stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door asjemenou »

Zoals al eerder vermeld door Mike_Utrecht en Patrickh werd dit model "KNIL" helm verkocht of verstrekt aan de LBD in geheel Nederland. Zelf heb ik eenzelfde exemplaar LBD-helm zoals op de foto. Het binnenwerk is van een blauwgrijze stof en de tongen (flappen) zijn van een soort gecoat canvas. Zelfs de veter die de tongen van de binnenhelm bij elkaar bind, lijkt mij identiek. Echter, in mijn exemplaar staat geen inscriptie. Dus waar deze voor staat, ik heb geen idee.
Ik heb mij laten vertellen dat een helm voorzien van dit type binnenwerk een laatoorlogse fabricage is. Het binnenwerk is van een slechtere kwaliteit dan de vooroorlogse aanmaak. Uiteraard zal dit het gevolg zijn geweest van de toen heersende materiaalschaarste.
Mogelijk is het ook dat de helm is gebruikt door de Nederlandse politie. Ik heb foto's gezien van politieagenten die waren uitgerust met een soortgelijke zwarte "KNIL" helm. Deze foto's dateerden uit de jaren vijftig. Dit type helm kent dus ook een naoorlogs gebruik.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: stempel b.a.t.27 Nederlandse helm

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Mogelijk is het ook dat de helm is gebruikt door de Nederlandse politie. Ik heb foto's gezien van politieagenten die waren uitgerust met een soortgelijke zwarte "KNIL" helm. Deze foto's dateerden uit de jaren vijftig. Dit type helm kent dus ook een naoorlogs gebruik.
Als de filmpjes en foto's bekijkt van het trouwen van H.K.H. prinses Beatrix in 1966 zie dat de bereden politie nog steeds deze helmen draagt!
De late datering van de aanmaak van deze helm sluit een vooroorlogse afkorting dus uit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie