'voor-oorlogse' Legernummer

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
ansmeijlink
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2015, 15:26

'voor-oorlogse' Legernummer

Bericht door ansmeijlink »

Morgen


In het Kennemerbataljon die naar Indie is gegaan op oudejaar 1945 vanuit Engeland met de Alcantara vind ik 4 personen Meijlink /Meylink, dat zijn mijn vader, mijn neef en iemand uit Noord Holland , maar nu vindt ik ook een P.Meylink (Meijlink of Meilink) met een stamboeknummer 170039.


Uit een legernummer kan je nog een geboortedatum halen, maar uit het bovenstaande nummer niet.

Hoe kom ik erachter wie deze man is, vermoedelijk ook uit Noord Holland.

ans meijlink
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'voor-oorlogse' Legernummer

Bericht door Erik »

De 'geboortedatanummers' zijn wel in deze tijd ontstaan, maar een groot deel van de militairen die al in dienst was liep nog rond met een 'legernummer' (i.t.t. registratienummer) Dit is ontstaan uit de periode direct na 1940, toen het NL leger opnieuw opgebouwd werd in Engeland en men 'volgnummers' toekende aan de militairen. De Prinses Irenebrigade kreeg als 'pakket' nummers bijvoorbeeld 0 - 5000 en de aanmelders kregen op volgorde hun legernummer. Zelfde ging op voor de commando's, terwijl de marine haar (5-cijferige) stamboeknummer behield. De nummers 6000 en hoger waren voor de landmacht vanaf ergens begin 1945.

Zes-cijferige nummers zijn voor de landmacht v.z. ik weet de hoogste nummers, niet lang daarna kreeg iedereen een registratienummer. Degenen die onder dienst bleven (i.c. de beroepsmilitairen) wisselden van legernummer naar registratienummer, de dienstplichtigen en O.V.W. behielden het legernummer voor zover was uitgereikt.
Onder dat nummer zijn ze opvraagbaar in Kerkrade bij het ABP. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar ik weet dat er forumleden zijn die deze weg wel eens bewandelen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
WendyVersteeg
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2012, 21:08

Re: 'voor-oorlogse' Legernummer

Bericht door WendyVersteeg »

Wellicht een mailtje naar info@veteraneninstituut.nl
Daar kunnen ze je zeker verder helpen.
ansmeijlink
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2015, 15:26

Re: 'voor-oorlogse' Legernummer

Bericht door ansmeijlink »

heb ik net gedaan, mij benieuwen of het lukt

groet

ans meijlink
Plaats reactie