Onbekende "tas"

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door asjemenou »

racefiets schreef:Mooie foto. Ik vraag me alleen wel af wat dezelfde militair op de loop van zijn FAL heeft zitten.
Wat de militair op z'n FAL heeft zitten zou ik niet weten. Misschien een eigen vinding om het stof uit de loop van z'n FAL te houden?!
earlymb schreef:
Erik schreef:
asjemenou schreef:Van dienstplichtigen uit de jaren zeventig weet ik dat zij deze munitietassen niet meer droegen. Weet iemand wanneer dit model munitietas bij het Nederlandse leger buiten gebruik is gesteld?
De patroontas M.52 is in 1969 buiten dienst (BD) gesteld en algemeen vervangen door de (ook toen al bestaande) koppelpassant. Talens dl 2 pag. 259 pt. 2.
Mijn vader had ze in 1968 vermoedelijk nog inderdaad ( hij kan zich vaag 2 tassen op de borst herinneren), maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat hij was uitgerust met een Uzi.
UZI magazijntassen zijn een slag kleiner dan de M52 patroontassen. Zie; http://www.militarycollectibles4u.nl/a- ... origineel/ .
Bijlagen
deelvergroting.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door Erik »

De man met het 'ding' op z'n FAL is ook de enige die de tassen draagt. Misschien is er een verband met dat ding en de tassen (funcioneel) Zal eens navraag doen bij de mij bekende Libanongangers (w.o. mijn huidige commandant)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door racefiets »

Ik vermoed dat het een vorm van geweer granaat is. Ik denk iets van traangas.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door ammo »

racefiets schreef:Ik vermoed dat het een vorm van geweer granaat is. Ik denk iets van traangas.
Is het ook.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door asjemenou »

De foto in mijn vorige reactie heb ik wat verbetert en in z'n geheel geplaatst. Op de foto heeft de militair uiterst rechts ook M52 patroontassen aan z'n koppelriem hangen. In zijn handen houdt hij een zelfde soort object als wat de middelste militair op de loop van zijn FAL heeft geplaatst. Het lijkt mij geen traangasgranaat o.i.d. Als je goed kijkt dan zie je dat het een rolletje is (zie foto). Mogelijk met plakband omwikkelt. Het lijkt mij iets om de geweerloop schoon te houden van vuil.
Bijlagen
deelvergroting2.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door Erik »

Geweerlopen worden bij de KL van oudsher schoongehouden door er een wapenlapje in te steken iets dergelijks. Het is namelijk niet toegestaan dus moet het ook nauwelijks zichtbaar zijn. Zo rol pleepapier is dat wel. Het moet iets anders zijn. Ik neem de foto gewoon even mee naar mijn chef, hij was PC in de Libanon en zal het ongetwijfeld weten!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door asjemenou »

Wij wachten in spanning af. :roll:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door racefiets »

Ik heb hem al gevonden. Het is inderdaad een traangas geweergranaat. De FN Lac M2.
http://www.lexpev.nl/grenades/europe/ne ... lacm2.html
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door patrickh »

Mooie determinatie!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door Erik »

goed gevonden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door racefiets »

Het zou me niets verbazen dat ze het grotere model tassen speciaal gebruikt hebben hiervoor.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende "tas"

Bericht door asjemenou »

Goed speurwerk Racefiets. Ik zou er zelf niet achter zijn gekomen.
De M52 patroontassen zullen hoogst waarschijnlijk gebruikt zijn voor het meevoeren van traangasgranaten. Defensie had er in 1979 vast nog wel een partijtje van op de plank liggen.
Een beetje off topic maar de geplaatste foto is overigens wel de enige foto die ik kan vinden van Nederlandse UNIFIL militairen die zijn uitgerust met M52 patroontassen. Ondanks dat er geregeld traangasgranaten door hen werden afgeschoten. Dit om verschillende opdringerige strijdgroepen op afstand te houden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie