Een lijst met iedereen die samenwerkte met de Duitsers lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk, dat zou dus betekenen dat elke factuur voor het simpelste goed geleverd aan het Duitse leger e.d. opgenomen moest worden in een lijst.........er zouden wat namen op komen te staan.
Misschien hebben de documentatiecentra van de weerstandsgroeperignen nog wel lijsten uit die tijd, dat zou een mogelijk aanknopingspunt kunnen zijn.
Duitse adelaar uit hoofdkwartier te Brussel
De adelaar lijkt me authentiek, ik zag reeds verscheidene modellen en wat mij betreft is het origineel. Er zijn echter opmerkingen die moeten gemaakt worden:
- het is onmogelijk de identiteit van de maker te achter halen. Wie zegt dat het om een zogenaamde "collaborateur" gaat? Deze werken werden lokaal, in opdracht, vervaardigd. Iedereen was gelukkig om een cent bij te verdienen onder de oorlog. Zoeken naar een naald in een hooiberg. Hier komen spreken van "zwarte lijsten" is belachelijk.
- Dat het uit "het Duits hoofdkwartier" komt is waarschijnlijk (gedeektelijk) onjuist. In mijn gesprekken met oorlogsgetuigen heb ik ook tal van keren mogen aanhoren dat ze "naar het Duitse hoofdkwartier" zijn moeten gaan. Later bleek dat een loutere, haast pastorale, Kommandatur te zijn geweest of zelfs een wervingskantoor. Jan-met-de-pet had nul-de-botten verstand van de Duitse organisatie, voor hem was elk gebouw waar 'nen Duits' zat al een hoofdkwartier.
- het is onmogelijk de identiteit van de maker te achter halen. Wie zegt dat het om een zogenaamde "collaborateur" gaat? Deze werken werden lokaal, in opdracht, vervaardigd. Iedereen was gelukkig om een cent bij te verdienen onder de oorlog. Zoeken naar een naald in een hooiberg. Hier komen spreken van "zwarte lijsten" is belachelijk.
- Dat het uit "het Duits hoofdkwartier" komt is waarschijnlijk (gedeektelijk) onjuist. In mijn gesprekken met oorlogsgetuigen heb ik ook tal van keren mogen aanhoren dat ze "naar het Duitse hoofdkwartier" zijn moeten gaan. Later bleek dat een loutere, haast pastorale, Kommandatur te zijn geweest of zelfs een wervingskantoor. Jan-met-de-pet had nul-de-botten verstand van de Duitse organisatie, voor hem was elk gebouw waar 'nen Duits' zat al een hoofdkwartier.
- Peter M
- Lid
- Berichten: 6271
- Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09
- Michael
- Lid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
- Contacteer:
WAUW, geweldig mooi houtsnijwerk! Met liefde gesneden.antwerpx schreef:Ik denk dat je daar juist het meeste kans maakt. Mensen werden voor het kleinste opgeschreven......een kunstenaar die een adelaar heeft gemaakt vergat men in oorlogstijd niet.Anonymous schreef: Hier komen spreken van "zwarte lijsten" is belachelijk.
Zo'n 'Zwarte Lijsten' waren toch gedoemd in vlammen op te gaan, en trouwens er waren zo vele collaborerende artiesten.
Was er niet een oud-Waalse Oostfrontvrijwilliger die DeBruyn noemde en die later ook een paar boekjes geschreven heeft?
Groetjes Michaël
-
- Lid
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
- Locatie: Heaven on Earth
- Contacteer:
@michael: denk dan ook maar aan Pol Leroy, ze hebben hem na de oorlog in de jaren zeventig de Staatsprijs voor de literatuur willen geven, maar toen men zijn verleden achterhaalde heeft men hem het geweigerd...
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
- Michael
- Lid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
- Contacteer:
- Roel R.
- Lid
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
- Contacteer:
Ik had het echter over Kultuurkamer lijsten. De kunstenaars daarop waren geen collaborateurs.Anonymous schreef:
- het is onmogelijk de identiteit van de maker te achter halen. Wie zegt dat het om een zogenaamde "collaborateur" gaat? Deze werken werden lokaal, in opdracht, vervaardigd. Iedereen was gelukkig om een cent bij te verdienen onder de oorlog. Zoeken naar een naald in een hooiberg. Hier komen spreken van "zwarte lijsten" is belachelijk.