’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door LDO »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2581 ... urs__.html

Amsterdam - Het is ‘oorlog’ tussen verzamelaars van militaire spullen en anti-fascisten. Vrijdag dient er bij de rechtbank in Amsterdam een kort geding tegen Arthur Graaff van de bond van antifascisten (AFVN). De organisatie van de militariabeurs Houten wil dat Graaff zich niet meer ‘onrechtmatig’ uitlaat over de verzamelaarsbeurs en eist 10.000 euro schadevergoeding.

De organisator van de zogeheten militariabeurs in Houten, Gaston Vrolings, vindt volgens zijn advocaat dat Graaff evidente onwaarheden heeft verkondigd om de beurs in een kwaad daglicht te stellen en die moedwillig te beschadigen. Graaff betitelt de beurs in de Expo in Houten dikwijls als ’nazibeurs’, omdat er spullen uit het derde rijk worden verhandeld en tentoongesteld. Graaff moet de berichten op straffe van een dwangsom ondermeer van zijn eigen website verwijderen, zo wordt geëist.

Op de beurs van Vrolings zijn verzamelaars actief die militaire spullen verkopen en verhandelen, waaronder uit de tijd dat de nazi’s het voor het zeggen hadden in grote delen van Europa. Het boek Mein Kampf van Adolf Hitler zou op een eerdere beurs in Huizen een keer voorhanden zijn geweest.

,,Er worden ook vele nazi-dolken verkocht”, zegt Graaff, die de beurs ook bezocht. Hij zegt zich vrijdag bij de rechtbank te verweren tegen de dagvaarding die hem inmiddels bereikt heeft. Een medebestuurslid van de AFVN, die volgens Graaff de website van de vereniging heeft ‘gekaapt’ en de gewraakte artikelen heeft verwijderd, heeft zijn bestuursfunctie bij de AFVN opgezegd na protest van andere leden.

Volgens de advocaat van Vrolings is Graaff inmiddels geen woordvoerder meer van de AFVN, maar Graaff en de huidige secretaris ontkennen dat. Graaff deed ondermeer aangifte tegen antiquair Michiel van Eyck die Mein Kampf te koop zette. Ook plakte hij provocerende posters op zijn pand. Hij stelt ondergedoken te zijn vanwege herhaalde bedreigingen aan zijn adres.

Donderdag dient er ook een rechtszaak tegen de gemeente Huizen. Organisator Joop de Blij van de militariabeurs in die gemeente raakte zijn vergunning kwijt nadat Graaff de beurs eveneens als ‘nazibeurs’ betitelde. De Blij wil excuses van burgemeester Hertogs.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door LDO »

:idea: En laten we de reacties waardig houden en de komende vrijdag het nieuws in gepaste spanning volgen!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door earlymb »

Ik ben benieuwd, het is wel vrij belangrijk. Heeft hij eigenlijk bij de afgelopen beurs in Houten nog wat geprobeerd?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door Jim »

Het zat er aan te komen dat iemand getergd werd die geld en moeite wilde investeren om een rechtzaak te beginnen. Als Hr Vrolings de zaak wint dan zijn de gerechtskosten voor Hr Graaff (en of AFVN?). Of dat echt €10.000 zou zijn lijkt mij wel erg veel. Maar meestal zet de advocaat liefst zo hoog mogelijk in.
Vrolings kan iedergeval bewijzen dat hij schade zou kunnen gaan lijden als hij verwijst naar de gevolgen voor de beurs in Huizen lijkt mij.

Maar goed de zaak ligt in handen van mensen die daar meer voor geleerd hebben als ik. Persoonlijk wens ik de Hr Vrolings en ook Hr de Blij succes. :yes:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door Auke »

Goed dat de kwestie voor het gerecht komt. Hopelijk wordt er dan eindelijk eens op een onbevangen, verantwoorde manier naar dat gezeur van Graaff e.a. gekeken en doet het gemeenten en de politie inzien dat het volstrekt irrationeel is dat ze meegaan in de heksenjacht op verzamelaars. Ik wens Vrolings veel succes.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door uniformverzamelaar »

Men weet goed dat ik geen voorstander ben van de heer Graaff.

Maar hier zit het probleem in waarvoor ik al meerdere malen hebt gewaarschuwd en wat steeds werd weggelachen ook door de staf van het forum die Graaf nog een spreekbuis hier steeds geeft. :bonk:

Indien de rechter Graaff volgt zit het einde van al de militaire beurzen in Nederland erin.

Hopelijk geeft de rechter de aanklagers gelijk want anders zal Graaff er alles aan doen om met dit precedent in Nederland al de militaria beurzen lam te leggen !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door patrickh »

Ben ik ook een beetje bang voor, laten we het niet hopen...
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door zjopske »

Het zal allemaal wel meevallen. Of het dubbeltje links of rechtsom valt maakt niet zo veel uit imho.

Het is niet voor niets dat het OM geen strafzaken meer wil aangaan sinds de Mein Kampf affaire.
In de bond is ook een hoop commotie zo te horen, met een toewijzing komen er wellicht meer tot het besef dat de aangeslagen toon en emotie tegen verzamelaars te extreem is.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door uniformverzamelaar »

zjopske schreef:Het zal allemaal wel meevallen. Of het dubbeltje links of rechtsom valt maakt niet zo veel uit imho.

Het is niet voor niets dat het OM geen strafzaken meer wil aangaan sinds de Mein Kampf affaire.
In de bond is ook een hoop commotie zo te horen, met een toewijzing komen er wellicht meer tot het besef dat de aangeslagen toon en emotie tegen verzamelaars te extreem is.

Ik wil U verwijzen naar het topic in verband met de beurs in Huizen.

Toen werd ook geschreven : dat de soep niet zo warm zou gegeten worden als ee opgediend werd. Maar toch werd de beurs verboden.

Had ik ook voorspelt, Maar werd toen ook al afgedaan als zijnde te minimaliseren.......

Een geschapen precedent door een rechter kan verre gevolgen hebben in de toekomst en daar heeft het OM geen vat op. Zowel als de cent (of het dubbeltje) links dan rechts valt !!!

Wait and see
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door patrickh »

zjopske schreef:Het zal allemaal wel meevallen. Of het dubbeltje links of rechtsom valt maakt niet zo veel uit imho.

Het is niet voor niets dat het OM geen strafzaken meer wil aangaan sinds de Mein Kampf affaire.
In de bond is ook een hoop commotie zo te horen, met een toewijzing komen er wellicht meer tot het besef dat de aangeslagen toon en emotie tegen verzamelaars te extreem is.
Dan heb je toch veel gemist de laatste tijd...om maar enkele feiten te noemen:

- Advertenties op MP die constant verwijdered worden

- Beurs Huizen

- Afgelasting herdenking Duitse soldaten op 4 mei in Vorden
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door zjopske »

patrickh schreef: - Beurs Huizen
- Afgelasting herdenking Duitse soldaten op 4 mei in Vorden
Houd wel in het achterhoofd dat dit gemeentelijke aangelegenheden zijn geweest. Besluiten worden genomen met een andere insteek; geruzie en conflict voorkomen. Wettelijk gezien is er niets mis met een beurs waar originele zaken verkocht worden. Het zelfde geld voor marktplaats, zij wil waarschijnlijk niet de naam en publiciteit krijgen. Op andere platforms (catawiki) is het geen probleem, zolang alles maar aan de wetgeving voldoet.

Maar goed, ik ben het er mee eens dat als een beurs betiteld wordt als zijnde ''nazibeurs'' meer deuren dicht gaan dan open. Ik ga er echter niet vanuit dat een rechter deze bewoording in de mond durft te nemen. We zullen het morgen vernemen. :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door JimK »

In Huizen is er ook het laatste woord nog niet over gezegd:
Rechtszaak tegen gemeente om militariabeurs
do 19 mei 2016, 19:48
HUIZEN - De Stichting Samenwerkende Militariaverzamelaars heeft een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente Huizen. Deze zitting vond vanmiddag plaats in de rechtbank in Utrecht.

De zaak is namens de stichting aangespannen door Joop van Blij, organisator van militariabeurzen. Een van zijn beurzen kwam vorig jaar in opspraak, omdat er exemplaren van 'Mein Kampf' werden verkocht.

Door dit voorval besloot de gemeente de organisator niet langer te voorzien van een vergunning, omdat hij volgens de gemeente zou bijdragen aan het verspreiden van de nazi-doctrine. Door deze beschuldiging is Van Blij diep gekwetst.

Procedure
Daarnaast zijn volgens zijn jurist Rens Wiegeraad fouten gemaakt in de procedure. Er zou namelijk nooit een toelichting zijn gekomen op het besluit van de gemeente om geen vergunning te verlenen, terwijl dit procedureel wel moet.

Daarbij ontving Van Blij twee weken terug ook nog een brief van de gemeente waarin gemeld werd dat als hij alsnog een vergunningaanvraag zou indienen, deze aanvraag dan zou worden behandeld. De gemeente zou dan namelijk in staat gesteld worden om alsnog inhoudelijk duidelijk te maken op welke gronden een vergunning eventueel zou worden geweigerd.

Schadevergoeding
Volgens de jurist schiet de gemeente zich met dit voorstel in de voet, omdat uit deze brief blijkt dat Van Blij dus wel degelijk vorig jaar al een aanvraag had kunnen indienen.

Bij het verlenen van een vergunning zou hij hypothetisch weer beurzen kunnen hebben organiseren. Voor deze 'immateriële schade' wil de organisator nu een vergoeding zien van de gemeente.

De uitspraak volgt binnen zes weken.
Bron: http://www.huizernieuws.nl
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door earlymb »

http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... eurs.dhtml

Kort geding Houtense 'nazibeurs'
20-5-16

De organisator van de Militaria Beurs in Houten eist vandaag voor de rechtbank in Amsterdam dat er nooit meer van een 'nazibeurs' wordt gesproken.

Hij is geen fascist, geen neonazi, en hij wil ook niet langer worden afgeschilderd als een 'monster'. Daarom heeft organisator Gaston Vrolings van de Militaria Beurs in Houten een kort geding aangespannen tegen antifascist Arthur Graaff. Dat dient vandaag voor de rechtbank in Amsterdam.

De twee troffen elkaar in februari van dit jaar ook al eens, toen in het gemeentehuis van Houten. Het gehoor bestond toen uit plaatselijke politieke partijen. Graaff wilde dat er bestuurlijk zou worden opgetreden tegen wat hij bestempelt als een 'nazibeurs'.

Kleine kinderen
Deze kramenmarkt, volgens Vrolings 'gewoon een gezellige verzamelaarsbeurs, waar ook gezinnen met kleine kinderen naartoe gaan', wordt op zondag 26 juni voor de vierde keer gehouden in Expo Houten.

Hij werd eerder gehouden in Huizen. Daar besloot de burgemeester onder druk van de AFVN-Bond van Antifascisten (lees: Arthur Graaff) vorig jaar tot een verbod op de handel in nazispullen. Vrolings: ,,Toen werd de beurs nog door een ouder stel georganiseerd, die daar zeer door waren aangeslagen. Ik heb de organisatie van hen overgenomen en ben uitgeweken naar Houten. Daar word ik sindsdien ook belaagd door Graaff, die me in verband brengt met vreselijke nazisympathieën, terwijl ik die echt niet heb. Ik ben historicus. Ik verzamel vooral boeken en medailles. Ik wil juist gedenken. Deze beurs bestaat al 35 jaar. We hebben een Joodse standhouder onder ons. Oorlogsmusea uit het hele land zijn onze klant. Totdat meneer Graaff ten tonele verscheen, was er nooit een probleem.''

Muilkorven
Graaff wil zich niet laten 'muilkorven', zegt hij ,,Ik heb de beurs zelf bezocht. Alles is er zwart, rood, wit. Vooraan lag al meteen Hitlers Mijn Kampf. Bij het tweede standje kon je nazidolken kopen. Het is één grote handel in nazirelikwieën of replica's daarvan. Particulier bezit van dat spul leidt tot afstomping voor de gruwelen van de nazi's.''

Burgemeester Wouter de Jong van Houten piekerde er in februari niet over de beurs te verbieden, omdat uit onderzoek door de gemeente niet was gebleken dat er verboden spullen werden verkocht, of dat er anderszins de wet werd overtreden. Ook nu, en om dezelfde reden, is de gemeente niet van plan op te treden, zegt een woordvoerder.

Onwaarheden
Ondertussen besmeuren Graaff en Vrolings elkaar lustig met modder. Graaff zou bijvoorbeeld een 'leugenaar' zijn, die 'allang uit de Bond van Antifascisten is gegooid'. Graaff spreekt dat tegen. Hij beweert dat Vrolings op een 'heel nare manier onwaarheden' over hem verspreidt.

De advocaat van Vrolings eist vandaag 10.000 euro schadevergoeding en 5.000 euro boete voor elke volgende keer dat de term 'nazibeurs' wordt gebezigd.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door luxdil »

Ik ben bang dat als er demonstraties voor de beurs komen en ongeregeldheden die daarop zullen volgen, dit het einde van deze beurs zullen zijn.
Zoals veel gemeenten wil Houten natuurlijk niet in een kwaad daglicht worden gesteld. Dus zoals zo vaak zal dat zooitje ongeregeld wel weer zijn zin krijgen.
Stel een lijst op met mensen die uit naam van anti-facisme zijn gedood en maak een overzicht van alle schade die deze groeperingen hebben veroorzaakt en laat dan de rechter de AFVN bond verbieden.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: ’Oorlog’ antifascisten en militaire verzamelaars

Bericht door patrickh »

Al wat bekend?
Plaats reactie