Echtheid Duitse helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Alwin

Echtheid Duitse helm

Bericht door Alwin »

Goedenavond,

Vorige week heb ik op marktplaats een duitse wo2 helm gekocht. Nou vraag ik me af of deze helm daadwerkelijk origineel is. Het enige wat ik weet is dat de helm gevonden is nabij de Duits/Poolse grens. De hk zijn niet meer te lezen even als andere symbolen/inscripties. Ik heb vanzelfsprekend wat foto's toegevoegd zodat jullie er een oordeel over kunnen vellen. uiteraard kan ik ook betere/duidelijkere foto's maken mocht dit nodig zijn. Ik zelf ben nogal een leek op dit gebied vandaar dat ik het aan jullie vraag. Ik ben benieuwd! :)

hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt.

Mvg,

Alwin
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Echtheid Duitse helm

Bericht door Kugelblitz »

Dit is zeker een originele helm, maar lijkt me WO1 en misschien ook niet Duits gezien de kleine 'bobbels' op beide zijkanten. Lijkt me een Oostenrijkse/Hongaarse M16 (Modell 1916) te zijn? Kan in de WO2 zijn doorgebruikt, maar ga er maar vanuit dat het een WO1 bodemvondst is. Voor de liefhebber misschien een paar tientjes waard, maar hij verkeert in vrij slechte staat en dit model is ook niet zo geliefd onder verzamelaars.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Echtheid Duitse helm

Bericht door Jim »

Dit lijkt mij een Duitse M16. Daar zaten de klinknagels voor de kinband op die betreffende lokatie. De Oosterijkse M16 had de klinknagels voor de kinband hoger zitten dichter bij de vouw.
Gevonden bij de Duits-Poolse grens van nu? Voor WO 2 lag de Duits-Poolse grens op een heel andere lokatie.

Vanaf begin 1800 tot 1918 was Polen verdeeld in door 3 landen Oostenrijk-Hongarije, Pruisen en Rusland. In al die landen deden Polen dienst in Poolse eenheden voorzien van uniform en uitrusting van de betreffende heersers.
Dus dergelijke helmen zijn ook gedragen door Poolse militairen. Vanaf 1918 kwamen deze eenheden in opstand en daarbij zijn de nodige doden gevallen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie