HJ Dolk Echt?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

HJ Dolk Echt?

Bericht door ArnoldKwijt »

20150417_170337[1].jpg
20150417_170343[1].jpg
20150417_170351[1].jpg
20150417_170359[1].jpg
Dit heb ik gevonden. Een HJ dolk. In een lade bij opruiming woning. Een medaille met lint en zakje en een boek van MK Auteur AH, in zeer goede staat.
Over de beide laatste twijfel ik niet, echter wel over de dolk in het algemeen. Graag de reacties!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Haplo »

Zo te zien repro aan hoe de diamant in het handvat zit.
Lijkt een opgeleukte scouting dolk
Mvg/Best regards, Sipke
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Joost001 »

Inderdaad een opgeleukte scouting dolk. Waarschijnlijk hebben ze een origineel HJ speldje gebruikt waar de speld vanaf is... Past dan precies. Ben nog nooit een originele HJ dolk tegengekomen waar "germany" op stond.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Jonasj »

Deze HJ dolk is een gekende reproductie... je moet je al vragen beginnen stellen bij deze inscriptie. "Germany" waarom zouden de Duitsers in het Engels hun land op een dolk zetten, vreemd...
Je kan het ook zien aan het ruitje in het handvat, dit moet een beetje los zitten bij de originele dolken. Als deze niet kan bewegen is het ook al een slecht teken.

jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Erik »

Jonasj schreef:... je moet je al vragen beginnen stellen bij deze inscriptie. "Germany" waarom zouden de Duitsers in het Engels hun land op een dolk zetten, vreemd...
Dat 'vreemd' valt wel mee als je de voorwaarden van de Merchandise Mark Act 1887 doorleest. Daarin staat dat het artikel in het Engels de aanduiding "made in ... " moet voeren. Vanaf ergens in de jaren '70 werd ook het "made in West Germany" populair om het zo te onderscheiden van de toenmalige DDR.
Overigens gold de aanduiding alleen voor artikelen die mogelijkerwijs het land zouden verlaten (via de handel dan, niet aan de koppel)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door hajos »

Verdiepen in het materiaal....

Als je bepaalde groepen op facebook volgt die bovenvonsten tonen van het oostfront kom je made in Germany of Germany wel vaker tegen op objecten.
Het is geen teken dat het nep is, in tegendeel.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Jonasj »

Erik schreef:
Jonasj schreef:... je moet je al vragen beginnen stellen bij deze inscriptie. "Germany" waarom zouden de Duitsers in het Engels hun land op een dolk zetten, vreemd...
Dat 'vreemd' valt wel mee als je de voorwaarden van de Merchandise Mark Act 1887 doorleest. Daarin staat dat het artikel in het Engels de aanduiding "made in ... " moet voeren. Vanaf ergens in de jaren '70 werd ook het "made in West Germany" populair om het zo te onderscheiden van de toenmalige DDR.
Overigens gold de aanduiding alleen voor artikelen die mogelijkerwijs het land zouden verlaten (via de handel dan, niet aan de koppel)
How, mijn excuses daar was ik niet van op de hoogte... Ik heb op verschillende fora al heel wat dolkjes met deze inscriptie zien passeren die repro waren, vandaar mijn reactie.
Maar bij deze ook weer wat wijzer geworden, bedankt. :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Amstelwijck »

Hallo. Geen enkele HJ fahrtenmesser was gemerkt met Germany. Deze is dus in ieder geval niet uit het 3e R. periode. Alleen artikelen welke voor export waren bedoeld ten tijde van het 3e R waren gemerkt met (made in) Germany. Ik kan me niet voorstellen dat deze dolken geëxporteerd werden.


groet,
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Erik »

Amstelwijck schreef:... Alleen artikelen welke voor export waren bedoeld ten tijde van het 3e R waren gemerkt met (made in) Germany. ...
Iets dergelijks zei ik al: Overigens gold de aanduiding alleen voor artikelen die mogelijkerwijs het land zouden verlaten.
Misschien was ik daar niet zo duidelijk in.
Het type dolkje is in ieder geval zéker niet uniek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door yente »

Mag ik vragen welke voorwerpen dan wel zo gemarkeerd werden? Ik lees hier dat ze dat aan het oostfront wel eens vinden, maar deze zaken zijn dan toch ook afkomstig van Duitse soldaten? En dus niet van export? Of misschien gebruikten de soldaten dan ook zaken die voor export bedoelt waren.
Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: HJ Dolk Echt?

Bericht door Fuglesang »

Ik heb dit soort markeringen ook in originele boeken staan.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Plaats reactie