x51 (.308). Ik ben zelf geen jager maar het zou mij sterk verbazen dat jachtmunitie in 7,92x57 of 7,62x51 moeilijk te vinden is.

Als je de bovenste patroon iets naar beneden duwt bij het grendelen schuift de grendel over het magazijn zonder een patroon te kameren. Dan heb je dus 5 patronen in het magazijn en een lege kamer. Of je kan een zesde patroon voor de grendel plaatsen en dan heb je 5 patronen in het magazijn en 1 in de kamer maar krijg je uitwerpproblemen. Als de (6de) patroon niet vanuit het magazijn geladen wordt, komt de ‘extractor’ niet over de hulsrand en wordt deze patroon (of huls) niet uitgeworpen bij het grendelen.

Voor een Mauser 98 kan je een aangepaste vloerplaat en veer kopen die het magazijn beperkt tot 3 patronen. Er bestaan ook laders van 3 patronen die je zonder wijziging aan het wapen kan gebruiken (je moet gewoon de vloerplaat/veer/follower verwijderen en je kan er de lader inklikken)
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Historisch geweer voor de jacht

Bericht door Julian »

Bedankt heren, van deze reacties leer ik ook bij!
Plaats reactie