Waarde M1928 Haversack

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

RelicHunter44 schreef:Ja vind de M1943 Wel mooier qua model, maar zo'n T-Schep past er beter bij. Maar is ie dan wel mint en met hoes, als ie 100 euro kost?
Mint schepjes vindt je bijna niet. Als er hij mint uit ziet, zijn bijna altijd overgeschilderd. Mint hoezen zie wel vaker. dus shep en hoes in gebruikte staat is rond de 100 euro. 20 jaar geleden deden ze al rond de 75 gulden.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik had een zooitje van die schepjes een tijdje geleden. In goede staat, maar zeker niet mint met een goede cover verkocht ik ze voor 85 euro. voor 20 euro moet je die haversack wel kopen ja. Ik zoek trouwens nog een OD groene (niet overgeverfd). :wink:

Ik heb trouwens in m'n verzameling een British Made M1910 schepje. Deze zijn iets anders van constructie en echt extreem zeldzaam; behalve mijn eigen exemplaar ken ik er slechts eentje in een andere collectie. :)

Grtn

David
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik heb wel een M1910 schophoes Amerikaans, waatr op staat British made, is die dan ook heel zeldzaam?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Nee, de hoesjes zijn niet zeldzaam, ook niet British Made. Ik heb het echt over het schepje zelf. Haversacks werden trouwens ook in Engeland gemaakt. 8)

grtn

David
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Oow hehe jammer :( Maar das toch raar, waarom die hoezen niet zeldzaam zijn :S :( Maar bedankt voor de goede info! :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

earlymb schreef:Ik had een zooitje van die schepjes een tijdje geleden. In goede staat, maar zeker niet mint met een goede cover verkocht ik ze voor 85 euro. voor 20 euro moet je die haversack wel kopen ja. Ik zoek trouwens nog een OD groene (niet overgeverfd). :wink:

Ik heb trouwens in m'n verzameling een British Made M1910 schepje. Deze zijn iets anders van constructie en echt extreem zeldzaam; behalve mijn eigen exemplaar ken ik er slechts eentje in een andere collectie. :)

Grtn

David
David,

Kan je eens een foto plaatsen van die british made schep? Ik ken em niet :cry:
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Hier zijn wat foto's. De bovenste schep op de foto's is een standaard M1910, zodat de verschillen wat duidelijker zijn. De enige markering is "US", maar veel groter dan de normale markeringen en in een lettertype dat meer op British Made materiaal wordt gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grtn

david
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Bedankt David. :D

Weer wat geleerd. Ik had hem nog nooit gezien. :shock:

grt,

Aad
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik heb deze ook bij toeval te pakken gekregen; pas na onderzoek kwam ik erachter wat het is. Zoals ik al zei zijn ze erg zeldzaam; ik heb zelf nooit een andere gezien, maar ik weet er eentje in een andere collectie. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Nog even iets over het gebruik van de M43 schep en de haversack. Dit werd natuurlijk wel gedaan, maar echt goed passen deed het niet. op foto's zie je altijd dat de schep met hoes nogal ver boven de meatcanpouch uitsteekt. Een eerste model M43 hoes (met vaste haak) kan volgens mij ook niet vastgemaakt worden aan de tab op de klep van de haversack, onder de meatcanpouch. Dat is denk ik een van de redenen van het in 1944 verschijnen van de 2e model M43 hoes, met de verstelbare haak. Als je de haak op de onderste positie stelt is hij denk ik wel te bevestigen aan de tab, hoewel de schep dan nog steeds zover naar boven uitsteekt. Het veel plattere T-schepje past hier veel beter, en het is duidelijk te zien dat deze manier van bevestigen ook is ontworpen voor dit model schep. Bovendien staat het ook gewoon veel beter! :)

Grtn

David
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

En dan deze rariteit ....
De GI rechts op de foto heeft een M1910 hoes kapot geknipt zodat de M1943 schop erin past....en daarna alles mooi bevestigd op z'n Assault Jacket.... Als je ziet hoe laag de hoes hangt heeft hij waarschijnlijk een model 1910 hoes met de haak laag genaaid, initieel voorzien voor de mountain rucksack....
Waarschijnlijk heeft hij ergens een M43 schop meegenomen en had hij niet de geschikte hoes ervoor....

Afbeelding
Afbeelding

BTW dit zijn mannen van de 29 Inf Div of Rangers aan het inschepen voor D-Day

Johan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Bij de ontwikkeling van de Mountain-Rucksack in 1942 kwam men tot de vaststelling dat als men de standaard M1910 T-Schop met houder aan de voorziene tab bevestigde, het uiteinde van de schop onder de rugzak uitkwam en het daardoor niet mogelijk was om de rugzak plat op een ondergrond te plaatsen.
Dit werd opgelost door een speciale M1910 hoes te maken met een haak die lager op de hoes werd genaaid dan op de standaard M1910 hoes.
Op de volgende foto zie je links het standaard model en rechts het model voor de Mountain-Rucksack
Afbeelding

Zie ook Pagina 82 in de GI Collector's Guide

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Inderdaad. Het is jammer dat het in het boek slechts staat aangegeven als een variant, zonder het specifieke doel. Een van de weinige fouten die ik gevonden heb. De meeste in WO2 gebruikte T-schepjes zijn trouwens opnieuw uitgereikte veteranen van WO1, hoewel er door Ames in 1942 een batch nieuwe zijn gemaakt. Origineel horen ze ongeverfd te zijn, maar dit werd later in het depot wel vaak gedaan. WO1 exemplaren zijn ongemerkt behalve een "US" op het metaal en op het hout. Een andere markering is de "flaming bomb", maar deze is vrij zeldzaam. Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar hij is een beetje onscherp.

Afbeelding

Grtn

David
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

earlymb schreef:Inderdaad. Het is jammer dat het in het boek slechts staat aangegeven als een variant, zonder het specifieke doel. Een van de weinige fouten die ik gevonden heb.
David,

Het staat toch wel degelijk aangegeven, hoor, op die blz.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Misschien heb ik er overheen gelezen. :oops:
Plaats reactie