Wat nu?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Wat nu?

Bericht door Timo »

Beste Medeverzamelaars,

Ik zit met een probleem. Ik heb een paar maanden terug bij een verkoper een jasje gekocht waarvan hij claimde dat het een “Britse’’ battledress was. Volgens een andere verzamelaar die al langer verzamelt staan er Griekse stempels, terwijl hij beweerde dat het gewoon brits was. Ik vond het wel raar dat er geen label meer in zat maar dat kan gebeuren. Het jasje ziet er dus bijna exact hetzelfde uit als een originele, maar is zowel historisch als financieel een stuk minder waard (voor mij althans). Ik heb contact opgenomen met de verkoper maar die wil er niets meer van weten, omdat de aankoop al van een paar maanden terug is. Maar ik zit hier met een jasje dat +/- 20 euro waard is, maar waar ik bijna 110 euro voor betaald heb.

Ook heeft deze persoon hetzelfde gedaan bij Guido maar hij heeft er een origineel voor in de plaats gekregen.

Dus ik zou ook graag of een origineel hebben of mijn geld terug.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?

Alvast bedankt


Timo

[edit: 120 verandert in 110 volgens de verkoper kwam dat meer in de buurt]
Laatst gewijzigd door Timo op 03 sep 2004, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Starting up again
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

ja dat is lullig maar dat is de name of the game !
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Gewoon vriendelijk contact opnemen. Schrijf een beleefde brief of iets dergelijks. Dus niet: "Ey ouwe zakkewasser!" maar "Geachte mevrouw, mijnheer," etc. Neem wel overtuigend bewijsmateriaal mee, of scan dit in of iets dergelijks. Als jij beleeft en keurig bent, dan is het volstrekt logisch dat hij dat ook zou moeten zijn.
Zoniet, ga naar de politie. Misschien kan het helpen als je zegt dat hij vervalsingen verkoopt als het echte. Noem dus wel het waardeverschil. (dit weet ik echt niet zeker, maar het valt te proberen)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Hey, zo'n jasje heb ik ook maar de mijne heb ik bewust als repro gekocht tot ik een originele vind/kan betalen. De battledresses komen oorspronkelijk uit een groot Duits lot waar je voor 15 euro het stuk een battledress kon kopen. Bij al die jasjes is het label eruit gesneden met het echte jaartal. Vervolgens heeft die kerel de stempels vervalst. Mooi gedaan maar de broad arrow klopt geloof ik niet helemaal. Een BD met label eruit valt toch ook niet cht te vertrouwen hoor :wink:
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Ja dat weet ik nu ook dus,.... maar mij is het verkocht tegen een te hoge prijs en voor grieks.

Ik dacht dat de verkoper te vertrouwen was
Starting up again
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

100 euro is niet bizar veel leergeld... sommige mensen hebben zich voor veel meer euro's gebrand.

Misschien als je het geld terug krijgt voor 100 euro boeken kopen?

Klinkt allemaal flauw van me maar veel mensen denken onterecht dat ze het allemaal wel weten in deze hobbie. Alles weten kan helaas niet. Controlleer daarom alles, vertrouw niemand zomaar ... .
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Wie is de verkoper als ik vragen mag?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk niet dat het nodig is om die naam bekend te maken zolang niet zeker is of de verkoper dit met opzet heeft gedaan ?
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Ik zeg alvast dat de verkoper hier op het forum zit en ook brits verzamelt dus hij zal het best geweten hebben

Ik heb het jasje toen ook in vertrouwen gekocht
Starting up again
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Is het mogelijk om ook zijn versie van de feiten te horen? Het zou een beetje spijtig zijn moesten verzamelaars onder elkaar dezelfde gewoontes als sommige handelaars gaan hanteren.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

ja, graag, hierzo:

Het woord garantie is niet gevallen, het is 6 maanden geleden, ik wist NIET dat het Grieks was, ik heb je vertelt wat ik wist, ik heb gezegt dat ik het van een andere verzamelaar hoorde.

En nu wil hij toch alle geld OF een originele jasje zien. Ik denk, onze kennis over BD jasjes waren destijds dermate slecht dat hij het gewoon dan niet had moeten kopen.

Het betrefd een Grieks jasje wat ik DESTIJDS niet wist. Het verhaal over Guido en mijn klopt niet helemaal, een ander verhaal speelt zich daar af.

Ook, nu na 6 maanden, had Timo eerder kunnen komen en zeggen wat hij wou, een half jaar is mij te lang voor geld terug of een originele BD jasje, wat hij beweerd dat Guido gewoon kreeg (wat niet het geval was)

Timo is er na mijn mening gewoon te laat mee en reageerd te vel:
OF al het geld terug
OF originele BD jasje

Geen van bijden ga ik mee akkoord. Toen moest hij (net) gaan voetbal trainen.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Re: Wat nu?

Bericht door paulstolk »

Timo schreef:Volgens een andere verzamelaar die al langer verzamelt staan er Griekse stempels, terwijl hij beweerde dat het gewoon brits was.
Ook jouw bewering is van horen zeggen. Net als die van Jurryt. Wie zegt dat die bron van jou "betrouwbaar" is?
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Als de verkoper heeft gezegd dat het origineel Brits is dan is het in mijn ogen een oplichter! Dan zou je vind ik je geld moeten terugkrijgen omdat hij je heeft opgelicht.
Als hij gezegd heeft dat hij het niet zeker wist of het origineel was dan kan je er denk ik weinig aan doen..
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Iron :

Ik heb gezegt dat ik dit heb gehoord van een andere, tevens mede Britse verzamelaar; dat er een vage/rare stempel in zit. Ik heb hem niet met 100% alle zekerheid beweert dat het WO2 was. Ik heb gezegt dat ik het wel dacht en zeker van was aangezien een andere, verzamelaar mij dat gezegt heeft. Ik heb hem dus in mijn ogen NIET voorgelogen omdat ik gewoon de waarheid heb gezegt.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Juridisch gezien is er van oplichting alleen sprake als er ter kwade trouw is gehandeld. Dat is volgens mij hier niet het geval.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gesloten