Koffer van een gedoporteerde Joods persoon.

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
SonnyS
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2015, 17:08

Koffer van een gedoporteerde Joods persoon.

Bericht door SonnyS »

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen, ik heb namelijk vandaag op een rommelmarkt deze koffer gekocht. De man die deze koffer had gekocht vertelde dat hij deze van een ouder stel uit Middelburg in Zeeland had overgenomen toen dit oudere stel naar het bejaardenhuis moest. Hij vertelde dat deze koffer van een Joods persoon is geweest die naar Amersfoort is gedeporteerd. Misschien is hij daarna naar een ander kamp doorgestuurd maar heeft hij zijn koffer moeten inleveren. Op de koffer staat ook een sticker met 'Amersfoort' er op. Ook zitten er twee kleine ronde stickers op de koffer met een joden ster en de tekst 'Geen godsdienst boven waarheid'.

Weet iemand of deze koffers vaak voorkomen en of het geen replica is?

Weet iemand iets meer over de stickers op de koffer?

En weet iemand misschien de waarde van de koffer te taxeren?

Alvast bedankt!
Sonny S
Afbeelding van de sticker met Jodenster
Afbeelding van de sticker met Jodenster
Bovenaanzicht koffer met zicht op de twee stickers van de Jodenster.
Bovenaanzicht koffer met zicht op de twee stickers van de Jodenster.
Bovenaanzicht koffer met zicht op sticker Amersfoort.
Bovenaanzicht koffer met zicht op sticker Amersfoort.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Koffer van een gedoporteerde Joods persoon.

Bericht door Jim »

Het stickertje heeft niets met het Jodendom te maken. Het is het embleem en motto van de Theosofische beweging. Deze is opgericht voor 1900 en niet religieus /godsdienstig.
Het feit dat er geen naam of iets dergelijks opstaat /het embleem niets met Jodendom te maken heeftlaat mij erg twijfelen of het verhaal wel klopt.

Ik heb eens Engelse militaire schoenen en rantsoenen gekregen die na de oorlog hier bij mensen waren achtergebleven. (De schoenen waren na-oorlogs Nederlands en de rantsoen blikjes na-oorlogs , gedateerd (!) Amerikaans :lol: )
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Koffer van een gedoporteerde Joods persoon.

Bericht door patrickh »

Maak eens een close-up van de sticker bij het handvat. Wat heb je voor de koffer moeten betalen als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Koffer van een gedoporteerde Joods persoon.

Bericht door John8 »

Stickers werden ontwikkeld in de jaren '60 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sticker)

Zo'n koffer is op zich een 30 euro waard. (indien zonder beschadiging, goede slotjes etc.)

*EDIT : ik zie nu dat het handvat al eens hersteld geweest werd (nieuw stuk leer) ik vermoed nu een 10 à 20 euro waarde.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Koffer van een gedoporteerde Joods persoon.

Bericht door hajos »

Mensen mensen, we hebben het hier over een oude koffer.
Niets meer en niets minder.
Deze vind je bij de kringloop voor een 10 euro en op de rommelmarkt voor minder.

En ja ze worden nagemaakt. Al jaren, niet van echt te onderscheiden. Je komt ze nog wel eens tegen op luchthavens vaak in verschillende kleuren ook nog.

De waarde, denk z'n 150 euro voor een goede nieuwe en z'n 7,50 voor een echt oude.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Koffer van een gedoporteerde Joods persoon.

Bericht door Erik »

De naamlabels "Amersfoort Naarden-Bussum" zijn geplakt en niet gestickerd. Dit labellen werd gedaan als de bagage los van de reizende werd gestuurd. De reiziger kon dan zijn bagage in het depot op het station ophalen (op de oude stations herkenbaar aan dubbele staldeuren)
Gedeporteerden moesten hun bagage op de man houden; de luxe van "postzending per trein" werd hier niet toegepast.

Leuke koffer! Goed te gebruiken bij een uitbeelding "mobilisatie 1939" o.i.d.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie