Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Vind het zeer triestig dat er geen reactie komt van het forum team :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door stukaf »

Ik zat net zelf met een dergelijk probleempje, en kijk wat ik op catawiki kon vinden;
http://veiling.catawiki.nl/kavels/13947 ... 20ste-eeuw
Hier heb ik al 3 van mijn lotje kentekens kunnen identificeren.
;-)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Chris,

Kan U enkel verder helpen met de mutsemblemen van de rest ken ik ook niet zoveel.

Je kan mij steeds mailen of een pB zenden.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door stukaf »

Nog twee ben ik aan het opzoeken, namelijk A en I op bijgaande foto;
Bijlagen
belge110.jpg
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

A Infanterie regiment Johan Willem Friso
B Veldartillerie

D Infanterie regiment Heurtsz
E Leeuwenkop voor op de zijkant van een shapka van de Belgische lansiers pre 14 (maar mist een haak zo te zien)
F Vermoed een embleem van het Luxemburgse leger
g Mutsembleem van het 3de Para (gelegerd in Toelen)
H Muts embleem van UDA (vliegveld verdediging van het Belgishce Leger)

de drie andere kent ik niet.

Het zou dit iets met Zuid -Afrika kunnen te maken hebben, denk dat ik,d at hoofd al gezien heb op Zuid-Afrikaanse munten
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door stukaf »

Merci Guy!
C is een koppel van het Peruviaans leger,F is idd Luxemburg maar dat zou ik nog willen dateren......en J is Frans coloniaal leger in cote d'ivoire na 1958.
I zou ik nog willen kennen en K is onbelangrijk.
Alvast bedankt voor de A!
FriedHelm
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jan 2015, 21:08
Locatie: katwijk aan zee

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door FriedHelm »

voor de geïnteresseerden een overzicht van de baret emblemen van nu.
komen rechtstreeks uit mijn militaire bijbel
WP_20150223_001[1].jpg
WP_20150223_002[1].jpg
WP_20150223_003[1].jpg
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo,

Denk dat Uw bijbel al iets verouderd is :)

Zie toch al zeker 4 emblmen die nu terug een ander achtergrond kleurtje gekregen hebben.

Dit zou allemaal verwerkt worden in een subforum idem met de bevestigingsverschillen enz.....

Maar er is zeker geen belangstelling voor deze info bij de forumleiding, maar schijnbaar wel bij leden, daar ik er regelmatig toch een vraag over krijg.
En met zijn alle samen zouden wel nog wel meer info kunnen vergaren.

Maar een Nederlandse uitdrukking zegt

Helaas, pindakaas :lol:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Ook het embleem van de Iman staat er niet tussen vermoed ik. :wink:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
FriedHelm
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jan 2015, 21:08
Locatie: katwijk aan zee

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door FriedHelm »

klopt de iman staat er niet bij. mocht die nodig zijn wordt die wel gehaald maar der zitten voor zover ik weet geen streng gelovige moslims die perse een iman nodig hebben. over veroudering van de bijbel het komt uit 2014. vorig jaar aan mij verstrekt met de wijzigingen.
maar defensie kenende is het vast al wel weer verandert
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo,

Het gaat om de volgende emblemen

administratie met gele achtergrond : voor 2001 rozerood, van 2001 tot 2009 geel, daarna terug naar rozerood
Technische Dienst :tot 2001 zwart, van 2001 tot 2009 geel, daarna terug zwart
Bevoorrading en transport regiment : geel van 2000 tot 2009, daarna karmozijnrood met Nassaublauwe biezen
Geneeskundige dienst : tot 2000 groen, van 2000 tot 2009 geel, daarna terug groen

Dit enkel ter info.

Mocht je een origineel embleem van Iman kunnen vastkrijgen ben ik bereid om dit van U over te kopen. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door limburgsejager »

Hallo Guy,

Om er even op in te haken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de varianten van 2001 tot 2009 nog nooit in die draagwijze heb gezien. Zou het kunnen dat deze veranderingen niet ter uitvoering zijn gekomen?

Is het trouwens nog iets geworden met het kct embleem of was het niet de oude slag of 'hoornse slag' die u zocht.

Groet Marco
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Marco,

Van die kleuren van achtergrondje is reeds besproken geweest in een ander topic (zou het eens moeten zoeken waar het juist staat) en zou wel degelijk in voege zijn gekomen. (trouwens ik heb deze emblemen met beide achtergrondje in mijn verzameling zitten)

Als Belg heb ik niet zo dadelijk info die rechtstreeks van het leger komt, Maar Erik die wel militair is heeft dit toen aangehaald in dat bepaalde topic.

Ik heb de vraag gesteld aan de verkoper. Maar hij heeft niet geantwoord en het embleem op gereserveerd gezet bij het eerste bod.

Maar volgens mij was dit geen Hoornse slag.

Het is juist die slag die ik nog aan het zoeken ben :(
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door limburgsejager »

Hallo Guy,

Dat is dan nieuw voor mij. Ik zit zelf ook in dienst vandaar mijn reactie dat ik zelf niet gezien heb. Verder heb ik me er ook niet in verdiept. Erik heeft er inderdaad veel meer verstand van en aan zijn kennis zal ik dan zeer zeker niet twijfelen.

Dat is idd jammer van marktplaats. Dingen zijn vaak via de mail verkocht of het eerste beste bod wat er op komt. Dus proberen er snel bij te zijn is de beste optie.

Ik zal mp voor je in de gaten houden en mocht ik iets tegenkomen hoor je het van me.

Groet Marco
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Overzicht Nederlandse baretemblemen vanaf 1945

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Marco,

Men kan niet alles weten hé :)
Daarom zijn er fora voor gemaakt om info te delen onder verzamelaars en elkaar bij te staan met goede raad of tips.

Maar spijtig genoeg heb ik al ondervonden dat dit niet zo bij iedereen wordt aanzien. Maar dat is een andere discussie :lol:

Persoonlijk vind ik het frustrerend dat men een vraag stelt aan een verkoper en dat men er geen antwoord op krijgt. Dat men het buiten mp of aan de eerste bieder verkoopt heb ik geen problemen mee, dat is de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Nu in dit geval was mijn vraag vrij vroeg gesteld en veel later pas het bod en de reservering gekomen.
Maar ja ik ben een buitenlander en dat vertrouwen ze niet altijd. Nochtans heb ik een score van 100 % op eBay voor de meer dan 2035 aankopen die ik al gedaan heb, zowel nationaal als internationaal.
Denk misschien dat ze een dergelijk systeem van feedback ook eens moeten gaan invoeren op mp zodat de verkoper en koper de reputatie van elkaar een beetjes kunnen inschatten.

Maar echt wakker lig ik er niet meer van na +/- 45 jaar verzamelen. :)
Heb ik het embleem vandaag niet, dan zal het misschien volgende week of binnen enkele maanden zijn. Hoop doet leven :+
De Nederlandse baret emblemen zijn nu echt mijn prioriteit niet in mijn verzameling.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie