hulp bij onderzoek

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
cmlnn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2014, 10:43

hulp bij onderzoek

Bericht door cmlnn »

Hallo allemaal,

Ik probeer informatie te vinden over een familie lid van mij, maar ik vind het lastig de goede bronnen te vinden.
Het enige dat ik weet is dat zijn naam Fritz Herwegh is, hij onderscheiden is met het gouden Duitse kruis en dat hij haubtsturmfuhrer was bij II. SS panzergrenadier regiment 39.
Het is een Duits familielid, dus sites over Nederlanders bij de SS, die ik tegen ben gekomen, hebben geen zin.
Ik probeer wat meer informatie over hem te zoeken en over de eenheid waar hij gediend heeft.
Weet iemand waar ik het beste deze informatie kan vinden?

Alvast bedankt!
Groeten Coen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: hulp bij onderzoek

Bericht door Erik »

Ik denk dat je zoektocht hier moet beginnen:

Angehörigen des Heeres, der Reichs- und Kriegsmarine, der Luftwaffe, der Waffen-SS, Beamte, zu Angestellten und Arbeitern der Wehrmacht, zu Angehörige des gesamten männlichen und weiblichen Wehrmachtgefolges, der Organisation Todt und des Reichsarbeitsdienstes sowie bei Nachweisen über Kriegsgefangenschaft und zur Klärung von Vermisstenschicksalen wenden Sie sich bitte an:

Deutsche Dienststelle (WASt)
Eichborndamm 167 - 179
13403 Berlin
Internet: http://www.dd-wast.de

Voor meer algemene vragen en vragen over das Heer:

Bundesarchiv-Militärarchiv
Wiesentalstraße 10
79115 Freiburg/Brsg.
E-mail: militaerarchiv@bundesarchiv.de
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: hulp bij onderzoek

Bericht door joeri681 »

Hoi Coen,

Je zou ook kunnen kijken op http://www.volksbund.de
Dit is een site met een kapitaal aan gegevens van Duitse soldaten, Misschien kan je je familielid ook vinden.

Succes!
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: hulp bij onderzoek

Bericht door D_Dutch »

Hallo Coen,

Wat betreft de Waffen-SS kan je het beste een verzoek indienen bij het Bundesarchiv (Abteilung Reich) aangezien daar de gehele persoonsdossiers van o.a. SS-officieren bewaard worden. De grootte van een dergelijke staat van dienst verschilt echter wel en er zijn kosten aan verbonden. Het verzoek kan schriftelijk ingediend worden aan:

Das Bundesarchiv - Abteilung Reich -
Finckensteinallee 63
12205 Berlin
Deutschland

Meestal krijg je binnen een maand een reactie ter bevestiging dat je verzoek is ontvangen, soms krijg je ter verificatie nog een extra formulier waarbij je moet invullen waarvoor je de informatie wilt gebruiken en wat de precieze familieverbintenis is.
cmlnn
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2014, 10:43

Re: hulp bij onderzoek

Bericht door cmlnn »

Bedankt voor de informatie! Ik ga hiermee proberen meer informatie te vinden over hem.
Plaats reactie