hulp met fotobehang!

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

hulp met fotobehang!

Bericht door Brigadier »

Hallo mede verzamelaars,

Binnenkort ga ik mijn verzamelkamer opnieuw inrichting.
Heeft iemand hier ervaring/verstand van fotobehang?
Ik wil op een van mijn muren (+- 3,20 bij 2,10) over de gehele lengte een foto plaatsen.

- Aan wat voor grote foto moet ik denken wat betreft mb's, kb's?
- Waar hebben jullie het laten maken?
- Iemand die een site kent waarop foto's zijn te vinden van een hoge kwaliteit? (de sites van de overheid en de beeldbanken heb ik al gevonden).

Ik zoek met name een goede foto van een gevechtsstelling of een foto vanuit Gorinchem zoals bijvoorbeeld hieronder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Sarfman »

Ik heb zelf geen ervaring met bedrijven die dit kunnen doen of waar je foto's met hoge kwaliteit kunt krijgen echter kan ik je verzekeren dat je rekening moet houden met tientallen mb's (50+) groot op het formaat dat je aangeeft. Dat zal dan ook gelijk het "probleem" worden verwacht ik. Als je oude foto's op een dusdanig formaat wil hebben denk ik dat de kwaliteit (pixels) niet toereikend is.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Haplo »

Neem eens contact op met Jan.
http://www.tommy-talk.com/memberlist.ph ... rofile&u=8

Hij heeft het zelf ook gedaan en werd bij een reclamebureau als ik het goed heb.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door asjemenou »

Je zult dit scannen en printen sowieso bij een professioneel bedrijf moeten laten doen. Niet iedereen heeft deze apparatuur tot z'n beschikking.
Als je een goed eind resultaat wil dan zul je ook een goede foto of nog beter een goed negatief hiervoor moeten aanleveren. Bedenk dat niet elke foto geschikt is om op zo'n groot formaat uit te laten printen. Een fotoprentje uit een oud fotoalbum met een afmeting van 6 x 9 cm. is er in ieder geval niet geschikt voor. Je kunt zo'n klein fotootje niet tot een groot formaat poster opblazen zonder kwaliteitsverlies. Als je een eigen foto o.i.d. wil laten scannen en vervolgens wil laten printen zorg dan voor een grote en duidelijke foto of negatief anders is het zonde van je geld.
Als je het hebt over een poster van 3,20 x 2,10 meter (300 Dpi) dan praat je al gauw over een foto met een bestandsgrootte van 2,62 Gb! De resolutie van 300 Dpi heb je bij dit formaat nodig anders blijft er qua beeldkwaliteit van de foto niets over. Je hebt al wat rond gezocht op Internet maar daar zul je denk ik tevergeefs naar dit formaat blijven zoeken. Een foto van 2,62 Gb. plaats je niet even op je website.
Wellicht kom je dan toch uit bij het NIOD o.i.d. Misschien hebben ze gedigitaliseerde foto's op dit formaat. Of anders kunnen ze dit voor je regelen. Houd er wel rekening mee dat er kosten aan verbonden zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door asjemenou »

Op Internet vond ik deze bedrijven; http://www.photowall.nl/photo-wallpaper ... and-format en http://www.fotobehangen.nl/gepersonalis ... ehang.html .
Zij hanteren wel een lagere resolutie dan ik in mijn eerdere reactie heb opgegeven. Toch blijft wel de regel, hoe hoger de resolutie des te beter de afdruk.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Brigadier »

Bedankt, Ik ga eens kijken wat ik voor elkaar kan krijgen.
Het eindresultaat zal ik dan hier plaatsen, wellicht leuk om te zien!
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Sarfman »

Dat moet je zeker doen, ben heel benieuwd hoe het er uit komt te zien!
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Jim »

Z
Haplo schreef:Neem eens contact op met Jan.
http://www.tommy-talk.com/memberlist.ph ... rofile&u=8

Hij heeft het zelf ook gedaan en werd bij een reclamebureau als ik het goed heb.
Ik kan dit beamen ziet er goed uit . Jan werkt zelf bij dat reclame bureau! Ik ken Jan ook persoonlijk die zal je niet voor de gek houden.
En ik weet dat er software bestaat die van lage resolutie foto nog iets heel moois kunnen maken.
Sommigen werken met dat soort software. En er zijn musea die gewoon vergrotingen hebben waarbij je ziet dat het heel grof korrelig uitziet maar dat desondanks zeker niet lelijk is. Ik heb als test een wo2 kleurenfoto van internet zeer groot (thuis posterformaat) uitgeprint en hoewel dichtbij zeer groffe korrel te zien is is dat absoluut niet storend. Ik wil hem in die staat zelfs nog groter (laten) printen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door asjemenou »

Ook ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Zelf ben ik ook jarenlang werkzaam geweest in de grafische wereld, ben daarnaast een verwoed fotograaf zowel digitaal als (ook nog steeds) analoog.
Ik weet dat er allerlei programma's en filters bestaan om lage resolutiebeelden op te blazen dan wel te ontdoen van ruis, filmkorrel en wat al niet meer. Je kunt hier inderdaad fraaie resultaten mee behalen maar ik blijf het toch "lapmiddelen" vinden. Het zal niet het resultaat krijgen van een hoge resolutie afbeelding.
Wat ook telt is hoe veeleisend ben je. Ben je kritisch of ben je al snel tevreden.
Van WOII foto's kun je inderdaad ook mooie prints maken. Ten tijde van WOII zijn veel foto's (kleurendia's) gemaakt op groot formaat film. Deze grote formaten fotonegatieven-dia's zijn ideaal om er groot formaat scans en prints van te laten maken.
Als ik het goed heb dan staat er op de beurs in Ciney iemand die prints van WOII foto's op groot formaat verkoopt. Als je zoiets mooi laat inlijsten dan heb je toch wel iets fraais aan de muur hangen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Brigadier »

Hallo heren,

Bij deze het ''begin'' en het eindresultaat.
Bedankt voor jullie hulp, ben er zelf zeer tevreden mee!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Haplo »

Dat ziet er zeker niet slecht uit.
Mooi resultaat zo.
Is dit in 1 deel of meerdere stroken?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door asjemenou »

Het ziet er inderdaad goed uit. Waar ik toch naar benieuwd ben is wat voor een formaat foto je hiervoor hebt aangeleverd.
Bij welk bedrijf heb je dit fotobehang laten printen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Sarfman
Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 nov 2015, 07:48
Locatie: Stein

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Sarfman »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar in ieder geval een prachtig resultaat!
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning" - Erwin Rommel
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door Brigadier »

Ik heb de gehele kamer opnieuw behangen met vliesbehang.
De foto heb ik via de beeldbank van het NIMH gekocht voor eenmalig gebruik.
Uiteindelijk rondgekeken op het internet en uitgekomen op repro.nl.
Ze hebben de foto dan ook op vliesbehang aangeleverd in stroken van 53 cm.
Snel klantencontact gehad via de mail en vooraf een 'preview' gehad van hoe het eruit zou zien op 1 meter afstand.
Pakketje was binnen 3 dagen binnen, dus zeer tevreden.

De originele foto bedroeg 3MB, hoeveel dpi weet ik niet meer.
Via IrfanView64 (gratis) heb ik het aantal pixels verdubbeld en de scherpte wat aangepast.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: hulp met fotobehang!

Bericht door patrickh »

Zeer knap!!!
Plaats reactie