De mensheid...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Is er nog hoop voor de mensheid?

Jazeker! Ik ben heel positief
2
8%
Mwja, ik geloof er nog wel in
7
27%
Jawel, in 't jaar 3000 misschien
2
8%
Ik weet 't niet zo
3
12%
Hmmm, denk niet dat 't wat wordt
3
12%
Nee, ik heb alle vertrouwen in de mensheid verloren
9
35%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

De mensheid...

Bericht door Proos »

Hoe staat de mensheid er eigenlijk voor?

Op dit forum is die vraag al in een andere thread aan bod gekomen, maar volgens mij is 't een vraag die best interessant is om eens over te discussiëren.

De Tweede Wereldoorlog staat voor veel mensen centraal als de zogenaamde "zwarte bladzijde" in de geschiedenis. Maar eigenlijk staat die geschiedenis niet zover van ons af. Het is veel wezenlijker. Sinds die oorlog is er nog geen dag voorbij gegaan dat er niet ergens in de wereld een oorlog was. Genocide in Rwanda en het vroegere Joegoslavië staan nog vers in het geheugen. Nu de gebeurtenissen in Israël weer. Dat sleept zich ook al sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog voort. De periode voor de Tweede Wereldoorlog was het ook al niet anders. De gebeurtenissen in de geschiedenis zijn volgens mij wel wederkerig te noemen...

Afgelopen meivakantie ben ik in Polen geweest. Het bekende concentratiekamp Auschwitz en nabij gelegen (3km) Birkenau bezocht. Het is opeens niet iets meer uit een film. Het staat er echt.

Hoe hebben ze dat toch voor elkaar gekregen. Om zoiets gruwelijks op zo'n georganiseerde, systematische manier op te zetten. Ik zou 't bijna onmenselijk noemen. Dat doe ik toch maar niet, misschien is 't juist wel iets wat bij de mens hoort. Is de term: "menselijk", dan meer op z'n plaats?

Hoe komt het dat een hovenier kan veranderen in een kampbeul? Of een leerkracht (:(!). Ze zijn er echt geweest hoor!

Iemand die hier op wil reageren?
Laatst gewijzigd door Proos op 02 aug 2002, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

History will teach us nothing. Dat blijkt maar weer, als ik zie wat we elkaar aandoen. Toch, misschien is onderwijs de sleutel, misschien is het belangrijk om meer te weten te komen van onze eigen wreedheid en het onstaan daarvan. Misschien moeten we op middelbare scholen films als Sjoa laten zien, misschien moeten we ze juist confronteren!

De mens is tot alles staat als hij wordt gevoed door angst en haat.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

In mijn optiek is onderwijs, mits het niet blijft bij het overbrengen van feiten en 'spannende' verhalen, een goed middel om mensen op te voeden.
Zoals al eerder opgemerkt; History will teach us nothing. Het bijbrengen van respect voor andere mensen en voor het leven is zeer belangrijk.
Pas als iedereen repect heeft voor elkaar, qua mening, religie of afkomst en we proberen om niet de verschillen van mensen te belichten maar juist de overeenkomsten, heb je kans dat grote conflicten uitblijven.
Een klein voorbeeld uit ons eigen kleine, veilige landje is bijvoorbeeld voetbal... Ik vind persoonlijk de sfeer die vaak heerst in een voetbalstadion - waar groepen elkaar ophitsen en hun eigen superioriteit qua voetbal (maar ook qua mens-zijn !!!) ten opzichte van elkaar ventileren - zeer bedreigend.
In groter verband hebben we het bijvoorbeeld over Israël en de Palestijnen of, algemener; De Christenen v.s. de Moslims.
Respect, respect, respect .......

Wie reageert ?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Goede analyse....

Respect hebben voor elkaar is inderdaad heel belangrijk. Als we op deze wereld wat meer respect zouden hebben voor elkaar, dan waren er ook niet zoveel problemen overal. Neem nu een brandhaard zoals Israel. Men praat af en toe wel met elkaar, maar zonder te luisteren. De mensen houden erg vast aan hun eigen denkwereld, standplaatsgebondenheid en staan niet open voor elkaars ideeën. Ze zullen zo ook nooit tot een compromie kunnen komen: want het eigen gelijk staat bovenaan. De partijen zien elkaar niet als gelijken.

Als je boven de planeet zou hangen, dan lijkt het zo van een afstandje kinderlijk eenvoudig eigenlijk. Toch is 't niet zo. De problemen zitten veel complexer in elkaar. Dat komt omdat wij als mens van die gecompliceerde wezens zijn.

In de opvoeding (onderwijs) ligt de vorming van het wezen. Vandaar dat ik deze site in het leven geroepen heb. Hoe je dat onderwijs vorm moet geven is niet zo eenvoudig te bepalen. En dat kun je ook niet alleen doen. Je moet zelf het probleem onderkennen en er toch zeker ook over nagedacht hebben om er in het onderwijs rekening mee te kunnen houden. Dan sta je pas aan het begin.

Er zijn verschillende methodes op de markt voor het onderwijs, toch is overal wel wat op aan te merken. Ook deze site is verre van perfect. Daarom pleit ik voor zoveel mogelijk interactie met elkaar over dit soort onderwerpen. Er moet meer gepraat worden.

De reacties op dit forum zijn helaas op één hand te tellen.
Als zo weinig mensen willen discussieren over een onderwerp als dit, heeft dat iets te betekenen? :?

Zijn er ouders op internet? Wat wilt u uw kind meegeven en wat doet de onderwijsinstelling van uw kind hiervoor?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Het is inderdaad jammer dat er maar zo weinig deelnemers zijn voor dit forum. Het zou kunnen dat het forum simpelweg onvoldoende bekend is - "We" hebben slechts 21 aangemelde leden toch ?
Anderzijds vermoed ik dat als het forum wel bij velen bekend zou zijn, er toch nog weinig respons zou zijn.
Ondanks het feit dat we allemaal de mond tegenwoordig vol hebben over "normen en waarden" heb ik toch de indruk dat dit hoofdzakelijk met de mond wordt beleden en men meer in andere zaken is geinteresseerd.
.
En toch wil ik niet negatief zijn. Ik heb zojuist de vernieuwde wo2.nl bekeken en denk dat middels dit soort activiteit - Moderne media - toch weel mensen te bereiken zijn.
.
Ik heb niet de illusie dat we hiermee de wereld kunnen verbeteren, maar zoals al eerder genoemd - De wereld (of slechts een deeltje daarvan) kan wél worden onderwezen.
.
Vooral het verhaal van de excursie naar Breendonk vond ik goed.
Vertellen wat er gebeurd is, zonder de gruwelijke detaills en toch en goed sfeerbeeld geven van die tijd. PRIMA ! - Ga zo door ...
Piro
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Piro »

De grootste parasiet op deze aarde was is en zal altijd zijn : De Mensch.
Wij zijn de grootste omnivore plaag ter wereld, wij vreten alles van slachtafval tot gemanipuleerd voedsel, als onze zintuigen maar bevredigd worden, en het feit dat wij slecht omgaan met de technologie die wij hebben zegt ook alles, de mensheid zal verloederen tot een slaafse bevolking waarbij individualiteit zal worden verruild voor eenheidsworst, die op zijn beurt tot armoe zal leiden, en tot onvrede, waar de allerarmsten op de begane grond van onze megasteden zullen zwerven, kijvend over elk stuk voedsel, moordend om lompen, uit vuilnisbakken vretend, terwijl de elitaire massa op de honderste verdieping een kippenbotje over het balkon zal werpen, en zich dan kostelijk zal vermaken om de onwetendheid van het plebs.

Ik zie het zwart in voor de bevolking, zeker als de trend van "een machtigste land" door zal gaan.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Komt dat ook niet een beetje doordat de geestelijke ontwikkleing van de mens achterloopt op de technologische ontwikkeling ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Piro
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Piro »

De geestelijke ontwikkeling van de mensch maakt een recessie mee.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Ik zou niet zover willen gaan om te stellen dat er een algemene trend tot achteruitgang is.
Wat ik bedoel is dat de ontwikkeling van enerzijds het geestelijke en anderzijds de technologie (lees: militaire ontwikkeling) geen gelijke tred houdt.

De mensch beschikt over wapens waar hij/zij moreel en ethisch nog helemaal niet mee om kan gaan.
Ik denk zelf dat de mens meer moet groeien om de nieuwe technologieen van de twintigste eeuw op de juiste manier toe te passen.
Jazeker; dit mag je zien met een (licht) spiritueel tintje.
(voor de liefhebber: lees eens de Celestijnse belofte)

In bredere zin kan je hieruit ook beter de opleving van de 'normen & waarden discussie' in een ander daglicht plaatsen.
Meer en meer mensen worden zich bewust van het feit dat een heleboel aspecten van het menselijke leven zich in verschillend tempo (en richting) ontwikkelen.

Sociaal-cultureel zijn er niet echt ingrijpende wijzigingen geweest sinds het begin van de Industriele-revolutie.
We proberen het juridisch wel, maar er is nog een lange weg te gaan.
Neem het gelkijkheidsbeginsel van de vrouw als voorbeeld.
Ondanks het feit dat man en vrouw juridisch gelijk zijn, blijven bepaalde 'tradities' en 'overtuigingen' overeind (salaris, carriere-planning).

Tegelijkertijd beschikken de legers, terroristen en ook straatbendes over veel meer vuurkracht om hun doelen na te streven.

In de psyche van de mens heeft eigenlijk geen duidelijke evolutie plaatsgevonden die enigzins de verschuivingen door de industriele
ontwikkelingen kan volgen, laat staan rationaliseren en uitbuiten.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Piro
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Piro »

Och och och, we zijn gewoon nog in de middeleeuwen, maar nu met meer wapentuig en hertrokken grenzen.
We hebben raketten die de halve wereld overvliegen met tien kernkoppen die vervolgens op eigen houtje een doel kunnen bestoken, ik vrees degene met ook maar EEN raket, en de mogelijkheid die te lanceren, en er is welzeker een algemene trend van achteruitgang, de mens, die zich ingedekt voelt gaat afhangen van technologie, en niet meer van kennis, mijn en jouw kinderen zullen leren waar berlijn ligt door dit op te zoeken op hun PDA, Alles zal met computers worden gedaan, en onze hersenen zullen tot pulp degenereren, we zullen eigenlijk gewoon onafhankelijke liftboys zijn, want alles wat we doen is knoppies rammen, hard labeur is er niet meer bij voor onze toekomstige menschjes.
De emancipatie van de vrouw is EEN grote publiciteitsstunt gezien, we moeten nog steeds de deur openhouden, we moeten nog steeds beleefd en galant zijn, en vrouwen slaan is al helemaaaaaal taboe, oprotten nou hee, als de vrouw gelijk wil zijn moet zij zich gelijk stellen, dat betekent dat ik dus gewoon met het zelfde gemak een vrouw de grond in moet kunnen rammen als ik dat met een man doe, en dat daar geen onderscheid moet gemaakt worden, de vrouw heeft een kut en tieten, en jij hebt een sjaak en borsthaar, dat is fundamenteel het enige verschil op karakter na, dan hebben de vrouwen zich hier ook naar te gredragen.

De hele emancipatie is gewoon een vette stunt om de vrouw het idee te geven dat ze nu wat voor het zeggen heeft, hetzelfde met de verkiezingen, heel het plebs springt een gat in de lucht in een van de zeldzame momenten waarin ze denken dat ze wat voor het zeggen hebben, maar neem van mij aan dat als stemmen wat zou uitmaken, dat het onmiddelijk verboden zou worden, een dictatorschap is dus EIGENLIJK gewoon een onverhulde versie van het kapitalisme, waar er open en bloot voor wordt uitgekomen dat een of een selecte groep de baas is over het immer groeiende en onwetende plebs.

George W Bush komt aan met feit dit feit dat, maar concrete bewijzen heeft die lul nog niet op tafel gelegd, en het feit dat de naties niet genoeg ruggegraat hebben om dat kankerland de waarheid te zeggen zegt al genoeg over de morele degeneratie van de mensch, plaats de militaire macht van de USA in de rol van de elite, en de wereld in de rol van het plebs, en je kan de visie op de wereld zien zoals die ongetwijfeld in steden zal voorkomen binnen een niet al te lange tijd.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Whoah !
Da's een ferme reaktie.
Ik dacht dat dit forum primair op kinderen was gericht, mogen we ze zulke woorden wel leren :oops:
Maar je hebt idd wel gelijk wat betreft de publiciteitsstunt van de vrouwen.
Wat dat betreft was de toekenning van kiesrecht aan vrouwen een van de grootste blunders van de politiek in de 20ste eeuw.
Maar goed...da's mijn mening.
Laten we dat gedachtengoed niet aan tere kinderzieltjes overdragen :wink:

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Piro
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Piro »

Als ie echt te ferm is moet ik even mijn excuses aanbieden, bij deze.

Maar de vrouw hoort geen kiesrecht te hebben nee, volslagen onzin, pas als ze ook de nadelen accepteren die bij emancipatie horen, dus het onvoorwaardelijk op je plaat gerost worden door een lid van welke sekse dan ook, heb je je kiesrecht verdient, want je hebt dan aangetoond dat je bereid bent ook de moeilijkheden te accepteren, in plaats van van twee walletjes te vreten.

Het gedachtengoed van tegenwoordig verloedert, er wordt weinig geleerd, en ik vind eigenlijk dat de basisschool van bedroevende kwaliteit is, want de kinders moeten zo vroeg mogelijk aan huiswerk beginnen, beginnend met het leren van dingen, en zo vroeg mogelijk met een vreemde taal beginnen, de maatschappij verloedert zo, PDA's, een lamme instelling van basisscholen, en een verloedering van het onderwijssysteem zorgt voor een terugdrang in het gezond verstand van de mensch.
De kinders moeten huiswerk, een vreemde taal, en veel strenger opzicht krijgen, er moet ORDE EN TUCHT heersen, is dit niet het geval dan ros je ze voor hun plaat, en stamp je die orde en tucht erin, en geef je ze een ruggengraat, je leert ze dat je medemens even belangerijk is, en dat je voor de drommel HELPT als een medemens in elkaar geslagen of doorgeschopt wordt, de dader mag ter plekke gelyncht worden, inbrekers zonder pardon overhoopschieten, voor niet respecterend tuig is in deze maatschappij pertinent GEEN ruimte, de verloedering van de normen en waarden, de laksheid, en de algemene recessietrend die de maatschappij teistert, moet rap omgekeerd worden, de maatschappij moet als een orgaan fungeren tegen geweld, en verloedering, dus dat betekent : de knuppel erover, richting mijn ideaalbeeld van de maatschappij, die iedereen ten goede komt, het plebs en de rijken gelijk.
generaal
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 okt 2002, 22:45

Bericht door generaal »

dont look into the future look in the past and youl see what happen next
Piro
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Piro »

Ik speculeer ook op het verleden, we gaan gewoon terug naar de middeleeuwen.
Ik zei toch dat er een trend van recessie gaande was.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Piro schreef:Ik speculeer ook op het verleden, we gaan gewoon terug naar de middeleeuwen.
Ik zei toch dat er een trend van recessie gaande was.
Of het nu terug is naar de middeleeuwen, dat weet ik niet. Tenslotte hebben we afgelopen eeuw een tweetal wereldoorlogen gehad. Overal brandhaarden, zoals in Joegoslavie of Ruanda, Israel, noem maar op.

In de middeleeuwen hadden we de kruistochten. Die ridders waren geen lievertjes. Of rond de eeuw wisseling? De Romeinen veroverden zo'n beetje heel Europa.

Gewoon een greep in de geschiedenis van de mens. Ik denk niet dat we terug naar de middeleeuwen gaan, maar dat er sprake is van een constante toestand. Met kleine schommelingen natuurlijk.

Er zit iets fout, en de individuele mens weet dat ook, maar we kunnen het blijkbaar niet veranderen! Het is iets ongrijpbaars dat we als groep genereren. Misschien is het de onverschilligheid. Oh, het is toch ver van mij vandaan. Oh, ik ben het toch niet die daar in elkaar geslagen wordt?

Of angst?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie