zeep

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

zeep

Bericht door zero »

wo 04 mrt 2015, 21:26
|
lees voor



Politie doet onderzoek naar 'jodenzeep'

LEEUWARDEN -
De politie in Friesland doet onderzoek naar 'jodenzeep' die een inwoner van Dokkum op Marktplaats te koop had aangeboden. Dit bevestigde een politiewoordvoerder woensdagavond.
De politie was getipt door een antifascistische organisatie. De verkoper, „een fervent verzamelaar” van spullen uit de Tweede Wereldoorlog, bracht de jodenzeep op verzoek van een agent vrijwillig naar het politiebureau. „De zeep is ingenomen en wordt op menselijke resten onderzocht”, aldus de zegsman.

Het verhaal dat de nazi's van in concentratiekampen vermoorde Joden zeep maakten en verkochten, is onder historici omstreden en volgens menigeen een fabeltje.

Als uit onderzoek blijkt dat de Friese zeep inderdaad menselijke resten bevat, is het aan het Openbaar Ministerie om te bepalen welk misdrijf mogelijk is gepleegd door de aanbieding op internet, aldus de politiewoordvoerder.

Bron http://www.telegraaf.nl
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: zeep

Bericht door jappie »

Tja. 3 keer raden wie dat geweest kan zijn.

Er is maar 1 iemand die verder niks anders met zijn leven doet.

Wel weer leuk dat een verzamelaar de dupe is van iemand die hierin gelooft.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: zeep

Bericht door arie »

Het kan niet gekker worden :bonk:
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Belvedere
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jun 2012, 14:00

Re: zeep

Bericht door Belvedere »

Ik heb de site van deze ''Bond van Antifascisten'' eens snel doorgekeken.
Het valt me wel op dat, ondanks hun naam, het hoofddoelwit van deze ''organisatie'' niet de fascisten lijken te zijn, maar voornamelijke gewone burgers en verzamelaars.

Wanneer kunnen we deze na-oorlogse verzetshelden in actie zien tegen, ik noem maar wat, neo-nazi's?
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: zeep

Bericht door HMS Renown »

Belvedere schreef:Ik heb de site van deze ''Bond van Antifascisten'' eens snel doorgekeken.
Het valt me wel op dat, ondanks hun naam, het hoofddoelwit van deze ''organisatie'' niet de fascisten lijken te zijn, maar voornamelijke gewone burgers en verzamelaars.

Wanneer kunnen we deze na-oorlogse verzetshelden in actie zien tegen, ik noem maar wat, neo-nazi's?
Als het van hen afhangt stop daar dan maar meteen met verzamelen ze schrijven in hetzelfde artikel op hun website Van der Pijl: "We moeten juist nu nu dit soort handel stoppen en duidelijk maken dat we elke associatie met nazispullen en dus met onderdrukking en vreemdelingenhaat afwijzen. Nazispullen horen alleen in musea thuis."

Dit jaar organiseert men aan de brug van Vroenhoven (Belgisch Limburg) een prachtig spektakelstuk voor de herdenking van de Tweede Wereldoorlog. In een live stuk brengen verschillende mensen de gevechten om de brug over de Maas terug tot leven. In mijn dorp is naar aanleiding van 65 jaar Bevrijding een prachtig toneelstuk opgevoerd ter herdenking van september van 1944 hier. Ik kijk uit naar het stuk in Vroenhoven en heb in 2010 met volle teugen genoten over het stuk van de bevrijding van mijn dorp. Als je hen hun zin geeft hoeven kunnen zulke dingen in de toekomst dan niet meer?

Deze stukken konden alleen maar tot stand komen omdat gepassioneerde verzamelaars hun collectie en hun wijze raad voor de rekwisieten meegaven aan de regisseurs. Met andere woorden het mede dankzij hen dat de herdenking een groter publiek bereikte. Ik las hier trouwens vandaag nog een topic waarin één van de verzamelaars hier zijn collectie ter beschikking stelt van een kortfilm over de Tweede Wereldoorlog. Verzamelaars doen niets verkeerd, integendeel in mijn ogen ze zorgen ervoor dat het verleden mee terug tot leven komt!
_Arthur

Re: zeep

Bericht door _Arthur »

HMS Renown schreef:Als je hen hun zin geeft hoeven kunnen zulke dingen in de toekomst dan niet meer?
Dat klopt, maar gelukkig zijn er nog genoeg burgemeesters in Nederland die wel de belangrijkheid inzien van een re-enactment-opvoering met correcte tegenstander(s).
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: zeep

Bericht door Erik »

Belvedere schreef:Ik heb de site van deze ''Bond van Antifascisten'' eens snel doorgekeken.
Het valt me wel op dat, ondanks hun naam, het hoofddoelwit van deze ''organisatie'' niet de fascisten lijken te zijn, maar voornamelijke gewone burgers en verzamelaars.
Zoek gewoon even door op het internet.
"Anti-fascisme" is alleen een kreet. De mensen achter deze site zijn Stalinisten, geharde kaderleden uit de CPN en andere anti-democratische, extreem-linkse gezelschappen. Ze geuren met de nalatenschap van het communisme.
Een democraat is altijd tegen elke vorm van één-partijstelsels. Een democraat noemt zich niet anti-fascistisch, een democraat is anti-één partijstelsel. Mensen die zich voorstaan Anti-fascist te zijn komen vrijwel altijd uit de hoek van een andere dictatuur.
Hun strijd tegen het fascisme is een farce. Als ze echt tegen het fascisme zijn, strijden ze tegen de N.V.U. Maar dat doen ze niet. Het is een symboolstrijd. Schreeuwen tegen historici die het Duitse leger uitbeelden, ze uitmaken voor namaaknazi's.
Churchill waarschuwde ons al: degenen die het hardst schreeuwen anti-fascist te zijn, zijn de fascisten van morgen ("The Fascists of the future will be the anti-fascists") Het klopt.
Het zijn de rode fascisten van onze samenleving. Be aware.
Laatst gewijzigd door Erik op 05 mar 2015, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Belvedere
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jun 2012, 14:00

Re: zeep

Bericht door Belvedere »

Dat had ik er niet achter gezocht, dank voor de info Erik.
Verklaard misschien wel weer de overvloed aan berichtgeving over ''nazi's'' in Oekraïne op hun site, het lijkt wel gekopieerde Russische propaganda van het afgelopen jaar.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: zeep

Bericht door Erik »

Belvedere schreef:Verklaard misschien wel weer de overvloed aan berichtgeving over ''nazi's'' in Oekraïne op hun site, ...
Lees je in godsnaam eens goed in. Er zijn wel degelijk neo-fascistische terreurgroepen actief in Ukrain. Zoek even op Aidar-bataljon e.d.
De wereld is helaas niet zo zwart-wit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Belvedere
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jun 2012, 14:00

Re: zeep

Bericht door Belvedere »

Ik doelde op de overvloed aan berichtgeving hierover op hun site.
Dat er genoeg nazi sympathisanten rondlopen daar weet ik wel, en dat ze door de nieuwe regering ingezet worden aan het front ook.
Als we het over zwart/wit hebben, zelfs Rusland is niet bepaald Nazifrei :+
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: zeep

Bericht door Erik »

Overigens, dit is dhr. Arthur Graaff:
https://www.youtube.com/watch?v=Eoy5uEbtmwQ
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Re: zeep

Bericht door Fons »

Erik schreef:Overigens, dit is dhr. Arthur Graaff:
https://www.youtube.com/watch?v=Eoy5uEbtmwQ
Mooi filmpje. De heer Graaff zegt hier n.l. letterlijk dat hij bezwaren maakt tegen Bussum Bridgehead omdat het ongeveer in zijn achteruin gebeurd. Waarom maakt hij zich dan zo druk om alle die andere evenementen in Nederland waarbij Duits Reenactment plaatsvind? En was hij laatst niet helemaal in Ijsselsteyn aan het demonstreren?
Zegt mij genoeg over zijn geloofwaardigheid.
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: zeep

Bericht door FW200 »

Even terug naar die zeep,ik heb wel eens gehoort dat er aan het front as in de zeep zat .
Zou gebruikt zijn tegen de luizen ,een zelfmaaksel van de soldaten die in gesloten zaten.
Maar ik zeg wel dat ik dat ook maar gehoort heb.
De vraag is nu is dat waar of niet.

Grtj alain
Heydrich
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Re: zeep

Bericht door zero »

Verdachte zeep voor onderzoek naar NFI

DOKKUM - De politie heeft twee stukken zeep waarin mogelijk menselijke resten uit de Tweede Wereldoorlog zijn verwerkt voor onderzoek naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) in Den Haag gestuurd.

De zeep werd maandag op het politiebureau in Dokkum gebracht door de Dokkumer verzamelaar van militaria Teake Visser die het op Marktplaats te koop had aangeboden. Uit de advertentie kon worden afgeleid dat het om zeep zou gaan waarin tijdens de Tweede Wereldoorlog in concentratiekampen resten van overleden Joodse mensen zou zijn verwerkt.

De politie werd deze week op de advertentie geattendeerd en na overleg met het Openbaar Ministerie werd besloten een onderzoek in te stellen naar de verkoop. Het is nog onbekend wanneer de resultaten van het NFI bekend zullen zijn.


bron http://www.waldnet.nl
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: zeep

Bericht door Erik »

FW200 schreef:Even terug naar die zeep,ik heb wel eens gehoort dat er aan het front as in de zeep zat .
Zou gebruikt zijn tegen de luizen ,een zelfmaaksel van de soldaten die in gesloten zaten.
Dat klopt. Als je zelf zeep zou willen zieden (maken), dan heb je hout-as nodig vanwege ... eh .... iets! Iets met reiniging of zo, ik weet het niet zo uit mijn hoofd.
Het recept voor zeep kun je vinden in het SAS Survival handbook van John Wiseman.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie