representatief stuk

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

representatief stuk

Bericht door jurgen »

hallo,

Ik heb nooit echt iets gehad met deze periode, maar eigenlijk interesseert deze me, om allerlei redenen waar ik verder niet over ga uitweiden, wel. Ik heb niet de ambitie om hierin echt een verzameling op te starten, maar het lijkt me wel boeiend hier iets van te bezitten als het ware.

Nu vroeg ik me af welk stuk, als je er nu één zou moeten uitkiezen, je echt als een interessant, representief stuk voor deze periode zou kunnen beschouwen? Liefst iets visueel aantrekkelijk ook natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: representatief stuk

Bericht door Jan Klaassen »

Wát een lastige vraag! In de DDR zijn zoveel verschillende soorten, en ook zoveel verschillende mooie uniformen geproduceerd dat het haast onmogelijk lijkt er 1 uit te kiezen. Mijn eerste ingeving was een Stasi-Uniform, maar die zijn niet bijzonder afwijkend van een "gewoon" legermodel - alleen de wapenkleur is anders, en dat is geen heel overduidelijk verschil en dat maakt van die uniformen ook geen representatief stuk. Uiteindelijk denk ik, ook even in gedachten houden wat betaalbaar en bereikbaar is, dat je nog wel het beste een uniform van het Wachregiment Friedrich Engels kunt samenstellen, zoals dat bij de Neue Wache in Berlijn werd gebruikt - en waar duizenden westerse toeristen mee op de foto zijn gegaan. In de DDR zelf werd dit uniform al als representatief gebruikt, 'nuff said ;-)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: representatief stuk

Bericht door Kugelblitz »

Trabi kopen! :wink: Verder wellicht een vlag van de DDR, met erbij zo'n Schirmmütze?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: representatief stuk

Bericht door coco »

Ik (denk) dat ik in een zelfde schuitje zit als Jurgen, ondanks dat ik het niet ga/wil verzamelen interesseert deze periode me enorm.
Mijn enige stuk is een DDR vlag omdat die vlag voor mij persoonlijk (naast een Trabi) het meest herkenbare is van dit tijdperk.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: representatief stuk

Bericht door michiel01 »

Vlag + Helm

(m'n eerlijke antwoord was geweest: een stuk Berlijnse muur)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: representatief stuk

Bericht door laurens jan »

Wachttoren?
http://www.lagermaulwurf.de/shop.htm?lade=waren68.htm

Maar even serieus ik zou voor een stasi uniform gaan!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: representatief stuk

Bericht door patrickh »

Gewoon de pet MET embleem. Kent iedereen!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: representatief stuk

Bericht door jurgen »

Redelijk wat reacties zie ik, mooi.

Een vlaggenman ben ik nu niet echt, maar een helm en/of Schirmmütze lijkt me nog wel wat.
Wat zouden deze tegenwoordig in een goede staat mogen kosten, een euro of 30?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: representatief stuk

Bericht door Jan Klaassen »

Een normale NVA-schirmmütze voor een officier in een "normale" maat (55-56) kan je op ebay voor €1-€15 wel op de kop tikken, afhankelijk van de staat. Hoe ouder en groter, hoe duurder. Die voor manschappen zijn al wat minder vaak te vinden (al is dat natuurlijk een verschil van niets en zijn ze op zich nog heel goed te vinden), dus die gaan voor een evenzo hoge prijs, al is de "kwaliteit" en de "appeal" volgens sommigen wat minder.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie