[HELP] Met de auto naar Normandie

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Monco Bounty Killer
Lid

[HELP] Met de auto naar Normandie

Bericht door Monco Bounty Killer »

Ik ga over een weekje richting Normandie; na heel wat informatie bekeken te hebben op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat het een ware puzzel is, er is teveel te doen/zien en ik krijg nooit alles op een paar dagen gezien.

Een paar vraagjes:

1. Is het een idee om zelf richting de stranden te gaan zonder excursie?
m.a.w. kun je op eigen houtje bij de bunkers komen en loop je er zo
tegenop? zijn de musea ook hier te vinden?

2. Zijn er goede boekjes te koop in normandie die alle bezienswaardigheden beschrijven met routes?

3. Liggen Utah - Omaha - Gold/Juno/Sword op een redelijk te overbruggen afstand bij elkaar en zijn deze te benaderen of zijn vele stukken afgezet vanwege de nog aanwezige mijnen/granaten?

4. Wat is de absolute MUST-SEE volgens jullie? Point du hoc?
"Get three coffins ready"
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Waar ligt je interesse? Duits, engels, canadees, amerikaans. infanterie, para's? Wat wil je zien bunkers, musea? Op de stranden zelf is niet veel te zien, behalve de mullberry havens.
robin.h
Lid
Contacteer:

Re: [HELP] Met de auto naar Normandie

Bericht door robin.h »

Monco Bounty Killer schreef: 1. Is het een idee om zelf richting de stranden te gaan zonder excursie?
m.a.w. kun je op eigen houtje bij de bunkers komen en loop je er zo
tegenop? zijn de musea ook hier te vinden?

2. Zijn er goede boekjes te koop in normandie die alle bezienswaardigheden beschrijven met routes?

3. Liggen Utah - Omaha - Gold/Juno/Sword op een redelijk te overbruggen afstand bij elkaar en zijn deze te benaderen of zijn vele stukken afgezet vanwege de nog aanwezige mijnen/granaten?

4. Wat is de absolute MUST-SEE volgens jullie? Point du hoc?
1.Ja,daar kun je zelf komen,dit staat ook meestal wel mooi aangegeven met bordjes langs de weg.

2. Ik weet niet precies waar je die kunt krijgen,maar die zou je deaar wel kunnen vinden.

3. Die stranden zijn goed te overbruggen,maar als je alles wilt zien,ben je wel langer als een dag bezig. Voor zover ik weet zijn er geen stukken afgezet met mijnen of granaten.(alleen als je bij point du hoc het "strand" omlaag gaat,daar liggen nog wel eens granaten,maar het is ook moeilijk om daar onder te komen.)

4. Persoonlijk vind ik de Batterij bij Longues Sur Mer eentje die je echt moet zien,en point du hoc natuurlijk,daar zul je versteld staan van de grote kraters,en betonnen stukken wat daar liggen.

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Monco Bounty Killer
Lid

met name de bunkers op de stranden
amerikaans
infanterie
musea
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Nog een tip: Kijk eens naar deze site http://www.overlordtour.bravepages.com/normandie.html staan alle plaatsen op die je kunt bezoeken in Normandie,en ook met een routebeschrijving erbij.

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Lijn standaard aanbeveling...

Te bezichtigen in Normandië

Michelin kaart 231 en/of 54
(Italic zaken zijn zeker aan te raden)
US sector: ±2dagen:
UTAH-Beach:Museum en monumenten voor US eenheden die op Utah geland zijnSte MARIE du MONT: Kerk en omgeving, Dropzone van 101 Airborne Divisie
Ste MERE EGLISE: Kerk en museum, Dropzone van 82 Airborne Divisie
Aan de brug over de MERDERET: Monument “Iron Mike” voor US para’s en kuil van Gen GAVIN
Crisbecq en Azéville: artilleriebatterij

Grandcamp Maisy: RANGER monument en museum
La Cambe: Duits kerkhof met ±21000 doden
Pointe du Hoc: Monument voor US rangers

OMAHA-Beach:
Vierville: monumenten voor US eenheden die op Omaha geland zijn
Vierville: omaha-museum
Colleville: US kerkhof met 9381 doden
St Laurent: monumenten en Big Red One Museum

UK sector: ±2dagen
Longues: kustbatterijPort en bessin: museum met uit de zee opgegraven wrakken

Arromanches: museum en resten van de kunstmatige haven, 360°cinema

Ouistreham: museum van commando’s en bunker

Ranville en Benouville: Pegasus-bridge en museum
Merville: artilleriebatterij

Bayeux: museum over de gehele slag om Normandië, Engels kerkhof

Andere bezienswaardigheden:
Massa’s monumenten en gedenkstenen langs alle wegen in de sector
Caen: memorial de la Paix
Bayeux: Tapisserie over de slag bij Hastings in 1066
Saint-Lo op ±30Km
Mont saint Michel op ±120Km
Honfleur en Pont de Normandie (± 5Euro) op de heen- of teugweg

Reisroute en logement:
Autoweg van Jabbeke naar Calais, Boulogne, Rouen, Caen (totaal ± 12Euro Péage) en dan N13 richting CHERBOURG, naar BAYEUX

Logement op kamers of hotels in de omgeving van Bayeux en/of Carentan

Aangeraden lectuur en zakgids: Battle of Normandy: uitgegeven door GALLIMARD in Engels of Frans en te koop in elk museum of toeristische dienst ter plaatse

Goede reis....

Johan
29th Let's Go!!!!!
barry
Lid
Contacteer:

Re: [HELP] Met de auto naar Normandie

Bericht door barry »

Monco Bounty Killer schreef:2. Zijn er goede boekjes te koop in normandie die alle bezienswaardigheden beschrijven met routes?
Ik zou zeker ook eens hier kijken:
http://www.oorlogsmusea.nl

Hier staan reistips voor Normandie en zeer veel musea's en bezienswaardigheden In Normandie.
-F.U.B.A.R-
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

Bij elk museum, maar zeker bij diegene bij Utah Beach, kun je allerlei gedetaileerde boeken kopen.

Aanrader is Major and Mr's Holts Battlefield Guide of the Normandy landing beaches. Inclusief map.

Ik heb hem hier bij de boekhandel besteld, maar je vindt hem daar ook overal.

Het mooie bij Omaha beach is dat je naast de super indrukwekkende begraafplaats ook de Wiederstandsnesten nog goed kunt bekijken WN62 en WN65 zijn een aanrader.
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

Als je een paar dagen gaat, kan ik je toch de volgende website aanraden:

http://www.battlebus.fr/

Deze gasten geven zowat de beste tours door normandie en je hebt keuze uit 10 tours a 70,- per dag. Super goed en overal aangeraden.

Kost je een paar uur, maar dan heb je ook wat
Monco Bounty Killer
Lid

bedankt zover

weet iemand ook iets over de winkels te vertellen?
ik hoorde dat er veel replicas verkocht worden van spullen maar ook originele bodemvondsten?
die bodemvondsten zullen wel onbetaalbaar zijn
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

het lollige eraan vind ik in een winkeltje in St Mere Eglise vind je de reprohelmpjes van Band of Brothers voor 190 Euro :p lacheuh :)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Via de grote VVV's en dacht ook bij de ANWB en zeker bij de Bureaux de Tourisme in Normandie zelf is een boekje verkrijgbaar met alle autoroutes langs de diverse musea. Deze zijn thematisch opgezet en zijn ook te volgen door grote borden langs de weg in Normandie.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wilco Vermeer schreef:Via de grote VVV's en dacht ook bij de ANWB en zeker bij de Bureaux de Tourisme in Normandie zelf is een boekje verkrijgbaar met alle autoroutes langs de diverse musea. Deze zijn thematisch opgezet en zijn ook te volgen door grote borden langs de weg in Normandie.
Dit is het:

Battle of Normandy: uitgegeven door GALLIMARD in Engels of Frans en te koop in elk museum of toeristische dienst ter plaatse

Johan
29th Let's Go!!!!!
Timmeke
Lid
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

Zeker de Amerikaanse en Duitse begraafplaats eens bezoeken.. Als je de Amerikaanse dan bezoekt de trap die voor het strand ligt afdalen en je komt terecht op Omaha Beach..

Ik heb ook een klein dorpje bezocht (weet de naam nu niet direct meer, maar een deel van The Longest Day is eronder andere gefilmd). Als je recht voor je kijkt zie je de haven.. Links van je staat bovenop een klif een Duitse bunker, deze ligt op een golfterrein maar is vrij te bezoeken. Zeker eens ingaan!! Je hebt echt een magnifiek zicht over de oceaan en stad. Aan de rechterzijde van de stad vind je dan Duitse versterkingen, en als je beetje rondkijkt en zoekt kan je in de (overwoekerde) loopgraven lopen..

EDIT : T'is Port-en-Bessin dat ik bedoelde! Wij verbleven een dag of 4 op een nabijgelegen camping tussen de bossen, velden en hagen. Echt Normandië landschapje! :)
Afbeelding

Ik heb nog veel bezocht maar ben de namen en plaatsen beetje kwijt..

In ieder geval van plan om ooit nog eens terug te gaan! Echt de moeite om te doen!
Laatst gewijzigd door Timmeke op 05 sep 2004, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

*Zucht* inderdaad, terug naar Normandië...

Maar aankomende zomer ben ik waarschijnlijk niet meer afhankelijk van vervelende ouders :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie